PIĄTEK

18:00

Tytuł: Feminizm japońskich bohaterek popkultury – spojrzenie etyki cnoty

Prowadzący: Lasaira

Godzina: 18:00-18:50

Sala: Program 1

Opis: W japońskiej popkulturze wizualnej (i nie tylko) spotykamy wiele bohaterek, które mogłyby posłużyć za wzór postępowania dla osób o poglądach feministycznych lub zbliżonych do feministycznych koncepcji. Przyjrzymy się im po kolei – od energicznych i stereotypowych wręcz tsundere, przez bohaterki reprezentujące role niejednoznacznie kobiece i postacie płciowo niejednorodne czy też non-binary, do niebezpiecznych kobiet-zabójczyń. Spojrzymy na wszystko z punktu widzenia etyki cnoty i zastanowimy się następnie, co dane feministyczne sposoby przedstawiania kobiet mogą w sobie zawierać – i jakie cnoty reprezentują oraz jakie wartości i ich systemy mogą czytelnikom przedstawiać. Spojrzymy także na praktyczne aspekty funkcjonowania popkulturowego feminizmu bohaterek japońskich w dzisiejszym świecie.

 

19:00

Tytuł: Paranoia – najlepsza gra fabularna

Prowadzący: Marcin “Seji” Segit

Godzina: 19:00-19:50

Sala: Program 1

Opis: Dlaczego „Paranoia” to najlepsza gra fabularna? Ponieważ tak twierdzi Komputer. Komputer jest nieomylny. Komputer jest doskonały. Chwała Komputerowi! Oczywiście są tacy, którym się to nie podoba, na przykład [ocenzurowane], [ocenzurowane] oraz [usunięte ze względów bezpieczeństwa]. Na szczęście na ich drodze stoją dzielni Rozprawiacze. Jak do nich dołączyć? Wystarczy wypełnić formularz aplikacyjny A-Z-14/31C oraz [$brak_połączenia_z_bazą_danych] i gotowe!

 

Tytuł: I want to believe – czyli obcy w RPG

Prowadzący: Aleksander „Złotówa” Kowaliński – Stowarzyszenie „Avangarda”

Godzina: 19:00-20:50

Sala: Program 2

Opis: Kosmici są nieodłącznym elementem science-fiction – pojawiają się w filmach, książkach i grach (w tym w RPG). Stanowią bardzo popularny motyw, jeden z bodaj najbardziej charakterystycznych. Istnieją zarówno w scenerii dalekiej przyszłości, jak i w egzotycznym połączeniu z kowbojami. W czasie prelekcji skupimy się na ich obecności w realiach nam współczesnych. „Z archiwum X”, „Bliskie spotkania trzeciego stopnia”, kilka innych filmów oraz trochę literatury i materiałów internetowych będą nam towarzyszyły w próbie przełożenia motywów obcych na wątki fabularne, które można wykorzystywać na sesjach. Jeśli uważasz, że „truth is out there” – ta prelekcja jest dla Ciebie.

 

20:00

Tytuł: Do czego służy system RPG?

Prowadzący: Grzegorz (Driden) Lewandowski

Godzina: 20:00-20:50

Sala: Program 1

Opis: Wydawałoby się, że nie ma wiele prostszych kwestii w temacie RPG niż system. Jednak z czasem narosło wokół niego wiele dyskusji. Grać całkowicie zgodnie z zasadami czy można trochę zmodyfikować? Trzymać się jednego, jak już się spodoba, czy próbować coraz to nowych? A może po prostu grać bez systemu? Najwyższy czas to trochę uporządkować. Bo do czego, tak naprawdę, służy nam system w RPG?

 

21:00

Tytuł: Cthulhu Dark – horror podnosi łeb

Prowadzący: Radosław Ganczarek

Godzina: 21:00-21:50

Sala: Program 1

Opis: Opowiem Wam, dlaczego Cthulhu Dark jest takie fajne i co zawiera jego Kickstarterowa edycja.

 

Tytuł: Star Trek: Discovery – czy to koniec Star Treka, jakiego znamy?

Prowadzący: Paweł „fluor” Dąbrowski – Stowarzyszenie TrekSfera

Godzina: 21:00-21:50

Sala: Program 2

Opis: Nowy serial z uniwersum Star Treka wzbudził spore kontrowersje w gronie fanów – u jednych wywołuje zachwyt, w innych wzbudza jak najgorsze odczucia. Podczas krótkiej prelekcji zastanowimy się, jaki jest kontekst serialu i jego umocowanie w uniwersum, a także omówimy najczęściej występujące argumenty przeciwników i zwolenników.

 

22:00

Tytuł: Z łukiem przez rpgi…

Prowadzący: DW – Płocki Klub Fantastyki Elgalh’ai

Godzina:  22:00-22:50

Sala: Program 1

Opis: Kilka słów o realistycznym spojrzeniu na łucznictwo i jego eksploatację w growej fantastyce. Będzie więc o samej broni, jej możliwościach, wykonaniu, użytkowaniu i związanych z nią mitach. Czyli o tym, jak utrudnić sobie życie i świetnie się przy tym bawić.

Obowiązkowa prelekcja dla wszystkich erpegowych łuczników, którzy chcieliby odrobinę lepiej wczuć się w swoje role, poznać ich realne przewagi i ograniczenia… oraz mistrzów gry, planujących wnieść nieco strzeleckiego realizmu do swoich przygód.

 

SOBOTA

 

10:00

Tytuł: Bohaterowie i Prawo

Prowadzący: AGrzes

Godzina: 10:00-10:50

Sala: Program 1

Opis: Większość bohaterów RPG prędzej czy później wejdzie w konflikt z prawem. Prelekcja o tym, jak będąc mistrzem gry się do tego przygotować, aby reakcja była przemyślana i konsekwentna. Oraz trochę pomysłów na to, jak wykorzystywać prawo do urozmaicenia sesji.

 

Tytuł: Groza po włosku, czyli tajemnica kina giallo

Prowadzący: Błażej „Błarz” Grygiel – Graj Kolektyw

Godzina: 10:00-10:50

Sala: Program 2

Opis: Błarz opowie (i pokaże!) Wam fenomen włoskiej grozy, która zainspirowała amerykańskich twórców slasherów.

 

Tytuł: Walcz i morduj

Prowadzący: Mactator

Godzina: 10:00-11:50

Sala: Liga Złych Mistrzów Gry

Opis: „To ja go tnę! Ostrze mojej partyzany przebija się przez napierśnik i zanurza się w brzuch wroga, zanim ten eksploduje kipielą krwi, skrawków pancerza i wnętrzności. Bełt ze świstem trafia mężczyznę w osłoniętą misiurką głowę. Iskrząc niczym zamek broni ognistej, rykoszetuje i wbija się w drewno wrót  zajazdu. Orkowy mag tka arkana zakrwawionymi rękoma. Z błyskiem węgorza elektrycznego, skry ruszają na oślep przed siebie. Piszczą w euforii, wypalając się wśród strug. Ocean mroku przeobraził się w kurtynę błękitnych ogników, skaczących od kropli do kropli. Umiałbyś ich pokonać?”

Dowiedz się, jak pięknie opisywać na warsztatach z mordu i flaków.

 

11:00

Tytuł: 20 lat Quentina: The Best Of

Prowadzący: Witold „Squid” Krawczyk – Kapituła Quentina

Godzina: 11:00-11:50

Sala: Program 1

Opis: W tym roku Quentin, konkurs na na najlepszą przygodę do RPG, kończy 20 lat! Z tej okazji opowiem o kilku z najciekawszych i najniezwyklejszych scenariuszach, które przysłano na konkurs od 1999 roku. Będzie dużo spoilerów i dużo inspiracji.

 

Tytuł: Kiedy Disney próbował straszyć… czyli horrory z wytwórni Walt Disney Pictures

Prowadzący: Merry – Graj Kolektyw

Godzina: 11:00-11:50

Sala: Program 2

Opis: Filmy produkowane przez wytwórnię Walta Disneya niezmiennie kojarzą się widzom z najsłynniejszymi bajkami dla dzieci, na których wychowały się całe pokolenia. Patrząc jednak na czarne charaktery w powyższych produkcjach, możemy niekiedy odnieść wrażenie, że bardzo niewiele brakuje im do kreacji rodem z gatunku horror – Cruella DeMon (101 Dalmatyńczyków, 1961) straszy już samym imieniem. W latach 1975-1985 wytwórnia Walta Disneya postanowiła poeksperymentować z nowym gatunkiem, chcąc rozszerzyć repertuar dla nieco starszej widowni, przede wszystkim młodzieży. Powyższa dekada była zatem świadkiem takich produkcji jak Czarna Dziura (1979), Obserwator (1980), Coś Paskudnego Tu Nadchodzi (1983) czy Pan Boogedy (1986). Na prelekcji pogadamy o tej mniej znanej stronie Disneya i zastanowimy się, jak ugryźć ten temat od strony RPGowej 🙂

 

Tytuł: Gamifikacja w domu i zagrodzie

Prowadzący: Marek Golonka

Godzina: 11:00-12:50

Sala: Planszowa

Opis: Gamifikacja, czasami zwana grywalizacją, to sposób na uczynienie rozmaitych czynności bardziej atrakcyjnymi za pomocą rozwiązań znanych z gier – punktów, odznak, zadań, nagród, wielkich historii o ratowaniu świata… Gamifikacja jest stosowana (z lepszym lub gorszym skutkiem) w wielu firmach, instytucjach i korporacjach, ale każdy człowiek może przygotować dla siebie indywidualny program tego rodzaju.

Na warsztatach opowiem o sposobach projektowania rozwiązań gamifikacyjnych i dam Wam możliwość stworzenia dla siebie prostego planu gamifikacji. Będziecie mogli posłuchać o tym, jak różnorodna to dziedzina, i postaramy się znaleźć taką formę gamifikacji, która będzie dla każdego i każdej z Was prawdziwą pomocą.

 

12:00

Tytuł: Konkurs wiedzy Firefly/Serenity

Prowadzący: Biedronka i Driden

Godzina: 12:00-12:50

Sala: Program 1

Opis: Jak dobrze pamiętasz jeden z najbardziej kultowych seriali sf? Przyjdź i się przekonaj.

 

Tytuł: Dark Age of Sigmar

Prowadzący: Witold „Squid” Krawczyk – Kapituła Quentina

Godzina:  12:00-12:50

Sala: Program 2

Opis: Warhammer Fantasy Battle nie jest już wydawany, a Stary Świat został zniszczony. Nowa gra Games Workshop, Warhammer: Age of Sigmar, kojarzy się ze wszechobecnymi złoto-niebieskimi Ziemnymi Marines. Jednak do walki o mroczny klimat Warhammera stanęła grupa modelarzy z nieformalnego ruchu Dark Age of Sigmar.

Przyjdź na prelekcję i przekonaj się, że Dziewięć Światów Sigmara może być równie groźne i niesamowite, jak Stary Świat (albo gry z serii Dark Souls, albo surrealistyczne malarstwo). Opowiem o świecie Mrocznego Wieku Sigmara i pokażę mnóstwo niezwykłych, pięknych i strasznych figurek.

 

Tytuł: Powrót do RPG (po długiej przerwie)

Prowadzący: kuglarz

Godzina:  12:00-12:50

Sala: Liga Złych Mistrzów Gry

Opis: Nie oszukujmy się. Najlepsze lata na granie w RPG to okres szkoły średniej i studiów. Potem prawie każdy z nas trafia do czarnej dziury codziennych obowiązków, kariery, potomstwa, małżeństwa i innych superważnych spraw. Zaczynamy coraz rzadziej grać, czasem mijają miesiące między sesjami, a bywa, że i lata. Forma mistrzowania spada, granie jednostrzałów szybko się nudzi, aż wreszcie łapiemy się na tym, że kupujemy więcej podręczników do RPG niż gramy sesji. Też przez to przeszedłem. Na szczęście, czarna dziura potrafi mieć swój koniec. Zwłaszcza w dobie Internetu i ciekawych narzędzi do grania online. Co prawda sam wirtualny stół to tylko pomoc, która nie zastąpi pewnych zasad grania „po trzydziestce”, które gwarantują sesję tydzień w tydzień. Będzie dużo o dyscyplinie, twardych regułach, sztywnych ramach czasowych i nie oglądaniu się na „stare dobre czasy”. Przyjdźcie i dowiedzcie się, jak wrócić do RPG-owej formy w ciągu jednego kwartału.

 

Tytuł: Trening bronią bezpieczną

Prowadzący: Mariusz „Arius” Kur – Warszawskie Niezależne Bractwo Larpowe OFENSYWA

Godzina: 12:00-12:50

Sala: Pokazy

Pragniesz sprawdzić swoje umiejętności władania bronią bezpieczną, a może chcesz się nauczyć wszystkiego od podstaw? Może wolisz się tylko rozruszać? Wpadnij do nas na trening: rozgrzewka, technika, zabawa. Duża dawka ćwiczeń i humoru.

 

13:00

Tytuł: Konkurs wiedzy o istotach z folkloru słowiańskiego

Prowadzący: Biedronka

Godzina: 13:00-13:50

Sala: Program 1

Opis: Czy wiesz, czym jest ażdacha? Jak odczarować Złotą Kaczkę? Przyjdź i sprawdź swoją wiedzę!

 

Tytuł: Anatomia ras fantasy a historyczne techniki walki bronią średniowieczną

Prowadzący: Adrian Niks

Godzina: 13:00-13:50

Sala: Program 2

Opis: Spróbujemy spojrzeć przez pryzmat praw biologii na rasy fantasy z takich uniwersów jak LOTR, Warhammer i D&D i zastanowimy się, jaki rodzaj broni i styl walki najbardziej by pasował do danej rasy.

 

Tytuł: Trolluję, więc jestem, czyli o złych graczach

Prowadzący: Samael

Godzina: 13:00-13:50

Sala: Liga Złych Mistrzów Gry

Opis: Gracze mogą popełniać błędy. A co, jeżeli chcą zrobić ich więcej? Przyjdź, by dowiedzieć się, jak zniszczyć scenariusz Mistrzowi Gry, stłamsić pozostałych graczy i pozostać samemu na placu boju! Ewentualnie samemu w innym miejscu, gdzie zazwyczaj graliście. Wszystkie podane przykłady oparte na doświadczeniach własnych i ludzi, z którymi już nie gram.

 

Tytuł: Czy dobra gra to dobry produkt sprzedażowy?

Prowadzący: Paweł „PabloGra” Kurnatowski

Godzina: 13:00-13:50

Sala: Planszowa

Opis: Czy zastanawialiście się, dlaczego pewne gry wychodzą na rynek, widać je wszędzie, a Wam nie przypadły do gustu? Dlaczego czasem wychodzą gnioty, a fajne gry przechodzą mimochodem? Na tej prelekcji porozmawiamy i rozłożymy na części, jakie gry i dlaczego są wydawane. Pomówimy o tym, co musi mieć gra, by być dobrym produktem sprzedażowym.

 

 

14:00

Tytuł: Porozmawiajmy o RPG – panel

Moderatorzy: Jakub “Arathi” Nowosad, Marcin “Seji” Segit

Godzina: 14:00-15:50

Sala: Program 1

Opis: Otwarta dla wszystkich dyskusja o polskim rynku gier fabularnych, grach i graczach, naszych potrzebach, obawach i marzeniach. Porozmawiajmy o tym, co nas cieszy, co wkurza i co chcielibyśmy zmienić, zobaczyć, zrobić. Każdy może zabrać głos, zapraszamy!

 

Tytuł: Czas Oświeconych: wprowadzenie do kampanii w Dwory Końca Świata

Prowadzący: Jakub Zapała – Dwory Końca Świata

Godzina: 14:00-14:50

Sala: Program 2

Opis: Czas Oświeconych to kampania otwierająca pierwszy sezon Dworów Końca Świata: Imperium Podzielonego. Na tej prelekcji dowiecie się więcej o tej inicjatywie, jak zagrać i co z tego wyniknie.

Zbyt długo w Imperium trwał pokój. Groźne siły podnoszą głowy, by zakończyć ten stan rzeczy. Potężny spisek Oświeconych oplata wszystkie krainy ludzi. Bezwzględni manipulatorzy zdecydowali, że nadszedł czas chaosu. Oto wprowadzają w życie plan, który zatrzęsie w posadach światem ludzi. Nie wszystko jest jednak stracone. W każdej z krain lokalne frakcje i tajne stowarzyszenia dostrzegły już machinacje Oświeconych i gotowe są stanąć przeciw nim. Czy uda się powstrzymać siły, które zostały już wprawione w ruch?

 

Tytuł: Jak napisać złą historię postaci

Prowadzący: Mactator & Samael

Godzina: 14:00-15:50

Sala: Liga Złych Mistrzów Gry

Opis: Jeszcze jedna prelekcja o historii postaci. Truizmy i wulgaryzmy podlane soczystym sosem najwyśmienitszej wiedzy Ligi Złych Mistrzów Gry. Po godzinnej rozgrzewce zostaniecie zmuszeni do szybkiego, własnoręcznego napisania trzech historii w oparciu o sprawdzone patenty. Wasi bohaterowie już nigdy nie będą tacy sami…

 

Tytuł: Przegląd planszówek ze świata Star Treka

Prowadzący: Paweł „fluor” Dąbrowski – Stowarzyszenie TrekSfera

Godzina: 14:00-14:50

Sala: Planszowa

Opis: Krótki rys historyczny i przegląd dostępnych na rynku planszówek z uniwersum Star Treka.

 

Tytuł: Czaszki tuszem, kawą i wybielaczem malowane (warsztaty)

Prowadzący: Patrycja „Pat” Wiazowska

Godzina: 14:00-16:50

Sala: Turniej 1

Opis: Warsztaty, na których nauczycie się malować i rysować realistyczne czaszki zwierząt ziemskich i fantastycznych nietypowymi technikami, takimi jak tusz, wybielacz czy kawa. Poznacie tajniki rysowania z obserwacji, zachowywania proporcji i dodawania cech fantastycznych w celu wykreowania przykładowej czaszki smoka czy jednorożca.

UWAGA! Z powodu pracy z substancją żrącą, jaką jest wybielacz, warsztaty nie są przeznaczone dla osób z problemami oddechowymi oraz dzieci poniżej 14 roku życia.

 

Tytuł: Targowisko bitzów

Prowadzący: Adrian Niks Overwatch

Godzina: 14:00-15:50

Sala: Games Room

Opis: Podobnie jak w zeszłym roku, Zjava jest świętem szalonych konwerterów, więc teraz również będzie można przyjść na targowisko bitzów! Bitzy to plastikowe części do budowy modeli (główki, nóżki, macki, boltery), np. z Warhammera 40.000. Możesz sprzedać swoje części, wymienić się na elementy z innymi graczami lub kupić od innego gracza to, czego potrzebujesz.

 

15:00

Tytuł: Konkurs światodyskowy

Prowadzący: Jakub “Erpegis” Osiejewski

Godzina: 15:00-15:50

Sala: Program 2

Opis: Jaki jest numer odznaki Vimesa? Kto nie znosił truskawek? Z czego są trollowe zęby? Jeśli znasz odpowiedzi na te pytania, możesz wychodzić więcej na świeże powietrze… ale możesz też przyjść na konkurs wiedzowy ze Świata Dysku. W programie okładki, identyfikacja, inspiracje i historia!

 

Tytuł: 10 przykazań dobrego tłumaczenia zasad gier

Prowadzący: Paweł „PabloGra” Kurnatowski

Godzina: 15:00-15:50

Sala: Planszowa

Opis: Tłumaczenie zasad to zawsze trudne zadanie: jeden nie słucha, drugi zrozumie inaczej, a trzeci stracił zainteresowanie. A wiesz, że już od pierwszych słów możesz tak zaciekawić gracza, że wpłynie to na cały odbiór danej gry w jego oczach? Na tej prelekcji przekażę Wam wiedzę, którą nabyłem, prowadząc spotkania z grami planszowymi, tłumacząc gry osobom całkowicie mi obcym i często w różnym wieku, a którą zbierałem przez lata pracy w wydawnictwie Rebel.

 

16:00

Tytuł: Graj! Fabułą – Warsztaty tworzenia scenariusza

Prowadzący: Włodi, Merry, Błarz – Graj Kolektyw

Godzina: 16:00-17:50

Sala: Program 1

Opis: Warsztaty scenopisarskie oraz trochę teorii tworzenia dobrego scenariusza do sesji RPG.

 

Tytuł: Intra, spotlighty i raporty z sesji

Prowadzący: Tomasz „kaduceusz” Pudło

Godzina: 16:00-16:50

Sala: Program 2

Opis: Szukasz prostego sposobu na rozpoczynanie sesji? Potrzebujesz techniki, która pozwoli rzucić więcej światła na przemiany bohaterów graczy? A może zastanawiasz się, czy warto uwieczniać sesje i jak do tego podejść? O tym wszystkim i więcej opowiem podczas tej prelekcji.

 

Tytuł: Sesja detektywistyczna – how to start?

Prowadzący: Cellar

Godzina: 16:00-16:50

Sala: Liga Złych Mistrzów Gry

Opis: Heroic fantasy. Sci-fi. Cyberpunk. Mhroczność jesienno-gawędowa Warhammerowa. W to wszystko pewnie już graliście… A co ze starym jak świat rozwiązywaniem zagadek w stylu noir? Inspiracje, historie z sesji, czasopismo „Detektyw”, wszechobecne prochowce, głos Humphreya Bogarta – to i więcej na prelekcji.

 

Tytuł: Szukając wydawcy, czyli u kogo wydać swoją grę

Prowadzący: Adam Kwapiński

Godzina: 16:00-17:50

Sala:Planszowa

Opis: To, czy Twoja gra odniesie sukces, zależy nie tylko od Ciebie i od tego, jak dobrą grę zrobiłeś. Ogromny wpływ będzie miał Twój wydawca. Nadzorowanie prac grafików, ustalenie profilu odbiorcy czy zbudowanie sieci dystrybucji to rzeczy, na których nie musisz się znać jako projektant. Ważne, żebyś współpracował z ludźmi, którzy się na tym znają.

 

Tytuł: Taniec z wachlarzami bojowymi

Prowadzący: Judyta Bulman

Godzina: 16:00-15:50

Sala: Pokazy

Opis: Taniec z wachlarzami bojowymi jest autorską techniką Julii Bui Ngoc, która powstała w 2003 r. Jest próbą rekonstrukcji oraz reinterpretacji zapomnianej starożytnej techniki tańca Dalekiego Wschodu. Tworząc ją, czerpała z chińskich sztuk walki (wushu, tai chi), w których jest wielokrotną mistrzynią, technik tańca klasycznego, które zgłębiała w szkole baletowej oraz elementów tańca współczesnego i improwizacji.

Judyta Bulman od pięciu lat jest ściśle związana ze Szkołą Tańca z Wachlarzami Bojowymi Julii Bui-Ngoc, gdzie doskonali technikę tańca z wachlarzami i improwizacji, oraz ze Szkołą Chińskich Sztuk Walki Mistrza Nama, w której trenuje wushu oraz tai chi. Z tańcem związana od ponad dekady. Początkowo szkoliła się w technice jazzowej oraz tańcu klasycznym, następnie zgłębiała tajniki stylu modern jazz i tańca współczesnego. I tak, Judyta gra w Legendę Pięciu Kręgów.

 

17:00

Tytuł: Bang! Bang! Tra-ta-ta-ta! Pif! Paf! – czyli broń palna w RPG

Prowadzący: Aleksander „Złotówa” Kowaliński – Stowarzyszenie „Avangarda”

Godzina: 17:00-17:50

Sala: Program 2

Opis: Broń palna towarzyszy człowiekowi od setek lat. W czasie prelekcji opowiem o rodzajach broni palnej, które występowały od początków XX wieku aż do chwili obecnej. Przedstawię podstawowe fakty na temat działania i używania broni i amunicji, oczywiście w kontekście przydatności na sesji RPG. Zaprezentuję, jak autorzy różnych systemów radzą sobie z przekładaniem rzeczywistości na opis mechaniczny. Nie będę się zagłębiał w bardzo specjalistyczne zagadnienia, więc zapraszam na prelekcję przede wszystkim laików. Jeśli chcesz wiedzieć, czym różni się pistolet od rewolweru albo karabin od strzelby i jak wykorzystać na swoją korzyść te różnice – albo patrzysz w tabelę broni i nie wiesz, co wybrać – ta prelekcja jest dla Ciebie.

 

Tytuł: Skandale i gafy, czyli o tym, jak gramy w Wolsunga

Prowadzący: Mactator

Godzina: 17:00-17:50

Sala: Liga Złych Mistrzów Gry

Opis: Nadzwyczajni bohaterowie, niepowtarzalny klimat i barwny świat pełen pomysłów na niezwykłe przygody – czyli fantasy przeniesione w epokę wiktoriańską i czasy rewolucji przemysłowej. To właśnie Wolsung – pełna akcji gra fabularna napisana w konwencji, którą nazywają magicznym steampunkiem.

Omówienie systemu – przedstawienie notabli z pierwszych stron gazet, bestiariusza idealnego na polowanie, repertuar teatru w Lyonesse i najważniejszego: jak złapać szelmy i twoich arcywrogów.

 

18:00

Tytuł: Na ratunek Barsawii, czyli Earthdawn wciąż żywy

Prowadzący: Monika “Auraya” Czyżowicz

Godzina: 18:00-18:50

Sala: Program 1

Opis: Earthdawn: Przebudzenie Ziemi zdaje się być martwym systemem, ale czy tak jest? Wyjątkowe połączenie fantasy z post-apo sprawia, że co rok zyskuje on nowych fanów i wydawane są nowe podręczniki. Przyjdź i przekonaj się, że ED jest także dla Ciebie.

 

Tytuł: Nie ogarniam tej kuwety, tyle piasku – Panel dyskusyjny o sandboxach

Prowadzący: Xray-Jay

Godzina: 18:00-18:50

Sala: Program 2

Opis: Jeżeli prowadzenie sandboxa bądź scenariusza hybrydowego (otwarta fabuła) sprawia Ci problemy, to ten panel jest dla Ciebie. Wymiana doświadczeń mile widziana!

 

Tytuł: Erpegowe WDŻ

Prowadzący: Krzyś

Godzina: 18:00-18:50

Sala: Liga Złych Mistrzów Gry

Opis: Erpegi to nie przelewki, erpegi to życie! A do życia trzeba być wychowanym i przygotowanym! Mistrzu Gry, bierzesz na barki kawał odpowiedzialności za nowych graczy – to Ty i Twoje granie wychowa tych żółtodziobów! Jeśli chcesz bez strachu wypuścić ich w świat, przyjdź na naszą prelekcję, a pokażemy Ci, jak (nie) wychowywać nowych graczy.

 

Tytuł: Historia nowoczesnych gier planszowych

Prowadzący: Paweł „PabloGra” Kurnatowski

Godzina: 18:00-18:50

Sala: Planszowa

Opis: Czy zastanawiałeś się, co było pierwsze: Talisman czy Osadnicy z Catanu? Która gra tak naprawdę stworzyła to, co możemy teraz szumnie nazwać “nowoczesnymi grami planszowymi”? Co było podwaliną do rozwoju branży?

Na tej prelekcji opowiem o podstawach związanych z hobby, rodzajach gier poprzez mechaniki, czym się różnią gry typu euro od ameritrash, gdzie gra się najwięcej i kto kupuje najwięcej gier. Jeżeli chcesz się dowiedzieć o historii swojego hobby, to masz idealną okazję!

 

19:00

Tytuł: Poznaj Barsawię: Travar i Kościany Kodeks

Prowadzący: Michał “Kosmit” Kosmala – Kosmit Paczy

Godzina: 19:00-19:50

Sala: Program 1

Opis: Travar to jedno z najstarszych miast Barsawii. Jego złote wieże znane są w całej prowincji, a niejeden adept chciałby być Czempionem w Wielkiej Grze. Okazuje się, że starożytne cywilizacje pozostawiły po sobie nie tylko Księgi Cierpienia. Zapraszam do poznania historii Kościanego Kodeksu na prelekcji opartej o nowy podręcznik źródłowy do czwartej edycji RPG Earthdawn pt. „Travar: Miasto Kupców”, czyli pierwszego nowego materiału do ED od lat!

 

Tytuł: Zostań Mistrzem Gry – to łatwe!

Prowadzący: Tomasz “Kaduceusz” Pudło, Marcin “Seji” Segit

Godzina: 19:00-20:50

Sala: Program 2

Opis: Zapraszamy wszystkich, którzy chcieliby poprowadzić swoją pierwszą sesję lub są Mistrzami Gry od niedawna. Porozmawiamy o tym, jak się przygotować do prowadzenia, problemach, przeszkodach, obawach, nadziejach i naszych doświadczeniach z prowadzenia RPG.

 

Tytuł: Otwarta Sesja RPG: Kontrakt Oldenhallera

Prowadzący: kuglarz

Godzina: 19:00-21:50

Sala: Liga Złych Mistrzów Gry

Opis: Sesja charytatywna w ramach akcji “Noga dla Soni” (gracze kupili uczestnictwo na aukcji) – widownia mile widziana, bo będę prowadził w stroju wieśniaka z Reiklandu. Sesja będzie rejestrowana.

 

Tytuł: Łukasz „Wookie” Woźniak – spotkanie z recenzentem, autorem gry Valhalla i twórcą portalu zagramw.to

Prowadzący: Łukasz “Wookie” Woźniak

Godzina: 19:00-19:50

Sala: Planszowa

Opis: Wszystko, co chcieliście wiedzieć o Wookiem, ale baliście się zapytać! Wpadnijcie na spotkanie, zadawajcie pytania i dowiedzcie się, jak powstawała najnowsza gra Valhalla, czym jest nowy portal crowdfundingowy zagramw.to i jakie płatki śniadaniowe dają największego powera przed nakręceniem recenzji!

 

20:00

Tytuł: Mistrzu Gry, ja to bym zrobił inaczej… O feedbacku po sesji

Prowadzący: Michał “Kosmit” Kosmala – Kosmit Paczy

Godzina: 20:00-20:50

Sala: Program 1

Opis: Wszyscy to znają: koniec gry, zbieranie kości i kart postaci, dojadanie przekąsęk, komentowanie wydarzeń na sesji… i wtedy MG zadaje pytanie: “jak wam się podobało?”.

Jeżeli odpowiedź na to pytanie brzmi “było spoko” to znaczy, że… No właśnie, to znaczy… nic. Czy fabuła była spójna? Czy bohaterowie niezależni zostali dobrze odegrani? Muzyka zagrała w sercach graczy? A może odwrotnie, to MG ma uwagi wobec pozostałych?

Tak dużo pytań, a odpowiedzi do najłatwiejszych nie należą. Zapraszam na prelekcję zarówno graczy, jak i mistrzów gry. Pojawi się coś dla starych wyjadaczy, którzy grają od lat w jednym gronie oraz coś dla osób, które dopiero poznają gry fabularne. Opowiem o tym, jak oceniać sesję i o niej rozmawiać, żeby grało się lepiej.

 

21:00

Tytuł: Pozwól mi poczuć, czyli jak opisywać pięcioma zmysłami

Prowadzący: Nefryt

Godzina: 21:00-22:50

Sala: Program 1

Opis: “Wchodzicie do małego, ciemnego pomieszczenia. Widzicie, że panuje w nim bałagan, dokumenty na stojącym naprzeciwko drzwi stole są rozrzucone, jakby ktoś w nich czegoś szukał, mając skrajnie mało czasu. Podłogę zaśmiecają porwane, zapisane kartki. Jedyne okno zwisa smętnie na wyłamanych zawiasach.” Czegoś tu brakuje, prawda?

Jeżeli choć raz poczuliście, że świat, który opisujecie, jest głuchy, niedotykalny, bezwonny, bezsmakowy i chcielibyście to zmienić, serdecznie zapraszam na moją prelekcję. Przyjmie ona formę warsztatów, w trakcie których spróbujemy wspólnie otworzyć się na inne niż wzrok zmysły i włączyć te doświadczenia do naszych opisów.

 

Tytuł: Osiągnięcia współczesnej nauki – czyli jak science-fiction staje się po prostu science

Prowadzący: Maciej Winiarski

Godzina: 21:00-22:50

Sala: Program 2

Opis: Prelekcja zaprezentuje, jakimi technikami dysponuje współczesna nauka. Chciałbym opowiedzieć m. in. o protezach bionicznych sterowanych za pomocą układu nerwowego, egzoszkieletach, mózgach na wi-fi czy o tym, jak można sterować zachowaniem za pomocą światła. Chciałbym zainspirować uczestników do zagłębienia się w prezentowane tematy oraz być może do napisania scenariuszy na sesje systemów s-f RPG.

 

23:00

Tytuł: Tarot – historia i współczesność

Prowadzący: Sznurek

Godzina: 23:00-23:50

Sala: Program 1

Opis: Na prelekcji prześledzimy historię tarota – od jego tajemnych początków aż do współczesnego tarota new age. Zajmiemy się wpływem tarota na całość zachodniej ezoteryki, a także zastanowimy się nad fenomenem jego popularności.

 

Tytuł: QVO VADIS – prezentacja settingu do Savage Worlds

Prowadzący: Jakub Liskowic Rutkowski

Godzina: 23:00-23:50

Sala: Program 2

Opis: Dies Irae byli najpotężniejszą armią Federacji. Oddanymi synami i córkami. Broń ich wymykała się poza pojmowanie najtęższych umysłów Technokracji i obrosła wieloma mitami. Ich ciała były doskonałe i pozbawione wad. Ich wzrok przenikał dusze na wskroś, ich głos zmuszał do uległości góry i rzeki. Ich rynsztunek był uważany za największą świętość, gdyż pochodził bezpośrednio od Bogów, zanim ci odeszli i dali Apterze świętą misję zjednoczenia. Wyciągali dłoń do chętnych współpracy i łamali karki buntownikom. Ich statek forteca Quo Vadis był niepokonany.

Nie przetrwali….

 

NIEDZIELA

 

10:00

Tytuł: Przygoda rusza z kopytka, czyli o My Little Pony RPG słów kilka

Prowadzący: Pati „Dziczka” Olchowy – Graj Kolektyw

Godzina: 10:00-10:50

Sala: Program 2

Opis: Witajcie w Equestrii, niesamowitej krainie pełnej magii, tajemnic i – oczywiście – przyjaźni! Zaczarowane lasy, tęczowe wodospady, ciemne, głębokie jaskinie, kipiące życiem miasta, perełki architektoniczne… A pośród tych wspaniałości – Wy – Kucyki o odważnych sercach, które stawią czoła niezwykłym przygodom!

 

11:00

Tytuł: Erpegowe piosenki

Prowadzący: Radosław Ganczarek

Godzina: 11:00-11:50

Sala: Program 1

Opis: Jarasz się grami fabularnymi i smuci Cię, że w radiu lecą tylko przeboje o miłości? Chciałbyś posłuchać czegoś o smokach, pedekach albo Wielkich Przedwiecznych? Nic prostszego. Tutaj usłyszysz znane Ci piosenki w zupełnie nowych, erpegowych aranżacjach! W programie między innymi: “Wiedźmin idzie”, “Cthulhu moja żono” i wiele innych!

 

Tytuł: Dorośli i Dzieci

Prowadzący: Anna Nahurna – Ogrosfera

Godzina:  11:00-11:50

Sala: Program 2

Opis: Wykład o współdzieleniu hobby z młodszymi uczestnikami. Anna Nahurna jako część Ogrosfery.pl jest aktywnym członkiem fandomu, zapaloną fanką rpg i fantastyki, a przede wszystkim jest mamą. Osobą pełną entuzjazmu, która nie zamyka swojego hobby na nowych członków rodziny. Ta prelekcja będzie prowadzona z punktu widzenia dorosłego MG oraz gracza, który musi zapanować nad trzema niezwykle żywymi potworkami. Będziemy pokazywać wyzwania z perspektywy mamy oraz w jaki sposób sobie z nimi radzić, gdy już się nam przytrafią. Opowiemy też o podróżowaniu z dziećmi na konwent, kreatywnych zabawach i masie uśmiechu, jakie te rzeczy niosą ze sobą.

 

Tytuł: Jak zostać złym MG

Prowadzący: Samael

Godzina: 11:00-11:50

Sala: Liga Złych Mistrzów Gry

Opis: Na Mistrzu Gry spoczywa wiele praw i obowiązków. Tym łatwiej wszystko wziąć i rozbić w drobny mak. Przyjdź, by dowiedzieć się, jak skłócić graczy, zmarnować im postacie, zniszczyć klimat i sprawić, by Twoja drużyna uciekła w popłochu. Dosłownie!

Wiedza przekazywana od pokoleń w Lidze Złych Mistrzów Gry

 

12:00

Tytuł: Napisz. Wydaj. Sprzedaj. Powtórz

Prowadzący: Janek Sielicki

Godzina: 12:00-12:50

Sala: Program 1

Opis: Prelekcja o tym, jak napisać i wydać suplement lub przygodę do RPG korzystając z programów takich jak Dungeon Master’s Guild, Cypher System Creator Program, Explorer’s Society i inne. Autor, opierając się na przykładach własnych publikacji, opowiada o procesie twórczym: od pomysłu na przygodę do zabiegania o recenzje i sprzedaż.

 

Tytuł: Gottlieba topichy porwały, czyli mazurski folklor

Prowadzący: Artur “Dzikowy” Olchowy – GOREktyw

Godzina: 12:00-13:50

Sala: Program 2

Opis: Siegfried Lenz pisał o Mazurach: „moja rodzinna kraina leżała, jakby to powiedzieć, na tyłach historii”. Owo oderwanie od bieżących zdarzeń w Europie spowodowało ukształtowanie specyficznego folkloru z odrębną demonologią, obrzędowością i pobożnością. Trochę etnograficznie, trochę anegdotycznie, a trochę sentymentalnie o mazurskich wierzeniach ludowych.

 

Tytuł: Jak zawieść oczekiwania i wciąż być kochanym

Prowadzący: Krzyś

Godzina: 12:00-12:50

Sala: Liga Złych Mistrzów Gry

Opis: Większość złych sesji to sesje o zawiedzionych oczekiwaniach. Czy raczej niewłaściwie zawiedzionych. Jeśli nie wiesz, po co ani jak zmieścić na sesji słonia, yeti i starożytny miecz, przyjdź, a opowiem Ci, jak zrobić to tak, by wszystkich rozczarować, a na koniec i tak dostać owacje na stojąco.

 

13:00

Tytuł: Dorośli i dzieci 2

Prowadzący: Paula Mackiewicz

Godzina: 13:00-13:50

Sala: Program 1

Opis: Wykład o współdzieleniu hobby z młodszymi uczestnikami. Paula Mackiewicz opowie o elementach grywalizacji w rozwoju dzieci, nauce poprzez zabawę i zdradzi, jak podejść praktycznie do rozgrywki RPG z dziećmi przy stole. Paula jest aktywnym członkiem fandomu, zapaloną fanką rpg i fantastyki oraz posiada wykształcenie pedagogiczne. Ten punkt programu będzie prowadzony z punktu widzenia dorosłego MG oraz gracza, który podzieli się doświadczeniem.

 

Tytuł: Mistrz Gry kule nosił, czyli o zamkniętych sesjach

Prowadzący: Krzyś

Godzina: 13:00-13:50

Sala: Liga Złych Mistrzów Gry

Opis: Jednostrzał. Pojedyncza, zamknięta sesja. Jedno spotkanie. Jedna szansa, by przetestować grę. By przekonać nowych graczy. By zaprezentować nowy setting, mechanikę. Masz jedną kulę w bębenku erpegowego rewolweru. Przyjdź, a powiem Ci, jak nie spudłować.

 

14:00

Tytuł: Mitologia słowiańska – prawda czy bajka?

Prowadzący: Sofia

Godzina: 14:00-14:50

Sala: Program 1

Opis: Mity, legendy, stwory. Kilka historii z pogranicza prawdy i fantastyki. Widz sam będzie musiał zdecydować, czy usłyszał ciekawą bajkę, czy kawałek historii Polski…

 

Tytuł: Zapomniana Nierzeczywistość – prezentacja systemu

Prowadzący: Merry – Graj Kolektyw

Godzina: 14:00-14:50

Sala: Program 2

Opis: Pogadamy o mało znanym, ale jakże ciekawym polskim mini-systemie „Zapomniana Nierzeczywistość”.