Zjava
  • Zjava 12
  • Program
  • Akredytacja
  • FAQ
  • Szukaj
  • Menu

Prelekcje

W każdy dzień wydarzenia

Tytuł: Infinity The Game – gry demonstracyjne
Godziny trwania: Od początku dnia do 22:00
Prowadzący: Piotr „Tcional” Trzcionkowski, Konu, Kozicjusz [WarCorem]
Sala: Games Room
Blok: RPG
Rodzaj programu: Pokaz
Opis: Infinity The Game to skirmishowa gra bitewna osadzona w przyszłości. W cyberpunkowym świecie, 200 lat od naszych obecnych czasów ludzkość podbiła już kilka dodatkowych planet. Stany Zjednoczone nie są już liczącym się graczem na arenie międzynarodowej. Potomkowie Imperium Chińskiego (Yu Jing), Nowy Islam (Haqqislam) oraz PanOceania (powstała z sojuszu Europy i Oceanii, a także będąca obrońcą zachodniego stylu życia) rywalizują o wpływy na kilku światach. Kosmiczni Nomadzi odrzucili pozostałe rządy i utworzyli swoje trzy statki-matki, będące ich nową ojczyzną. Ta rywalizacja została zaburzona poprzez dwa wydarzenia. Pierwszym z nich jest inwazja Połączonej Armii, czyli kilku ras obcych zjednoczonych pod sztandarem Wyewoluowanej Inteligencji (sztucznej oczywiście). EI ma za zamiar podbić ludzkość, a następnie zdecydować czy wcieli ją w swoje szeregi czy usunie z kart historii. Razem ze Zjednoczoną Armią do Sfery Ludzkiej trafili też Tohaa, rasa oparta na bioinżynierii, której głównym celem jest zwalczanie sługów EI w każdym zakątku Galaktyki. Drugim wydarzeniem zaburzającym 'balans’ było odkrycie planety Dawn, a na niej zaginionych ludzkich kolonii. Kolonie kilkaset lat wcześniej trafiły na tą planetę poprzez tunel czasoprzestrzenny, który się zapadł po ich przejściu. Odcięci przez 200 lat prawie nie rozwijali swojej technologii, ale za to udało im się ujarzmić faunę i minerały planety. Dysponują kontrolą nad humanoidalnymi wilkami oraz niedźwiedziami oraz jako jedyni wydobywają Teseum, czyli bardzo pożądany metal, pozwalający broni zadawać większe obrażenia. Ludzkość w celu obrony przed Zjednoczoną Armią utworzyła swoje własne AI, ALEPH, które ma bronić ich przed najazdem. Nad tymi wszystkimi zmaganiami czuwa nasz odpowiednik ONZ, czyli O-12. Rada 12 biur, która bawi się w kosmiczną policję.

Gra skupia się na tzw. Black Ops, czyli misjach jednostek specjalnych. W regularnych grach zwykle na stole pojawia się 10-15 modeli, które pierwotnie były silnie inspirowane cyberpunkowymi anime z lat 90., a obecnie korzystając z technologii 3D modele posiadają charakterystyczne i unikatowe pancerze wspomagane.

W ramach konwentu zapraszamy do odwiedzenia nas w celu poznania tej pięknej gry poprzez gry demonstracyjne.

Tytuł: Zagrajmy w bitewniaka!
Godziny trwania: Od początku dnia do 22:00
Prowadzący: Bańka, Chochlik, Nana [Avangarda]
Sala: Games Room
Blok: RPG
Rodzaj programu: Pokaz
Opis: Interesowały Cię bitewniaki ale nigdy nie miałeś z kim spróbować wejść do tego świata? A może jesteś starym wyjadaczem ale chciałbyś zobaczyć coś nowego? Zapraszamy do nas! Będziemy prezentować takie tytuły jak Blood Bowl 2, Dungeon Bowl, Warcry, Legion oraz Frostgrave.

Tytuł: Pokazy gier wydawnictw Black Monk Games, Portal Games, Nasza Księgarnia oraz sesje pokazowe gry „Zabić smoka!
Godziny trwania: Od początku dnia do zamknięcia.
Sala: Sala wystawców
Blok: RPG
Rodzaj programu: Pokaz
Opis: Nieprzerwane pokazy gier naszych wspaniałych partnerów.

Piątek

Tytuł: Jak się zapisuje ruch? Jak się bada taniec? 

Godzina rozpoczęcia: 18:00
Godzina zakończenia: 18:50
Prowadzący: Hanna Raszewska-Kursa
Sala: Antydystopijny
Blok: Antydystopijny
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Hanna Raszewska-Kursa jest choreolożką, czyli badaczką tańca, zajmującą się m.in. notacją i analizą ruchu systemem kinetograficznym. Jest członkinią Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej. Pracuje jako naukowczyni w Instytucie Sztuki PAN. Doktorat obroniła pokazując, w jaki sposób humor i taniec łączą się ze sobą. Zgodziła się przyjść do nas na konwent i przedstawić odpowiedzi na kilka z powyższych pytań.

Tytuł: Warhammer 40 000: opowieści o ponurej dalekiej przyszłości 
Godzina rozpoczęcia: 18:00
Godzina zakończenia: 18:50
Prowadzący: Jakub Zapała [Copernicus Corporation]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: To ciekawe czasy dla WH40K. Planowane są filmy i seriale, wychodzi wiele gier wideo, w tym adaptacje papierowych gier RPG na ekrany komputerów. Razem z Copernicus Corporation od lat możecie zanurzać się w ten ponurą odległą przyszłość naszej galaktyki, gdzie herezja, obcy i wojenna zawierucha czyhają na każdym kroku, a inkwizycja, gwardia imperialna i potężni Kosmiczni Marines walczą niestrudzenie o przetrwanie ludzkości. O tym settingu, naszych grach i planach wydawniczych będzie tu mowa.

Tytuł: Czy RPG mogą zastąpić psychoterapię?
Godzina rozpoczęcia: 18:00
Godzina zakończenia: 18:50
Prowadzący: Ola „Andzia” Radomska-Budnik oraz Ania Olechowska [Fantastyczna Kozetka]
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Osoby grające w RPG, zadają często pytania typu: jak to jest ze zdrowiem psychicznym i graniem, czy każdy może grać, czy granie może być niebezpieczne, czy mogą mieć właściwości terapeutyczne. W ramach Fantastycznej Kozetki jako psychoterapeuta a równocześnie zapalona mistrzyni staram się odpowiadać na te pytania zgodnie z wiedzą naukową (od której specjalistką jest Ania). Łączymy siły, by podczas prelekcji opowiedzieć o zdrowiu psychicznym w kontekście RPG i podzielić się wrażeniami z wdrażania elementów RPG do treningów umiejętności psychologicznych.

Prowadzą: Ola „Andzia” Radomska-Budnik – psycholożka, psychoterapeutka poznawczo – behawioralna w trakcie szkolenia, mistrzyni gry i psychofanka fantastyki, gospodyni Fantastycznej Kozetki; oraz Ania Olechowska – psycholożka, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna w trakcie szkolenia, spec. terapii uzależnień w trakcie certyfikacji, doktorantka APS w Warszawie

Tytuł: Gry muzyczne
Godzina rozpoczęcia: 18:00
Godzina zakończenia: 18:50
Prowadzący: Izaak [http://musicgames.wikidot.com]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Warsztat
Opis: Wielki przegląd aktywności na styku gier i muzycznego improwizowania. 🙂 Połączenie eksperymentalnego jam session z ew. szybkim warsztatem (w miarę potrzeb). „Dixit bez słów” to flagowy przykład tego czego można się spodziewać na spotkaniu, ale wybór gier będzie duży i na pewno znajdzie się coś dla każdego stylu grania i liczby uczestników. Trochę instrumentów będzie dostępnych, ale warto przyjść ze swoim(i).

Tytuł: Warsztaty Improwizacji Teatralnej
Godzina rozpoczęcia: 18:30
Godzina zakończenia: 20:50
Prowadzący: Shimmy
Sala: Quentin
Blok: RPG
Rodzaj programu: Warsztat
Opis: Improwizacja, przydatna na scenie jak i w życiu. Mówi się, że do dobrej improwizacja trzeba się porządnie przygotować. Na moich zajęciach naukę zastępuje dobrą zabawą, która nieświadomie zbliża nas do najlepszych w fachu impro. Niestety na samej zabawie się nie kończy i znajdziemy moment na uświadomienie sobie czego poszczególne ćwiczenie nas nauczyło i w jaki sposób zostaliśmy zmuszeni do rozwoju.

Tytuł: Czy żyjemy w dystopii? Nierówności ekonomiczne w rzeczywistości i fantastyce
Godzina rozpoczęcia: 18:00
Godzina zakończenia: 18:50
Prowadzący: Marcin „MaWro” Wroński [Avangarda]
Sala: Antydystopijny
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Po kryzysie finansowym nierówności ekonomiczne stały się jednym z najważniejszych tematów debaty publicznej, powróciły do mainstreamu badań ekonomicznych. Jak wysoki jest poziom nierówności w Polsce i na świecie? Jakie wizje nierówności ekonomicznych możemy odnaleźć w klasyce fantastyki? Jak daleko rzeczywistości od dystopijnych wizji? A może rzeczywistość jest gorsza niż najbardziej nawet ponure prognozy?

Tytuł: Wykorzystanie elementów gier fabularnych w edukacji [ODWOŁANE]
Godzina rozpoczęcia: 19:00
Godzina zakończenia: 19:50
Prowadzący: Janek Sielicki [Janek Sielicki Publishing]
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Jak przemycić elementy naszego ulubionego hobby na lekcje? Które gry się do tego nadają najlepiej? Co się sprawdzi, a co nie? Do tego przykładowy plan lekcji angielskiego z RPG. Prelekcja połączona z dyskusją (zapraszam praktyków!)

Tytuł: Foundry VTT dla początkujacych
Godzina rozpoczęcia: 19:00
Godzina zakończenia: 19:50
Prowadzący: Grzesiek Kawka-Osik [Avangarda]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Tutaj dowiesz się jak zacząć prowadzić sesje online z użyciem Foundry.

Tytuł: Co nowego w angielskich starociach – Treasury of British Comics
Godzina rozpoczęcia: 19:00
Godzina zakończenia: 19:20
Prowadzący: Sloe [Avangarda]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Choć kulturę popularną dominują amerykańskie komiksy ,,wielkiej dwójki”, Wielka Brytania ma tradycje komiksowe niewiele młodsze, i co najmniej równie ciekawe. W ostatniej dekadzie Rebellion Publishing kupiło prawa do wielu starszych tytułów, i zaczęło nie tylko wydawać zbiorczo tak klasykę komiksu, jak i zapomniane perełki, ale i wznawiać niektóre pozycje we współczesnych odsłonach. Podczas tej prelekcji przybliżę najnowsze i dopiero nadchodzące pozycje, jak i wspomnę o wartych uwagi pozycjach wydanych w ostatnich latach.

Tytuł: Nie-ludzkie istoty. O zwierzętach w fantastyce
Godzina rozpoczęcia: 19:00
Godzina zakończenia: 19:50
Prowadzący: Karolina Łukasik
Sala: Antydystopijny
Blok: Antydystopijny
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Od tytularnego Algernona w powieści Daniela Keyesa i “Psiego serca” Bułhakowa po dajmony Pullmana, Płotki wiedźmina Geralta i “Tainaron” Leeny Krohn, zwierzęta często gościły w fantastyce. W jakich rolach występowały – i co możemy dzięki temu dowiedzieć się o relacjach ludzko-zwierzęcych? Czy nieludzka podmiotowość jest możliwa? Jak to jest być nietoperzem? Czy smok to zwierzę? Na te pytania postaram się odpowiedzieć podczas prelekcji.

Tytuł: Kultura Larpowa w Polsce [ZOBACZ MEMY]
Godzina rozpoczęcia: 19:30
Godzina zakończenia: 19:50
Prowadzący: Gabriela Kruszona [Stowarzyszenie Larpunk]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Kto umarł w zimnej wodzie?

Kim jest żona karczmarza i czemu jest na każdym larpie wiedźmina na konwencie?

LARP czy larp?

Czy muszę mieć drewniane oprawki za 400zł, aby nie przynieść sobie wstydu na larpie?

Na te i inne pytania odpowiemy sobie już wkrótce w następnym odcinku historii larpowych memów!

Tytuł: Tworzenie terenów w Foundry VTT
Godzina rozpoczęcia: 20:00
Godzina zakończenia: 20:50
Prowadzący: Grzesiek Kawka-Osik [Avangarda]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Jak zrobić fajny teren w Foundry i się przy tym nie narobić.

Tytuł: Wolsung: Nowy Wspaniały Wiek
Godzina rozpoczęcia: 20:00
Godzina zakończenia: 20:50
Prowadzący: Artur 'Garnek’ Ganszyniec
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Witajcie w fantastycznej la belle époque, magicznych latach 1900-setnych, w których klasyczne fantasy miesza się z modernistycznym steampunkiem, elfia złota młodzież rozbija się opływowymi paromobilami, niziołcze anarchistki przygotowują się do rewolucji, a parowe golemy marzą o nakręcanych owcach.

Podczas prelekcji opowiemy o świeżo wydanej drugiej edycji Wolsunga – pełnej akcji gry o spektakularnych przygodach niezwykłych dam, dżentelmenów i parowych person.

Tytuł: Baśń o łowcy, rolniku i Twojej Starej – albo narzędzia narratora i ich pochodzenie
Godzina rozpoczęcia: 20:00
Godzina zakończenia: 20:50
Prowadzący: Marcin Życzkowski
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Każdy świat rodzi swoje Baśnie i każda Baśń rodzi swoje Światy. Nie istnieje możliwość uniknięcia symbiotycznego związku pomiędzy realiami rzeczywistości a ich narracyjnym symulakrum. Warto zatem — czy to na potrzeby założeń fabuły, światotworzenia czy opracowywania mechanik — zrozumieć jakimi prawami rządzi się ta relacja. Jak możemy zamienić prawa opowieści w narzędzie służące naszej woli?! Opowiemy sobie nie tylko o tym, jak powstawały pierwsze historie, ale także o tym, dlaczego i po co one powstały. Spróbujemy przybliżyć temat ewolucyjnej przewagi, jaka płynie dla łysych małp biegających w pozycji wyprostowanej z tego, że mogą sobie ponawijać o wymyślonych światach. Jak z tej przewagi możemy skorzystać teraz? Komu wolno tworzyć historie i czy możliwe jeszcze jest stworzenie nowych? Acha, i jeszcze — co być może najbardziej doniosłe — spróbujemy ustalić, jak Stara jest Twoja Stara.

Tytuł: Jak się modeluje ekosystemy? 

Godzina rozpoczęcia: 20:00
Godzina zakończenia: 20:50
Prowadzący: Piotr Bentkowski
Sala: Antydystopijny
Blok: Antydystopijny
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Jak to jest być biologiem przy komputerze? Jakie są główne prawa ekologii i czemu będą one działały nawet dla wyobrażonych populacji? Co jest najtrudniejsze w modelowaniu ekologicznym? Na te pytania odpowie Piotr Bentkowski, naukowiec z Centrum Badań Ryzyka Systemowego UW

Tytuł: Przyda się na sesji -aktorstwo, scenopisarstwo, reżyseria
Godzina rozpoczęcia: 21:00
Godzina zakończenia: 21:50
Prowadzący: Shimmy
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Poszedłem do szkoły filmowej, żebyście wy nie musieli. Początkowo świat RPG był dla mnie miejscem ćwiczeń i praktyk rzeczy, których uczyłem się na studiach. Teraz na każdą historię tworzoną przy stolę parzę jak na film co na pewno pomaga w poprawieniu jakości zabawy. Może wyciągniesz coś z moich przemyśleń a może się czegoś nauczysz. Zapraszam

Tytuł: 10 systemów RPG o kotach, których nie znacie
Godzina rozpoczęcia: 21:00
Godzina zakończenia: 21:20
Prowadzący: Smoczarka [Erpegowy Matecznik, Stowarzyszenie Avangarda, Ryzyko Narracyjne, Kapituła Quentina, Obozy RPG BT Orion]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Jaki był pierwszy system RPG o graniu zwierzakami? Czy koty strzelają laserami z oczu? Jak połączyć Mork-Borg i koty? Tego wszystkiego dowiecie się podczas ekspresowej prelki o kocich systemach RPG.

Tytuł: Tolkien a’la Kult, DDkowy Cthulhu – tworzenie klimatu i narracji w ramach konwencji systemu czy łamanie schematów?
Godzina rozpoczęcia: 21:00
Godzina zakończenia: 21:50
Prowadzący: Marta „Chochlik” Struś, Paweł „Tredo” Potakowski, Jan „Sylwan” Podraza [Carnival Team]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Każdy świat i każdy system RPG to inne pudełko pełne różnych charakterystycznych elementów, wizji na budowanie klimatu oraz specyfiki serwowanych doświadczeń. Jednak czy istnieje pewien odgórny wzorzec tworzenia sesji w danym systemie, do którego powinniśmy dążyć? Czy łamanie schematów może być ciekawe? Jakimi środkami narracyjnymi i nie tylko osiągać zamierzony cel?

Tytuł: Utopie polityczne i ekologiczne. Panel dyskusyjny 

Godzina rozpoczęcia: 21:00
Godzina zakończenia: 22:50
Prowadzący: Magdalena Budziszewska, Mikołaj Ratajczak, Marcin Zaród, Karolina Fedyk
Sala: Antydystopijny
Blok: Antydystopijny
Rodzaj programu: Panel
Opis: W jaki sposób utopie literackie i filozoficzne inspirowały się nawzajem? Co ciekawego można znaleźć w filozofii politycznej z XIX i XX wieku? Czego tam nie ma, a co znalazły badania feministyczne i posthumanistyczne? Dlaczego warto marzyć o technologię?

Tytuł: Okiełznaj swój Kalendarz! Czyli jak skutecznie umawiać się na sesje.
Godzina rozpoczęcia: 21:30
Godzina zakończenia: 21:50
Prowadzący: Ola „Neverwhere” Menio [Erpegowy Codziennik, Stowarzyszenie Avangarda]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Szukanie wspólnych terminów na granie potrafi być wyzwaniem. Zwłaszcza jeżeli dorzucimy do tego dorosłe życie i inne hobby. Na swoim przykładzie pokażę co zrobić żeby grać regularnie i nie zwariować.

Tytuł: Principia Discordia, Czyli jak wywołać swoją pierwszą kłótnię.
Godzina rozpoczęcia: 22:00
Godzina zakończenia: 22:20
Prowadzący: Gnosus [Polskie Stowarzyszenie Dyskordiańskie]
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Krótko i na temat o dyskordianiźmie, religii która obrazuje zalety chaosu i pokazuje dlaczego w piątek trzeba jeść hotdogi.

Tytuł: Pięć dekad RPG w zarysie
Godzina rozpoczęcia: 22:00
Godzina zakończenia: 23:50
Prowadzący: Marcin 'Seji’ Segit
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Konkurs/turniej
Opis: Konkurs edukacyjny: przegląd gier fabularnych rok po roku, od wydania OD&D po czasy obecne. Okładki, tytuły, twórcy, wydawcy, anegdoty i cytaty. Znasz – wygrasz. Nie znasz – poznasz, a potem zachwycisz znajomych swoją wiedzą. 😉

Tytuł: Rekrutacje i rozstania – praktyczne porady
Godzina rozpoczęcia: 22:00
Godzina zakończenia: 22:50
Prowadzący: NFG i Wafergix
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: [WIP] Jak zwiększyć szanse na udaną rekrutacją? Kiedy rozważyć rozstanie? Jak uniknąć trwania w kampanii, na którą nie masz już ochoty? Praktyki i doświadczenia z 3 lat rekrutowania i wychodzenia z gier.

Tytuł: Koto – Ludzki Generator Losowy
Godzina rozpoczęcia: 22:30
Godzina zakończenia: 22:50
Prowadzący: TheKotonator [Avangarda]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Panel
Opis: Niczym metanci z Diuny, osoby mistrzujące muszą szybko tworzyć rzeczy na potrzeby gry. Przyjdź i powiedz jak chatowiGPT co mam dla Ciebie wygenerować z twojego promptu albo jaki problem rozwiązać.

Tytuł: Szkoła Filmowa w Pigułce
Godzina rozpoczęcia: 23:00
Godzina zakończenia: 00:50
Prowadzący: Shimmy
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Absolutne podstawy, które może od razu nie wygrają ci Oscara ale na pewno pomogą rozpocząć przygodę z filmem. Marzy ci się stworzenie swojego pierwszego filmu? Twojemu video w mediach społecznościowych przydało by się odrobinę szlifu? Może po prostu lubisz kino i chcesz się dowiedzieć o nim więcej. Nawet jeśli jeszcze nie wiesz czego szukasz może tutaj to znajdziesz.

Tytuł: Mountain Home – gra, gdzie Przestój jest wszystkim
Godzina rozpoczęcia: 23:00
Godzina zakończenia: 23:50
Prowadzący: Mansfeld [Twierdza Powszechna]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Czy zawsze chcieliście poprowadzić własną krasnoludzką osadę? Wolnej od negatywnych krasnoludzkich stereotypów, bogatej w nieoczekiwane tajemnice Góry w której osiedlacie się? Chcecie patrzeć, jak wasza osada rośnie?

Oto Mountain Home: gra o krasnoludach zakładających swój nowy dom na nieznanym im pograniczu. Będziecie żyć w niebezpiecznej okolicy, której jeszcze nie rozumiecie. Będziecie grać Liderami-Założycielami.

Sobota

Tytuł: O tym, jak Secret Service zaaresztowało GURPS Cyberpunk / Tomek Kreczmar
Godzina rozpoczęcia: 10:00
Godzina zakończenia: 10:50
Prowadzący: Tomek Kreczmar
Sala: Quentin
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: GURPS Cyberpunk to jedyny podręcznik do narracyjnej gry fabularnej, który zaaresztowało Secret Service. Oto niezwykła historia RPGowej pozycji, którą „zablokowały” amerykańskie służby. Jak do tego doszło? Czy była to wina niejakiego Mentora, który napisał ten dodatek do GURPSa? Czy Secret Service obawiało się wydania podręcznika dla hackerów pod przykrywką gry? A może powód był zupełnie inny?…

Tytuł: Jak potencjalnie stworzyć zina? (i nie dać się pożreć mimikom)
Godzina rozpoczęcia: 10:00
Godzina zakończenia: 10:50
Prowadzący: Boodzik, Kurczak, Sznurek, Loki [Potencjalny Mimik / Łotr]
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Prelekcja o tym, jak wygląda proces tworzenie Potencjalnego Mimika i co warto wiedzieć tworząc swojego własnego zina erpegowego.

Tytuł: BoardgameNuts prezentuje – showcase Beyond Humanity: Colonies
Godzina rozpoczęcia: 10:00
Godzina zakończenia: 13:50
Prowadzący: Radek „Rynvord” Polański [Imladris Krakowski Weekend z Fantastyką]
Sala: Games Room
Blok: RPG
Rodzaj programu: Pokaz
Opis: W roku 2019 polski wydawca i producent gier planszowych Three Headed Monster zrobił coś niespotykanego w branży planszówkowej. Wydał grę hybrydową, nafaszerowaną elektroniką, czujnikami RFID oraz zintegrowaną w pełni z aplikacją na telefony mobilne. W historii gier planszowych to pierwszy eksperyment na taką skalę.

Podczas Zjavy będziemy mieć dla Was nie lada gratkę, czyli możliwość spróbowania swoich sił w roli jednego z manadżerów kolonii.

Tytuł: Warhammer Age of Sigmar Roleplay: Soulbound – przedstawienie systemu
Godzina rozpoczęcia: 10:00
Godzina zakończenia: 10:50
Prowadzący: Kamil „Sythriel” Pruski [Copernicus Corporation]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: W trakcie tej prelekcji dowiecie się paru rzeczy o grze fabularnej Warhammer Age of Sigmar Roleplay: Soulbound.

Jakie są założenia świata, z jaką mechaniką mamy do czynienia oraz przede wszystkim dlaczego warto zagrać!

Tytuł: Eriador – zło czai się wszędzie
Godzina rozpoczęcia: 10:00
Godzina zakończenia: 10:50
Prowadzący: Patrycja 'Dziczka’ Olchowy [Black Monk Games / Graj! Kolektyw]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG – Sesje
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Mrok po cichu wkrada się w serca mieszkańców Eriadoru. Właśnie tak Nieprzyjaciel zyskuje swych popleczników. Porozmawiamy o źródłach cienia i zahaczkach fabularnych, wokół których możemy zbudować przygody do systemu Jedyny Pierścień.

Tytuł: Spokojnie, procesor wytrzyma! Czyli utylizacja sprzętu komputerowego, o którym możesz nie wiedzieć.
Godzina rozpoczęcia: 10:00
Godzina zakończenia: 10:50
Prowadzący: Michał Karczewski
Sala: Antydystopijny
Blok: Antydystopijny
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Prezentacja o tym, jak przy odrobinie dodatkowej wiedzy można wykorzystać już posiadany sprzęt do poprawy jakości pracy z komputerami. Prelka obejmuje krótkie zapoznanie się z technologiami takimi jak WSL, Proxmox i OpenWRT.

Talk przygotowany dla osób bez specjalistycznej wiedzy. Na końcu będzie magiczna sztuczka

Tytuł: Samurajskie dobranocki
Godzina rozpoczęcia: 11:00
Godzina zakończenia: 11:50
Prowadzący: Airis [Lans Macabre]
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Warsztat
Opis: Napisałam erpega na dwie osoby – zagrajmy w niego całą salą. Przeniesiemy się do feudalnej Japonii. Ktoś, siedząc przy ogniu, zacznie snuć opowieść. Ktoś inny wyruszy w podróż i stanie twarzą w twarz z niewyjaśnionym. Czy zdoła ochronić swój skarb i dotrzeć bezpiecznie do domu? Czy też stanie się przestrogą dla innych podróżnych? Ja wezmę kostki i tabelki, wy przyniesiecie kreatywność i zobaczymy, co z tego wyniknie.

Tytuł: Delta – Zew – Na Tropie , czyli co i kiedy skoro to i tak Lovecraft
Godzina rozpoczęcia: 11:00
Godzina zakończenia: 11:20
Prowadzący: Coen [CoensCave]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Mamy duże trzy systemu czerpiące z mechaniki D100 oraz twórczości Lovecrafta.

Zew Cthulhu, Delta Green i Na Tropie Cthulhu … czym się różnią ? Kiedy warto sięgać po Delta a kiedy po klasyczny Zew? Czy faktycznie Na Tropie sprawdza się lepiej w śledztwie?

O tym kiedy i jak używać tych systemów, z przeglądem głównych różnic i ciekawszych mechanik – w 20 minut!

Tytuł: Stwórz własny setting w godzinę!
Godzina rozpoczęcia: 11:00
Godzina zakończenia: 12:50
Prowadzący: Patrycja 'Dziczka’ Olchowy oraz Kuba 'KubaP’ Polkowski [Black Monk Games]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Warsztat
Opis: Miasto z lat 80., których nigdy nie było? A może pełna mrocznych kultów metropolia? Zapraszamy na spotkanie, podczas którego omówimy podstawowe zasady tworzenia własnych settingów do systemów Zew Cthulhu i Tajemnic Pętli (oraz Powodzi), a także podejmiemy próbę stworzenia takowego wspólnie z uczestnikami!

Tytuł: Spotkanie z pieskami Anikaru dla najmłodszych
Godzina rozpoczęcia: 11:00
Godzina zakończenia: 12:50
Prowadzący: Anikar
Sala: SzkrabStrefa
Blok: SzkrabStrefa
Rodzaj programu: Spotkanie
Opis: Fundacja ANIKAR zajmuje się edukacją w zakresie pierwszej pomocy. Jej członkowie pracują niejednokrotnie z psami-ratownikami czy terapeutami. Na Zjavie 12 odwiedzą nas Enzo i Zuko, pieski lat 8 i 4. Obaj to certyfikowani terapeuci, którzy postarają się umilić czas dzieciom. Na chwilę odwiedzi je też Duke, border collie lat 1,5 – książę od sztuczek.

Tytuł: Jak zrobić dobry loch?
Godzina rozpoczęcia: 11:30
Godzina zakończenia: 11:50
Prowadzący: Boodzik [Boodzik / Avangarda]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Co sprawia, że jedne moduły uważamy za świetne, a inne jedynie za średnie?

Lochy to lokacje, które towarzyszą grom RPG od samego początku. Jakie elementy powinien zawierać dobry loch? Skąd czerpać inspiracje i pomysły do własnych modułów?

I dlaczego po 40 latach ludzie wciąż grają w Keep on the Bordelands?

Tytuł: Film, który niemalże zabił animacje Disneya
Godzina rozpoczęcia: 12:00
Godzina zakończenia: 12:50
Prowadzący: Tufta
Sala: Quentin
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Zastanówcie się: który z filmów animowanych Disneya jest waszym ulubionym? Czy jest to „Król lew”, w którym trudno zapomnieć o scenie śmierci Mufasy, historii dorastania Simby bądź niesamowitej animacji? Czy może jest to „Lilo i Stitch” które łączy zwariowane sci-fi o kosmitach z poruszającą lekcją o rodzinie? A może najbardziej pokochaliście coś z nowej dekady i nie możecie przestać nucić piosenek z „Nasze magiczne Encanto”? Co by to nie było, bardzo prawdopodobnym jest, że większość z was wybrała animacje które powstały w Disneyowskim renesansie lub później – w końcu wielu z nas wychowało się z nimi na vhsach, dvd czy mogliśmy być na bieżąco z ich premierami i wybrać się na seans do kina. Tylko… Jak zareagowalibyście, gdybym wam powiedziała, że każdy z tych filmów mógłby nie powstać, a to wszystko przez animację o której prawdopodobnie nigdy nie słyszeliście? W końcu w Polsce zawitała dopiero 32 lata po swojej oryginalnej premierze i po cichutku na serwisach streamingowych – i nic dziwnego, Disney przez wiele lat nie robił za wiele aby ją wypromować. Film, który w oczach twórców miała stać się tak ważną produkcją dla studia jak „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”, miał być pierwszym mrocznym Fantasy Disneya, przyciągnąć nową widownię a także był w tamtych czasach najdroższą animacją świata, zdawał się przyciągać jedynie kłopoty, dramaty i rozłam w królestwie Myszki Miki. Stał się także ofiarą sporej cenzury, przez którą do dziś nie wiadomo jak właściwie miał wyglądać produkt końcowy. Zapraszam was na opowieść o tym, jak Taran i magiczny kocioł, prawie doprowadził do zamknięcia studia animacji Disneya i sprawił, że przyszłe imperium ostało się w porządnych kłopotach finansowych. Oto film, który niemalże zabił animacje Disneya.

Tytuł: Otwarte granie jest łatwe
Godzina rozpoczęcia: 12:00
Godzina zakończenia: 12:50
Prowadzący: Mateusz Tondera]
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Kilka słów o tym dlaczego wcale nie potrzebujesz scenariusza i to nawet jeśli jesteś początkującym/ą MG.

Tytuł: Krótko o Hałsrulach
Godzina rozpoczęcia: 12:00
Godzina zakończenia: 12:20
Prowadzący: Jan 'Silver’ Drachal [RPGrozy]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Zapraszam na krótką opowiastkę o tym jak ja tworze swoje zasady przy stole, jak informuje o nich graczy i jak je egzekwuje.

Tytuł: Ekotopie w kosmosie – Co ma wspólnego solarpunk z astrofuturyzmem?
Godzina rozpoczęcia: 12:00
Godzina zakończenia: 12:50
Prowadzący: Kamil Muzyka
Sala: Antydystopijny
Blok: Antydystopijny
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Tematem prelekcji będzie przedstawienie podobieństw narracyjnych oraz ideowych fantastyki ekologicznej i kosmicznej. Nie jest dziwnym, że obie mają na pieńku z cyberpunkiem. Fantastyka kosmiczna, chociaż bardziej kojarzona z rakietami, nierzadko pokazuje „inny styl życia” i większą „świadomość sytuacji, zasobów i otoczenia”, właściwy fantastyce ekologicznej. Może dlatego w stacjach orbitalnych częście spotkamy rowery niż samochody? Omówimy to na przykładzie fikcyjnych settingów oraz faktycznej literatury przedmiotu (min Star Ark, Rachel Armstrong).

Tytuł: The horror! Szybki przegląd zagranicznych podcastów grozy
Godzina rozpoczęcia: 12:30
Godzina zakończenia: 12:50
Prowadzący: Martyna Pietrzak
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Jeśli lubisz jak horror sączy Ci się do uszu podczas pracy, długich spacerów czy jazdy na rowerze, to prelekcja dla Ciebie. Podczas spotkania opowiem o wybranych podcastach grozy i tym gdzie je znaleźć. Jeśli przygoda z podcastami to dla Ciebie nowość – żaden problem! Będzie tutorial. 🙂

Tytuł: Warhammer Fantasy Roleplay w czterdzieste urodziny Starego Świata
Godzina rozpoczęcia: 13:00
Godzina zakończenia: 13:50
Prowadzący: Jakub Zapała [Copernicus Corporation]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Świat Warhammera Fantasy w tym roku obchodzi swoje czterdzieste urodziny. To właśnie przed czterema dekadami, w 1983 r., wyszła pierwsza gra w tym settingu, będąca hybrydą RPG i gry bitewnej (na samodzielnego WFRP trzeba było poczekać jeszcze trzy lata). W tym jubileuszowym roku Copernicus Corporation planuje wiele dodatków do przebojowej 4 ed. Czterdziestolecie Warhammera to doskonały moment, żeby zacząć grać w tego wspaniałego RPG-a, a na tej prelekcji dowiecie się, dlaczego.

Tytuł: Zapomniane Animacje Fantasy
Godzina rozpoczęcia: 13:00
Godzina zakończenia: 13:20
Prowadzący: Tufta [Tufta i Baton ]
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Tą krótką prelekcję możecie potraktować jako listę-polecajkę, na której przedstawię wam kilka ciekawych, zapomnianych tytułów filmów animowanych „retro” fantasy na które warto zwrócić uwagę, jeżeli będziecie szukali ciekawej propozycji na wieczór.

Tytuł: Graj! w Coriolis
Godzina rozpoczęcia: 13:00
Godzina zakończenia: 13:50
Prowadzący: Jacek Duch [Black Monk Games / Graj! Kolektyw}
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Nie mieliście jeszcze okazji zagrać w Coriolis, ale jesteście ciekawi, co ma do zaoferowania? Zapraszam na prelekcję poświęconą tej grze fabularnej z gatunku sci-fi, która łączy moje ukochane Baśnie tysiąca i jednej nocy z kosmiczną eksploracją. Wyrusz ze mną w podróż ku gwiazdom Trzeciego Horyzontu i daj się porwać bajecznym historiom i mrożącym krew w żyłach spotkaniom, podczas których odkryjesz starożytne sekrety i mistyczny Mrok.

Tytuł: Podróż bohaterki czy Kopciuszek 2.0?
Godzina rozpoczęcia: 13:00
Godzina zakończenia: 13:50
Prowadzący: Marta Konopacka
Sala: Antydystopijny
Blok: Antydystopijny
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Na paranormal romance można patrzeć w różny sposób. Tym razem spróbujemy znaleźć tam schematy narracyjne znane z mitów, jungowskiego Animusa, i ustalić, czy paranormal romans w swoim najpopularniejszym wydaniu różni się od harlequina czymś więcej niż obecnością wilkołaków.

Tytuł: Animowane adaptacje świata Śródziemia
Godzina rozpoczęcia: 13:30
Godzina zakończenia: 13:50
Prowadzący: Tufta [Tufta i Baton ]
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Wszyscy kochają trylogię Władcy Pierścieni Petera Jacksona, pamiętają o jego trylogii Hobbita i mają bardzo różnorodne opinie na temat Pierścieni Władzy Amazona… Ale czy pamiętacie o pierwszych próbach adaptacji ze świata Tolkiena ze świata animacji, które powstawały w latach 70/80? Jak wypadły? Może warto sobie o nich przypomnieć, a może warto o nich zapomnieć? Na te pytania postaramy się sobie odpowiedzieć na tej prelekcji.

Tytuł: Interpunkcja nie gryzie!
Godzina rozpoczęcia: 13:30
Godzina zakończenia: 13:50
Prowadzący: Patrycja 'Dziczka’ Olchowy [Kapituła Quentina / Graj! Kolektyw]
Sala: Quentin
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: O tym, dlaczego przecinki są ważne oraz co zrobić, by ułatwić życie sobie oraz naszym odbiorcom.

Tytuł: Tworzenie sektorów specjalnych w Mutancie: Roku Zerowym
Godzina rozpoczęcia: 14:00
Godzina zakończenia: 14:50
Prowadzący: Marek Mydel
Sala: Quentin
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Podczas tej prelekcji wspólnie stworzymy sektor specjalny – wyjątkowe miejsce w wyjałowionej wojną Strefie w uniwersum postapokaliptycznego systemu Mutant: Rok Zerowy. Kiedy skończymy, będzie można je wykorzystać do poprowadzenia własnego modułu lub wzbogacenia sesji.

Tytuł: Nie taka znowu wielka Improwizacja
Godzina rozpoczęcia: 14:00
Godzina zakończenia: 15:50
Prowadzący: Ame
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Warsztat
Opis: Warsztaty improwizacji – nie tylko dla larpowców! Podczas spotkania pobawimy się ruchem, głosem, emocjami, wcielimy się w różne niezwykłe role i poodgrywamy scenki. Spróbujemy poczuć się pewniej, kiedy inni patrzą i nabrać łatwości we współpracy z grupą. Nie trzeba żadnego specjalnego przygotowania – tylko otwartość i chęć wspólnej zabawy.

Tytuł: BoardgameNuts prezentuje – showcase Veiled Fate
Godzina rozpoczęcia: 14:00
Godzina zakończenia: 15:50
Prowadzący: Radek „Rynvord” Polański [Imladris Krakowski Weekend z Fantastyką]
Sala: Games Room
Blok: RPG
Rodzaj programu: Pokaz
Opis: Veiled Fate to tytuł wydany przez IV Studio za pośrednictwem Kickstartera. Jest to unikalne połączenie gry z kategorii social deduction z klasyczną planszówką. Od pierwszej partii ochrzciliśmy ten tytuł pieszczotliwie „Pędzącymi żółwiami na sterydach”.

Podczas Zjavy będzie możliwość ogrania tego wyjątkowego tytułu, obecnie nie dostępnego w zasadzie na terenie naszego kraju.

Tytuł: Jak zrobić ciekawą fabułę na 5 min przed sesją?
Godzina rozpoczęcia: 14:00
Godzina zakończenia: 14:50
Prowadzący: Skrajnie Poczytalny [Skrajnie Poczytalny]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Za 5 min mają być u ciebie gracze, a ty nie masz nic przygotowane? Spokojnie! Po tej prelekcji dowiesz się jak zrobić ciekawą fabułę z niczego, dzięki czemu następnym razem gdy zapomnisz o sesji zostaną ci jeszcze 2 minuty w zapasie!

Tytuł: Vaesen – szlakiem nawiedzonych miejsc
Godzina rozpoczęcia: 14:00
Godzina zakończenia: 14:50
Prowadzący: Maria 'Merry’ Borys-Piątkowska [Black Monk Games / Graj! Kolektyw]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Opowieść o mrożących krew w żyłach autentycznych miejscach, których legendy stanowią wspaniałe inspiracje do sesji w „Vaesen”. Zwiedzimy zakątki zarówno mroźnej północy, jak i lokalne mity o duchach i upiorach. Będzie też kura.

Tytuł: Grzyby, jak to łatwo powiedzieć? 

Godzina rozpoczęcia: 14:00
Godzina zakończenia: 14:50
Prowadzący: J.Picheta
Sala: Antydystopijny
Blok: Antydystopijny
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Nieformalny pokaz tego, co da się zrobić z grzybów. Zastępniki plastiku, styropianu czy sklejki? Wypełnienia do opakowań? Odpowiedniki skóry? Już teraz możemy powiedzieć, że z huby otrzymasz materiał podobny do zamszu, a boczniak ostrygowaty rozkłada nierecyklingowalny plastik. Więcej na prelekcji.

Tytuł: Spróbuj ugryźć – konkurs wiedzy z piątej edycji Wampira Maskarady
Godzina rozpoczęcia: 15:00
Godzina zakończenia: 15:50
Prowadzący: Nelly
Sala: Quentin
Blok: RPG
Rodzaj programu: Konkurs/turniej
Opis: Czy są na sali osoby, które miały okazję zagrać lub znają już nową edycję Wampira Maskarady? Świetnie! W takim razie nasz konkurs to coś dla was. Zaimponuj swoją wiedzą o zimnych Krwiopijcach i zgarnij za to nagrody.Pytania będą dotyczyły treści  z podręcznika głównego, jak i dodatkowych wydanych przez Alis Games w Polsce.

Tytuł: Nauka angielskiego przez gry RPG
Godzina rozpoczęcia: 15:00
Godzina zakończenia: 15:20
Prowadzący: Adam Rogoziński [Szkoła Językowa Tell Me
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: 8 lat na rynku, ponad 2000 uczniów. Tell Me to polskie RPG Success Story. Dzięki zastosowaniu metodyki nauczania RPG in English Tell Me wprowadziło RPG do świata edukacji.

Zapraszamy na prelekcję prowadzoną przez twórce metody i właściciela szkoły, Adama Rogozińskiego.

Tytuł: Cool kids, czyli co stanowiło o byciu 'fajnym’ w latach 80. i 90. w Polsce?
Godzina rozpoczęcia: 15:00
Godzina zakończenia: 15:50
Prowadzący: Maria 'Merry’ Borys-Piątkowska [Black Monk Games / Graj! Kolektyw]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Kresz, walkman i pogi kontra relaksy, resoraki i Thorgal – czyli ekwipunek i moda „fajnego” dzieciaka w latach 90. i 80. w Polsce. Porozmawiamy o zachodnich wzorcach epoki lat 80., przeanalizujemy najciekawsze propozycje i przykłady, porównamy je z możliwościami rodzimego rynku lat 80. i 90., a na koniec zastanowimy się jak z pomocą gumy turbo możemy stać się macgyverem naszej drużyny.

Tytuł: Pisarskie igraszki z czasoprzestrzenią
Godzina rozpoczęcia: 15:00
Godzina zakończenia: 15:50
Prowadzący: Marta Madejska
Sala: Antydystopijny
Blok: Antydystopijny
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Warsztaty pisarskie (tylko pozornie niefantastyczne).

Tytuł: Magia z kuchni – warsztat dla dzieci
Godzina rozpoczęcia: 15:00
Godzina zakończenia: 16:20
Prowadzący: Alia
Sala: SzkrabStrefa
Blok: SzkrabStrefa
Rodzaj programu: SzkrabStrefa
Opis: Czy wiesz, jak zrobić czerwony eliksir, mieszając przezroczysty płyn z fioletowym? Albo jak zmusić pieprz, żeby uciekał od patyczka? A może chcesz spróbować przygotować pastę do zębów dla słonia, albo nadmuchać balon bez używania ust ani pompki? I to wszystko wykorzystując rzeczy dostępne w waszej kuchni!

Tytuł: Warsztaty tworzenia tabel losowych
Godzina rozpoczęcia: 15:30
Godzina zakończenia: 15:50
Prowadzący: Michał Kuras [HipeRPeG]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Warsztat
Opis: W trakcie tego ekstremalnie szybkiego warsztatu opracujemy wspólnie zestaw tabel losowych, które wykorzystywane w trakcie całej kampanii mogą dostarczać wątki fabularne dla drużyny. Schemat wykorzystywałem w praktyce, co oczywiście nie oznacza, że sprawdzi się w każdej erpegowej ekipie.

Tytuł: Utopie, poza wyobrażalne.  Niespodzianka
Godzina rozpoczęcia: 16:00
Godzina zakończenia: 16:50
Prowadzący: Niespodzianka
Sala: Antydystopijny
Blok: Antydystopijny
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Jeśli szczęście będzie sprzyjało to będzie gość, który opowie o ludziach robiących epickie rzeczy dlatego, że wierzą w lepszy świat. A jak szczęścia nie będzie to będzie prelekcja o niszowych grach komputerowych, niszowych opowiadaniach i niszowych erpegach, które pokazują, że fantastyka nie zapomniała o marzeniu o lepszym świecie.

Tytuł: Górnictwo kosmiczne, sondy von neumanna i replikatory – gospodarcza triada fantastyki naukowej
Godzina rozpoczęcia: 16:00
Godzina zakończenia: 16:50
Prowadzący: Kamil Muzyka
Sala: Quentin
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Krótka prelekcja o trzech pomysłach w fantastyce naukowej tworzących triade. Porównamy prezentacje oraz znaczenie w wybranych utworach i settingach rpg/tt astrogórnictwa, fabryk kosmicznych oraz replikatorów (konsumenckich,  pokładowych, nanobotycznych). Czy jest to zwykłe handwavium, mcguffinarium, czy jest w tym jakiś głebszy sens, sugestia lub przesłanie?

Tytuł: Postaci historyczne, jakich żaden Mistrz Gry by nie wymyślił
Godzina rozpoczęcia: 16:00
Godzina zakończenia: 17:50
Prowadzący: Vinco & Wilk
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Antagoniści protagoniści dla Mistrzów Gry i Bohaterów Graczy, indywidualni i zbiorowi, wydłubani z otchłani średniowiecza, sami w sobie będący niewyczerpanym źródłem inspiracji nie tylko dla przygód, ale i całych kampanii.

Tytuł: Czy warto organizować „małe” eventy erpegowe?
Godzina rozpoczęcia: 16:00
Godzina zakończenia: 16:20
Prowadzący: Michał Kuras [HipeRPeG]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Spotkanie
Opis: Organizatorzy eventów erpegowych znienawidzą mnie za tę prelekcję! Zdradzę wszystkie tajniki organizacyjne, odpowiem na wszystkie pytania. Nie ukryję niczego, czego nauczyłem się przy organizacji 78 (siedemdziesięciu ośmiu) edycji HipeRPeGa – Koktajlu erpegowego w Hipisówce, na których odbyło się ponad 550 sesji! Jeśli chcielibyście zorganizować swój własny event, to wpadnijcie posłuchać mnie, pogadać, pomęczyć trudnymi pytaniami.

Tytuł: Termos pyta o erpeżki
Godzina rozpoczęcia: 16:00
Godzina zakończenia: 17:50
Prowadzący: Wojtek 'Termos’ Tremiszewski [Black Monk Games / Kanał Termosa]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Konkurs/turniej
Opis: Napięcie – wiedza – nagrody – głupawka. Zapraszam na quiz z wiedzy o erpeżkach wydanych przez Black Monk Games (i nie tylko!). Sześciu śmiałków może podjąć rękawicę i zmierzyć się z pytaniami, na które nawet Przedwieczni mogą nie znać odpowiedzi. Spróbujecie? Będzie śmiesznie, będzie trudno, będą nagrody. Warto!

Tytuł: Jak zacząć opowiadać historie dzieciom
Godzina rozpoczęcia: 16:30
Godzina zakończenia: 16:50
Prowadzący: Kamila „Favi” Zalewska-Firus [Fajerbol Junior]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Gawędziarzem może być każdy, szczególnie jeśli opowieści mają być przede wszystkim sposobem na budowanie więzi z dzieckiem. Prelekcja oparta o poradnik Silke Rose West i Sarosy Joseph  „Jak Opowiadać Historie Dzieciom”,. który doskonale wpisuje się w nurt rodzicielstwa bliskości.

Tytuł: Prelekcja Quentin – Od zera do gejmdezajnera
Godzina rozpoczęcia: 17:00
Godzina zakończenia: 17:20
Prowadzący: Wojtek [Kapituła Quentina]
Sala: Quentin
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Zwycięzca konkursu Quentin z roku 2021 opowie o tym, dlaczego warto wziąć udział w konkursie i jakie szanse może otworzyć przed aspirującymi twórcami

Tytuł: Czy pulpa = brak grozy?
Godzina rozpoczęcia: 17:00
Godzina zakończenia: 17:20
Prowadzący: Patrycja 'Dziczka’ Olchowy [Black Monk Games / Graj! Kolektyw]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: O łączeniu konwencji w systemach RPG i o tym, co naprawdę straszy, a co nie.

Tytuł: Planety poza Układem Słonecznym i czysty samochód
Godzina rozpoczęcia: 17:00
Godzina zakończenia: 17:50
Prowadzący: Ewa Zegler-Polewska Radosław Polewski
Sala: Antydystopijny
Blok: Antydystopijny
Rodzaj programu: Panel
Opis: Radek jest astronomem. Ewa bada naukę przy pomocy scjentometrii. Poza tym są małżeństwem. O tym jak się dogadują, co badają i jak wygląda ich życie codzienne chcą powiedzieć na prelekcji.

Tytuł: „Bękart, elfia wdowa i jej dywiz”, czyli podstawy składu tekstu dla materiałów erpegowych.
Godzina rozpoczęcia: 17:30
Godzina zakończenia: 17:50
Prowadzący: Kurczak [Avangarda]
Sala: Quentin
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Wydajesz materiały erpegowe? marzysz o publikacji własnej przygody czy systemu? Świetnie. W 20 minut opowiem o absolutnych podstawach tego, jak sprawić, żeby złożony przez Ciebie tekst czytało się łatwo i przyjemnie. Podzielę się przydatnymi informacjami i przegadamy najpopularniejsze błędy (na przykładach).

Tytuł: Earthdawn 4ed – heroic fantasy
Godzina rozpoczęcia: 17:30
Godzina zakończenia: 17:50
Prowadzący: Ainak [ImaginariumRPG, Topory]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Brakuje ci heroic fantasy? Przyjdź i posłuchaj o Earthdawnie. Systemie zawierającym wyjątkowe cuda i rozwiązania, pozwalającym na przeżywanie epickich przygód.

Tytuł: „Ogry są jak cebula, a dobry gracz jest jak…Termos” – czyli o byciu dobrym graczem
Godzina rozpoczęcia: 18:00
Godzina zakończenia: 18:50
Prowadzący: Onti
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Cebula ma warstwy, ogry mają warstwy…a dobry gracz? No właśnie.

Tutaj pojawia się pytanie, co wyróżnia dobrego gracza i czy takowym można się stać?

Czy dobry gracz to taki, który przynosi na sesję instrument i odgrywa rolę godną oskara? A może przychodzi z chrupkami, którymi częstuje wszystkich? Nie no wiadomo, że to musi być on. A może jednak niekoniecznie? Ja wysnuję odważną tezę (ponieważ oczywiście nie ma w RPG-ach czegoś takiego jak jedyna i objawiona prawda), że cechy dobrego gracza można zawrzeć w jednym określeniu. Termos. I na tej prelekcji postaram się wam udowodnić dlaczego tak jest oraz w jaki sposób można stać się takim Termosem, niezależnie w jakiej ekipie i konwencji przyjdzie nam grać. Także kawki i herbatki w dłoń, bo na tej prelekcji mogą się przydać.

Tytuł: Kultura popularna i kryzys wyobraźni
Godzina rozpoczęcia: 18:00
Godzina zakończenia: 18:50
Prowadzący: Staszek Krawczyk [Uniwersytet Wrocławski, Magazyn Kontakt]
Sala: Antydystopijny
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: „Pojutrze”, „Igrzyska Śmierci”, „The Last of Us”: we współczesnej kulturze nie brakuje czarnych obrazów przyszłości. Filmy katastroficzne, dystopie, antyutopie, seriale postapokaliptyczne – co kto lubi. Ale nie zawsze tak było. Przynajmniej od XVI wieku, kiedy Tomasz Morus napisał „Utopię”, ważne miejsce w kulturowym krajobrazie Zachodu zajmowały wizje idealnych państw i społeczeństw. Co zyskaliśmy, a co straciliśmy, przechodząc od optymizmu do pesymizmu? Jakie były powody tej zmiany i co mają wspólnego ze światowym kapitalizmem? Po co właściwie wyobrażać sobie lepszą przyszłość? O tym wszystkim porozmawiamy podczas prelekcji.

Tytuł: Impostor syndrom, czyli dlaczego zawsze będziesz gównianym narratorem/graczem/twórcom.
Godzina rozpoczęcia: 18:00
Godzina zakończenia: 18:50
Prowadzący: Marcin Życzkowski
Sala: Quentin
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Czy kiedykolwiek zdarzyło ci się mieć przekonanie, że to, co robisz, nie ma sensu? Przecież jest legion tych, którzy robią to lepiej, więc w sumie to po co się starać? A może żywisz przekonanie, że masz prawo dzielić się swoim wewnętrznym światem dopiero wtedy, gdy zdołasz perfekcyjnie wyważyć i zaprezentować jego treść? Czy w nieskończoność odwlekasz projekty, licząc na to, że ten dodatkowy tydzień zwłoki pozwoli koncepcjom dojrzeć? Wierzysz w to, że przyjdzie taki moment, kiedy to, co chcesz pokazać, jest „gotowe” i „wystarczająco dobre” i „poczujesz, że to już czas”? Gratulacje witamy w klubie. Zapraszam na spotkanie KAIS (Klubu Anonimowych Imopostor-Syndromowiczów), na którym posiedzimy sobie w kółeczku i powiemy, od jak dawna nie dojeżdżaliśmy się za nie perfekcyjność naszych pomysłów i poklepiemy ze wsparciem po pleckach. Ach no i spróbujemy wyjaśnić co to jest IS i jak sobie z nim radzić… Może…. Nie wiem w sumie czy dam radę dobrze to wyjaśnić.

Tytuł: Star Trek Adventures – jak zacząć?
Godzina rozpoczęcia: 18:00
Godzina zakończenia: 18:20
Prowadzący: fluor
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Jak odnaleźć się w gąszczu produktów z linii Star Trek Adventures, co warto mieć, a co jest mocno opcjonalne.

Tytuł: Quentin – otwarcie edycji ’23
Godzina rozpoczęcia: 18:00
Godzina zakończenia: 18:20
Prowadzący: Maria 'Merry’ Borys-Piątkowska  [Kapituła Quentina / Graj! Kolektyw]
Sala: Quentin
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Otwarcie tegorocznej edycji konkursu na najlepszy scenariusz do gry RPG. Opowiemy o regulaminie, deadline’ach i przygotowaniu prac, a także i odpowiemy na wszelkie nurtujące pytania dotyczące konkursu.

Tytuł: Cudze chwalicie, swego nie znacie – o polskich settingach
Godzina rozpoczęcia: 18:00
Godzina zakończenia: 18:20
Prowadzący: Kira [Black Monk Games]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Grupy rpgowe najczęściej jako miejsce akcji swoich sesji wybierają miejsca zagraniczne, które kuszą egzotyką oraz ekscytacją związaną z eksploracją lokacji im na co dzień nieznanych.

Polska tak niechętnie wybierana – posiada wiele pięknych miejsc oraz niesamowitych historii, które czekają na to, żeby je odkryć… Zapraszam na wędrówkę po polskich szlakach.

Tytuł: Moja pierwsza antyutopia, czyli co przeczytać, żeby pokochać nieidalne światy
Godzina rozpoczęcia: 18:30
Godzina zakończenia: 18:50
Prowadzący: Kuba Polkowski
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Szybki przegląd wybranych książek traktujących o dystopiach. Ta prelka jest dla Ciebie, jeśli interesuje Cię zestaw polecanek dla osób, które o antyutopiach jeszcze nie czytały, albo czytały niewiele.

Tytuł: Star Trek Adventures – co dalej z linią wydawniczą
Godzina rozpoczęcia: 18:30
Godzina zakończenia: 18:50
Prowadzący: fluor
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Krótkie podsumowanie linii wydawniczej po 6 latach oraz analiza jak mogą wyglądać kolejne  produkty.

Tytuł: Czarnoksięstwo, natura rzeczy i badaczka Księgi Skelos
Godzina rozpoczęcia: 19:00
Godzina zakończenia: 19:50
Prowadzący: Rafał Pośnik [Copernicus Corporation, Mr. Posnik o grach RPG]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: W Conanie magia jest znacznie mniej skodyfikowana i bardziej tajemnicza. Czarnoksiężnicy epoki hyboryjskiej uczą się nie w szkołach, ale od przypadkowych patronów, z których część to demony. To jest mroczniejsza magia. Czary są nie tylko nienaturalne, są też zasadniczo złe.

Zdefiniowanie, jaka jest magia Howarda i jak używać jej w Conanie, może być przytłaczające. Szczególnie jeśli myślimy o magii przez pryzmat” fantasy magic”. Dziś porzućcie lek, bo w sposób praktyczny podejdziemy do tematu, jakie jest prawdziwa natura rzeczy. Szczególnie że zawsze ma ona swoją cenę…

Tytuł: Na przecięciu AI i muzyki – o rozpoznawaniu gatunków muzycznych przez sztuczną inteligencję
Godzina rozpoczęcia: 19:00
Godzina zakończenia: 19:20
Prowadzący: Szymon Górski (Simsą)
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Na przestrzeni ostatnich 20 lat dokonał się jeden z wielu przełomów w informatyce, który wpłynął na dzisiejszy świat muzyczny, lecz dla wielu osób wciąż pozostaje niewidoczny – jest to rozwój komputerowego rozpoznawania gatunków muzycznych, z którego korzystają przeróżne podmioty, w tym serwisy streamingowe (takie jak Spotify). Jak ten proces przebiega? Na co należy zwrócić uwagę podczas korzystania z niego? Co przyniesie przyszłość rozwoju tej gałęzi informatyki? Odpowiedzi na między innymi te pytania będzie można znaleźć w tej szybkiej, konkretnej prelekcji.

Tytuł:  „Piękny Grzech” – Panie kochające Panie w średniowieczu”
Godzina rozpoczęcia: 19:00
Godzina zakończenia: 20:50
Prowadzący: Vinco & Wilk
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Seksualność lesbijska w późnośredniowiecznym świecie kultury łacińskiej – opinio communis a rzeczywistość.

Tytuł: Nie ostatni kryzys. Wyzwania polskiej energetyki na drodze do dekarbonizacji”

Godzina rozpoczęcia: 19:00
Godzina zakończenia: 19:50
Prowadzący: Michał Smoleń
Sala: Antydystopijny
Blok: Antydystopijny
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Prąd, emisje dwutlentku węgla, Polska. Michał, kiedy akurat nie ocenia Quentinów, jest analitykiem polityki energetycznej w Fundacji Instrat. Ta prelekcja będzie o tej drugiej części jego zajęć.

Tytuł: Szkodliwy mit apolityczności fantastyki
Godzina rozpoczęcia: 19:30
Godzina zakończenia: 19:50
Prowadzący: Kurczak [Avangarda]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Nie możemy wymyślać fantastycznych światów, nie odnosząc się do tego, co dzieje się w naszym. Dlaczego jednak niektóre wizje są dla nas przezroczyste, a inne wywołują okrzyki zgrozy i oburzenia? Chciałbym pogadać o tym, że rozdzielenie polityki i fantastyki to szkodliwy mit. O tym, że polityka była w naszym hobby od zawsze, a wręcz stanowi jego nieodłączną cześć. Będzie trochę gadania, przykładów literackich i polecajek książkowych.

Jeżeli będzie chęć dyskusji, zapraszam w kuluary.

Tytuł: Koncert Erpegowych Piosenek
Godzina rozpoczęcia: 20:00
Godzina zakończenia: 20:50
Prowadzący: Radosław Ganczarek [Radowit RPG]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Znasz już erpegowe piosenki? To utwory, w których opowiadam o grach fabularnych! Znajdziesz w nich opowieści z sesji, przemyślenia o różnych systemach oraz dużo humoru! Zapraszam na koncert erpegowych piosenek!

[ODWOŁANE] Tytuł: Mowa jest złotem – czyli jak mówić do graczy
Godzina rozpoczęcia: 20:00
Godzina zakończenia: 20:50
Prowadzący: Mateusz „NOE” Cyc
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Przemawianie to prawdziwa sztuka.

Przemawianie do graczy – to już jest arcydzieło.

Poznaj kilka podstawowych zasad, dzięki którym zawsze będziesz świetnie wypadać podczas przemówień, wykładów, prelekcji czy… sesji.

Wykład poprowadzi Mateusz Cyc.

Absolwent I Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Zamoyskiego, z wykształcenia prawnik, z zawodu audytor finansowy.

Swoje umiejętności w zakresie retoryki oraz językoznawstwa doskonalił na kursach oraz wykładach pod batutą wybitnych przedstawicieli: prof. Jerzego Bralczyka, dr hab. Tomasza Jasińskiego, dr hab. Michała Rusinka czy prof. Bogusława Bednarka.

Od zawsze też związany z fantastyką.

W wolnym czasie prowadzi sesje RPG dla dzieci i młodzieży oraz swoich znajomych, udziela prelekcji w zakresie retoryki, oratorstwa oraz podstaw prowadzenia gier RPG. Prywatnie pasjonat gier bitewnych.

Tytuł: LOOT – turniej eksploracji lochów
Godzina rozpoczęcia: 20:00
Godzina zakończenia: 01:50
Prowadzący: LOOT [Avangarda]
Sala: Games Room
Blok: RPG
Rodzaj programu: Konkurs/turniej
Opis: LOOT: Lochów Odkrywania Otwarty Turniej.

Gramy na 5. edycji D&D. Wszystkie drużyny wchodzą do tego samego lochu w tym samym czasie. Ta drużyna, która wyniesie z niego najwięcej skarbów po czterech godzinach sesji, wygrywa wieczną sławę, chwałę, a może nawet jakieś nagrody. Można się zgłaszać samemu, można drużynami. Nie trzeba być mistrzem D&D. Od znajomości zasad ważniejsze będą współpraca, zdrowy rozsądek i umiejętność szacowania ryzyka.

Tytuł: Technologia: Kruchość odzyskana?
Godzina rozpoczęcia: 20:00
Godzina zakończenia: 20:50
Prowadzący: Marcin Życzkowski
Sala: Antydystopijny
Blok: Antydystopijny
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Technologia bywa szalenie delikatną rzeczą, ale zarazem ludzie są skuteczną zbiorowością, gdy przychodzi do jej odzyskiwania i przerabiania. Ta prelekcja będzie właśnie o kruchości i odzyskiwaniu technologii.

Tytuł: O wydawaniu gier, czyli dlaczego nie chcesz tego robić sam
Godzina rozpoczęcia: 21:00
Godzina zakończenia: 21:50
Prowadzący: Zed [LansMacabre/Erpegowy Yak]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: LMPUblishing zajmuje się wydawaniem erpegów od jakiegoś czasu i to z nie małym powodzeniem. Ponieważ uważamy, że im więcej będzie wydawanych gier i scenariuszy, tym lepiej, chcemy się podzielić naszą wiedzą na ten temat. A ponieważ wydawanie własnych erpegów nie jest łatwe i wiąże się z masą pracy (o której mogliście nawet nie pomyśleć), będziemy mówić, dlaczego lepiej wydać coś z kimś niż samemu. 😉

Tytuł: Czym są larpy? – wstęp do gier improwizowanych
Godzina rozpoczęcia: 21:00
Godzina zakończenia: 21:50
Prowadzący: Karolina „Larpowy Ogród” Wysocka [Larpowy Ogród, Larpunk, Lawa]
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Larp – improwizowana gra, podczas której wcielasz się w postacie. Możliwe, że słyszysz tę nazwę pierwszy raz, a może znasz ją, jak swój własny ogródek? Larpowy Ogród to zespół ekspertów, który wyjaśni Ci, dlaczego potrzebujesz larpów w swoim życiu.

Tytuł: Ciekawe One-Page RPG po Polsku [Inicjatywa BILET NA]
Godzina rozpoczęcia: 21:00
Godzina zakończenia: 21:50
Prowadzący: Dominika Kledzik „Neerdie” [ RPG’owa Kryjówka,  Rzucaj nie Gadaj, HIPERPG]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Jest to prelekcja o systemach one-page RPG w polsce, a głownie nowej inicjatywie BILET NA.

BILET NA to seria wydawnicza, która skupia się na niewielkich, ale ciekawych grach fabularnych, które są zarówno dobrym wprowadzeniem do eRPeGowania, jak i atrakcyjną odskocznią dla doświadczonych graczy i prowadzących. Każdy BILET NA przybliża inną grę, którą cechuje prostota zasad oraz ciekawy pomysł.(…) Nasz zespół cały czas wyszukuje perełki gier fabularnych z całego świata, aby przybliżyć je szerszej grupie odbiorców. (…)

BILET NA powstaje we współpracy Gusła Studio i Rzucaj Nie Gadaj, a ja odpowiadam za tłumaczenie bądź korektę tłumaczonych i tworzonych przez nas gier (zależnie od projektu).

Tytuł: Unks not dead. Solarpunk, biopunk. Co poza estetyka? Co oprócz polityki?
Godzina rozpoczęcia: 21:00
Godzina zakończenia: 22:50
Prowadzący: Paweł Ngei
Sala: Antydystopijny
Blok: Antydystopijny
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Paweł Ngei jest programistą, hakerem i promotorem solarpunka. Łaził po różnych audycjach i gazetach, żeby pokazywać, że solarpunk to nie tylko wizualizacje w Internecie i fajne opowiadanka. Zapraszamy go na Zjavę, żeby pogadać na serio o nadziei, polityce i różnych rzeczach, które ludzie organizują na całym świecie. Pamiętajcie, na tym panelu dystopia jest dla przegrywów.

Tytuł: Dinozaury, antykolonializm, i jeszcze raz dinozaury – chora wyobraźnia Pata Millsa
Godzina rozpoczęcia: 22:00
Godzina zakończenia: 22:50
Prowadzący: Sloe [Avangarda]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Pat Mills jest nazywany ojcem chrzestnym brytyjskiego komiksu – to on był najważniejszą postacią komiksowej rewolucji lat siedemdziesiątych, jako pomysłodawca i redaktor magazynów, które odmieniły komiksy na zawsze, w których skrzydła rozwijali twórcy tacy jak Alan Moore, Garth Ennis, czy Grant Morrison. Jednak o ile zasługi redaktorskie zapisują go na kartach historii, to jego zasługi scenatorskie zapisują go w moim sercu jako jedną z najciekawszych postaci świata komiksu. Podczas prelekcji przyjrzymy się przekrojowi jego twórczości, od barbarzyńców uczących się odrzucać patriarchat, przez kosmitów walczących z hiszpańską inkwizycją, po komiksy dokumentalne o naruszeniach praw człowieka. No i dinozaury, dużo dinozaurów

Tytuł: O spisywaniu scenariuszy
Godzina rozpoczęcia: 22:00
Godzina zakończenia: 22:50
Prowadzący: Zed [LansMacabre/ErpegowyYak]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Czym innym jest mieć pomysł na przygodę, innym spisać go sobie do szuflady, a jeszcze innym potrafić to zrobić tak, by ktoś inny chciał go przeczytać i poprowadzić. Nie ma jednej, słusznej metody, ale jest wiele porad i tipów, które mogą ułatwić ci nie tylko pisanie użytkowych scenariuszy, ale również wyjście z nimi do ludzi… ,a może nawet zarobienie kilku złotych monet.

[ODWOŁANE] Tytuł: Seks w RPG
Godzina rozpoczęcia: 22:00
Godzina zakończenia: 23:50
Prowadzący: Nastii [Ryzyko Narracyjne]
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: ❤️ Co ma wspólnego seks z RPG?

🧡 Jakie są przez Nastii polecane narzędzia bezpieczeństwa do takiej zabawy?

💛 Co można ciekawego poeksplorować w tematyce seksualności?

💚 Jakie są meandry tożsamości, nie tylko wśród ludzi?

💙 Jakie ciekawe tytuły zostały wydane w naszym kraju (podpowiemy, że są wylistowane tytuły od m.in. AlisGames, GRAmel Books, Stinger Press, Fajerbol, a nawet od Goblina Drukarskiego działającego w ramach stowarzyszenia Avangarda!)?

💜 Jakie tytuły anglojęzyczne zrobiły na nas pozytywne wrażenie?

🤍 Oraz bonus o… RPG w Seksie 👀

Tytuł: Jak tworzyć nieliniowe scenariusze?
Godzina rozpoczęcia: 23:00
Godzina zakończenia: 00:50
Prowadzący: Ponury Mortis [RPGowa Bestia]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Warsztat
Opis: Jak tworzyć nieliniowe scenariusze do RPG? Od czego zacząć? Jak się do tego zabrać? Skąd czerpać inspiracje? Co może mi pomóc przy pisaniu scenariusza? Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na powyższe pytania to zapraszam na warsztat poświęcony tworzeniu scenariuszy do sesji RPG.

Pisania scenariuszy do sesji wymaga praktyki i doświadczenia, które nabywa się z czasem. Każdy Mistrz Gry ma swoją autorską metodę przygotowywania się do sesji. Dlatego podczas warsztatu podzielę się moimi przemyśleniami, doświadczeniami z tego procesu oraz wspólnie postaramy się stworzyć scenariusz do jednostrzałowej sesji.

Tytuł: Feedback – z czym to się je.
Godzina rozpoczęcia: 23:00
Godzina zakończenia: 23:50
Prowadzący: Momo
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Chcesz wynieść swoje sesje na wyższy poziom nie zrażając do siebie znajomych ze stołu? Zastanawiasz się jak powiedzieć MG, że w trakcie sesji dzieje się coś z czym nie czujesz się najlepiej? A może wkurza Cię, że inny gracz ciągle kradnie Ci spotlight?

Porozmawiamy o tym czym jest wartościowy feedback oraz jak go dawać i przyjmować, aby prowadził do rozwoju waszej grupy.

Tytuł: Biblically accurate angels: mem kontra rzeczywistość
Godzina rozpoczęcia: 24:00
Godzina zakończenia: 00:50
Prowadzący: Sznurek
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Nie lubię głupich memów, a biblically accurate angels jest jednym z nich. W mojej prelekcji opiszę historię aniołów w islamie judaizmie i chrześcijaństwie, ich rodzaje oraz hierarchie anielskie. Skupię się głównie na Biblii i Koranie, ale nie zapomnę zahaczyć o takie dzieła jak Księgi Henocha, Hierarchia Anielska czy Hadisy Buchariego, aby wyjaśnić raz a dobrze, że anioły są najbardziej różnorodnym „gatunkiem” istot w historii.

Tytuł: Projekcja filmu „Groza” – niezależna ekranizacja powieści Serce Ciemności w oparciu o tekst Jacka Dukaja.
Godzina rozpoczęcia: 24:00
Godzina zakończenia: 00:50
Prowadzący: Krzysiek Głuch (inneplanety.pl) [Heisenberg Studios]
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Projekcja
Opis: „Groza” – niezależna ekranizacja powieści Serce Ciemności Josepha Conrada, w oparciu o tekst Jacka Dukaja. Niezależne kino grup Heisenberg Studios i Gangu z mokradeł. Prawdziwe emocje. Poezja obrazu i muzyki.

Niedziela

Tytuł: Porozmawiajmy o RPG
Godzina rozpoczęcia: 10:00
Godzina zakończenia: 11:50
Prowadzący: Jakub 'Arathi’ Nowosad, Marcin 'Seji’ Segit
Sala: Quentin
Blok: RPG
Rodzaj programu: Spotkanie
Opis: Wchodzisz do sali pełnej ludzi. Widzisz ludzi siedzących w kółku. Przyglądasz się ich twarzom i widzisz, że nie wiedzą, co się za chwilę wydarzy. Nagle do sali wchodzi dwóch panów. Przedstawiają się Wam jako Arathi i Seiji. Siadają wraz z Wami w kółku. „Pewnie zastanawiacie się, o czym chcemy dziś porozmawiać…”, mówi jeden z nich. „No jak to o czym? O erpeżkach!”, burzy się drugi. Tak, pogadajmy o RPG. Bez motywu przewodniego, jako nam temat popłynie.

Tytuł: „Moim zdaniem, to nie jest tak, że było dobrze, albo że niedobrze”” – czyli jak dawać i przyjmować feedback
Godzina rozpoczęcia: 10:00
Godzina zakończenia: 10:50
Prowadzący: Onti
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Feedback.

Słowo, które wzbudza wiele emocji niezależnie od tego czy jesteś graczem, czy MG.

Czy powinienem go dawać? Jeśli tak to czy powiem coś wartościowego? Czy powiedzenie, że mi się podobało wystarczy? Czy jeśli gracz po prostu powiedział, że było ok, to czy ukrywa jakieś wady, które dostrzegł w sesji? Zostały mi wytknięte wady, czy to oznacza, że sesja się komuś nie podobała, jak je poprawić? Prelekcja postara się odpowiedzieć na te i inne pytania oraz potencjalnie rozwiązać problem kiedy (ponieważ nie zawsze się to robi) i w jaki sposób dawać feedback, a także jak go przyjmować, żeby nie zdemolować waszych wspólnych relacji.

Tytuł: Umieranie zaczyna się na sesji 0, czyli co warto ustalić przed grą
Godzina rozpoczęcia: 10:00
Godzina zakończenia: 10:50
Prowadzący: Studzin
Sala: Antydystopijny
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku. Najpierw warto jednak ustalić dokąd zmierzamy, jakim tempem, gdzie robimy postoje, w co się ubrać itd. W RPG takim przygotowaniem organizacyjnym może być tzw. „sesja 0”. Czym ona jest? Czy zawsze musi być? Co warto na niej ustalić? Czy w ogóle trzeba się nią przejmować? Podczas prelekcji odpowiemy sobie na te i kilka dodatkowych pytań związanych z „sesją 0”. Zapraszam do wysłuchania, a następnie wspólnej dyskusji. Mile widziane są zarówno osoby stawiające pierwsze kroki w RPG lub w roli MG (zwłaszcza dla wysłuchania waszych oczekiwań i poznanie świeżego spojrzenia), a także bardziej wprawione, do wymiany spostrzeżeń, sprawdzonych rozwiązań, przemyśleń i całego bagażu innych doświadczeń.

Tytuł: Omerta RPG: Opowieść o systemie chwilę przed premierą
Godzina rozpoczęcia: 10:00
Godzina zakończenia: 10:50
Prowadzący: Szwagier (Imaginarium RPG)
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Omerta: Mafijna gra fabularna ukaże się już niebawem nakładem Imaginarium RPG, a dystrybutorem systemu będzie Wydawnictwo Hengal. Autor gry Maciej „Szwagier” Szewczyk opowie o niej zainteresowanym i odpowie na ich pytania.

Tytuł: Recykling postaci
Godzina rozpoczęcia: 10:00
Godzina zakończenia: 10:20
Prowadzący: Ainak [ImaginariumRPG, Topory]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: W ciągu swojego grania tworzymy postacie, na jednostrzały, na kampanie, postacie niezależne i postacie główne. Do niektórych mamy sentyment, niektóre chcielibyśmy zobaczyć jeszcze raz w akcji, bądź w innym świetle. Dlaczego by nie skorzystać z tego banku jaki tworzy się przy okazji?

Tytuł: Cosplay a RPG
Godzina rozpoczęcia: 10:30
Godzina zakończenia: 10:50
Prowadzący: Nelly [Ryzyko Narracyjne ]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Czy też lubisz wykonywać charakteryzacje i wcielać się wizualnie w swoje postacie na sesjach RPG? A może chciałbyś spróbować?Wpadnij na chwilę, porozmawiajmy i podzielmy się ze sobą swoimi doświadczeniami, czy przemyśleniami.

Tytuł: Kimona na sesjach RPG i nie tylko – Realizm, Pomysły, Inspiracje
Godzina rozpoczęcia: 11:00
Godzina zakończenia: 11:50
Prowadzący: Róża [Avangarda]
Sala: Antydystopijny
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Tradycyjne japońskie stroje mogą być czymś więcej niż tylko egzotycznym ubiorem tajemniczych nieznajomych. Kimono ma długą i skomplikowaną historię oraz długie i skomplikowane elementy, których poznanie może wzbogacić sesje RPG, których settingiem są inspirowane Japonią fantastyczne światy. Jaka jest historia tego stroju, jak się zmieniał przez wieki? Kto nosił kimona, jakie były jego odmiany? Czy jest wygodny? Jak go zakładać i czy da się w nim machać kataną? Jeżeli interesują Was odpowiedzi, zapraszam!

Tytuł: Samotni Pośród Gwiazd
Godzina rozpoczęcia: 11:00
Godzina zakończenia: 11:50
Prowadzący: Rynvord [Imladris Krakowski Weekend z Fantastyką]
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Wszechświat ma w przybliżeniu 13,799 mld lat, a tylko w naszej galaktyce jest blisko 400 mld gwiazd. Mimo to wciąż nie natrafiliśmy na ślad obcych cywilizacji. Czemu pomimo tak długiego czasu oraz niezliczonej ilości potencjalnych planet zdolnych wytworzyć życie, wciąż nie udało nam się natrafić na żadną cywilizację obcych? Wspólnie przyjrzymy się potencjalnym odpowiedziom na tę zagadkę.

Tytuł: Myślenie sesyjne
Godzina rozpoczęcia: 11:00
Godzina zakończenia: 11:20
Prowadzący: Patison[Gramaturgia]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Fantastyczny Speedrun (prelekcja 20 minut)
Opis: Każde medium narracyjne posiada wyrobiony sposób myślenia. Jest to proces twórczy, ale wzbogacony o świadomość dostępnych narzędzi, środków wyrazu i granic oraz tego w których punktach można je przekraczać. Czy istnieje myślenie sesyjne, erpegowe, dostępne dla graczy i Mistrzów Gry? Jeśli tak, to czy ma ono już jakieś zasady czy też są one dopiero wypracowywane w toku rozwoju gier fabularnych?

Tytuł: Bohaterka – czy istnieje przepis na fajną babkę?
Godzina rozpoczęcia: 11:00
Godzina zakończenia: 11:50
Prowadzący: Karola [#Coenopozytywni]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Panel
Opis: Porozmawiajmy wspólnie o postaciach dziewczyn i kobiet w literaturze, filmie czy komiksach. Spróbujemy przeanalizować wady znanych bohaterek popkultury, podumamy co mogłoby być lepsze, a kto wie, może uda nam się stworzyć przepis na fajną babkę? Panel zdecydowanie kobieco-pozytywny (w każdej odsłonie) i przyjazny osobom o wszystkich tożsamościach płciowych. Disclaimer: udział grozi wylądowaniem w bajaderce siostrzeństwa 😉

Tytuł: Zabawy z nazwami
Godzina rozpoczęcia: 11:30
Godzina zakończenia: 11:50
Prowadzący: AGrzes
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Nazywanie postaci to aspekt RPG niejednemu sprawiający trudności. A prowadząc raz po raz musimy się z nim zmagać. Chciałbym przedstawić kilka trików które mogą go ułatwić.

Tytuł: Wojowniczy Mnisi, czyli skąd kung-fu w RPG
Godzina rozpoczęcia: 12:00
Godzina zakończenia: 12:50
Prowadzący: Róża [Avangarda]
Sala: Antydystopijny
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Słowo „mnich” zwykle kojarzy się z cichym jegomościem w długim habicie, czasem ważącym piwo. Tymczasem na stronach wielu systemów RPG mnich to klasa postaci o pancernym torsie, pięściach ze stali i spokoju mistrza Zen. Skąd taka różnica? Co łączy „styl pijanego mistrza”, buddyzm, taoizm i prywatne armie? Ta erpegowo-historyczna prelekcja spróbuje odpowiedzieć na te pytania!

Tytuł: O drugich częściach – jak zabraćsię za dobrą kontynuację
Godzina rozpoczęcia: 12:00
Godzina zakończenia: 12:50
Prowadzący: Konrad 'Harry’ Mrozik [Graj! Kolektyw, Wieczorem RPG]
Sala: Quentin
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Drugie części noszą na swoich barkach dużo większy ciężar niż pierwsze. Oczekiwania,

odpowiedzialność za fabułę, wojna z konwencją. To wszystko tylko wierzchołek góry lodowej, jednak reszta nie jest taka straszna, jak się wydaje. Projektowanie drugich części jest jeszcze większą przyjemnością, niż pisanie pierwszych.

Tytuł: Scenariusze gotowe na inwencję graczy
Godzina rozpoczęcia: 12:00
Godzina zakończenia: 12:50
Prowadzący: AGrzes
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Chciałbym opowiedzieć o metodzie przygotowania scenariusza którą stosuję od dłuższego czasu, która pozwala na przygotowanie materiałów które wytrzymają zderzenie z pomysłami graczy na sesji. Posługuje się grafami i tablicami by z jednej strony pobudzić a z drugiej ukierunkować kreatywność. Powstające scenariusze ukierunkowane są głównie na interakcję społeczną, na dalszym planie pozostawiając walkę czy eksplorację. By lepiej wyjaśnić technikę postaram się razem z Wami stworzyć szkielet przykładowego scenariusza podczas prelekcji.

Tytuł: Solo pamiętnikowe erpeżki
Godzina rozpoczęcia: 12:00
Godzina zakończenia: 12:50
Prowadzący: Fioletowa Kapibara (onu/jenu)
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Podróż wgłąb. Gdy RPG spotyka się z pamiętnikiem. Jak grać solo? W co? I jak zrobić to bezpiecznie?

Tytuł: A może by tak uszyć piracką flagę?
Godzina rozpoczęcia: 12:00
Godzina zakończenia: 13:50
Prowadzący: Maria „Blackmooon” Bieńkowska
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Warsztat
Opis: „Każdy pirat, co się ceni, ma flagę”

Pokochaliście Piratów z Karaibów? A może gracie w pirackiego RPGa? Albo queerowi piraci z Naszej bandery znaczy śmierć skradli wam serca?

Nieważne dlaczego piraci, ważne że piraci! I aby być dobrym piratem warto mieć flagę!

Więc spotkajmy się razem by każdy mógł stworzyć swoją wymarzoną czarną banderę!

Tytuł: Podstawy obróbki dźwięku na sesji
Godzina rozpoczęcia: 13:00
Godzina zakończenia: 13:20
Prowadzący: Smoczarka [Erpegowy Matecznik, Stowarzyszenie Avangarda, Ryzyko Narracyjne, Kapituła Quentina, Obozy RPG BT Orion]
Sala: Antydystopijny
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Podczas prelekcji chciałabym pokazać, jak wykonać podstawową obróbkę surowego nagrania dźwiękowego z sesji, na przykładzie Audacity. Omówimy sobie, dlaczego stara wersja programu jest lepsza niż nowa, jak usunąć szumy, wyrównać dźwięk i dlaczego warto poświęcić na to choć te pół godzinki.

Tytuł: O tym jak grać, żeby nie przegrać – jak metagra wpływa na RPG
Godzina rozpoczęcia: 13:00
Godzina zakończenia: 13:50
Prowadzący: Konrad 'Harry’ Mrozik [Graj! Kolektyw, Wieczorem RPG]
Sala: Quentin
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Granie w gry fabularne jest dziecinnie proste, ale może być też koszmarnie trudne. Pisząc tę

prelekcję zebrałem wieloletnie doświadczenie jako gracz oraz mistrz gry, żeby przedstawić moje przemyślenia na temat tworzenia postaci i grania nimi w RPG.

Tytuł: Dwory Końca Świata w 2023 roku
Godzina rozpoczęcia: 13:00
Godzina zakończenia: 13:50
Prowadzący: Jakub Zapała [Ekipa Dziedzictwa Imperium]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: W pierwszym kwartale 2023 roku Ekipa Dziedzictwa Imperium wypuszcza drukiem cztery dodatki do najnowszej edycji Dworów Końca Świata. Kolejne są w drodze. To dobry moment, by dowiedzieć się czegoś o tym systemie, przyłączyć się do kampanii konwentowej i zanurzyć w renesansowy fantastyczny świat opowieści o dziedzictwie, romansach, władzy, zaufaniu i zdradzie. Na tej prelekcji opowiemy Wam o tej grze i o planach wydawniczych na nadchodzący rok!

Tytuł: Epickie starcia
Godzina rozpoczęcia: 13:00
Godzina zakończenia: 13:50
Prowadzący: Paweł Skała Jurgiel [Lans Macabre, Erepegowy Yak]
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Jak sprawić by walka nie była tylko walką, a stawką tylko śmierć lub życie. Co zrobić by starcia były emocjonujące i wymagały podejmowania decyzji, które budują postać i rozwijają fabułę? Podzielę się z Wami moimi doświadczeniami.

Tytuł: Kolonialni Marines – mięso armatnie kosmosu
Godzina rozpoczęcia: 13:30
Godzina zakończenia: 14:20
Prowadzący: Marek Mydel, Paweł „Wolv” Awdejuk[Wydawnictwo Galakta]
Sala: Programowa 1
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Chcesz poznać codzienność najgroźniejszej formacji wojskowej w uniwersum OBCEGO Gry fabularnej? Nauczyć się tworzyć kolonialnego marine i wyposażyć go w broń zdolną zrobić w ksenomorfie na tyle wielką dziurę, żeby chciał wrócić do matki z podkulonym ogonem? Zapraszamy na prelekcję, podczas której przybliżymy podręcznik Kolonialni Marines – Instrukcja operacyjna, który wkrótce ukaże się nakładem Wydawnictwa Galakta.

Tytuł: Odloty średniowiecznych kronikarzy i jak wykorzystać je w RPG-ach
Godzina rozpoczęcia: 14:00
Godzina zakończenia: 14:50
Prowadzący: Gordian [Avangarda]
Sala: Quentin
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Średniowiecze to nie bez powodu jedna z najbardziej memicznych epok w historii. Autorzy tamtejszych kronik potrafili opisywać różnego rodzaju historie, które dziś wydają się wręcz absurdalne. Co jednak nam wyjdzie, jeśli połączymy ich opowieści i sposób postrzegania świata z grami RPG? Ogromne pokłady inspiracji!

Tytuł: Wiedźmińskie opowieści
Godzina rozpoczęcia: 14:00
Godzina zakończenia: 14:50
Prowadzący: Jakub Zapała [Copernicus Corporation]
Sala: Programowa 3
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Podczas Waszych podróży po Kontynencie widzieliście już wiele dziwów. Ponurych wiedźminów odbierających nagrody za kontraktu na potwory żywcem wyjęte z koszmarów. Piękne czarodziejki ścigane przez okrutnych rycerzy w płaszcza z symbolem płonącej róży. Zawadiackich bardów, którzy nie z własnej winy wpadali w okropne tarapaty. Ale czy widzieliście bobołaka-druida? Zapraszamy na prelekcje o Witcher RPG, grze w świecie A. Sapkowskiego i CD Projekt Red, oraz nadchodzących dodatkach do niej.

Tytuł: Zamknięci w więzieniu. I co dalej?
Godzina rozpoczęcia: 14:00
Godzina zakończenia: 14:50
Prowadzący: Paweł Skała Jurgiel [Lans Macabre, Erpegowy Yak]
Sala: Programowa 2
Blok: RPG
Rodzaj programu: Prelekcja
Opis: Nie macie pomysłu na to co zrobić swoim graczom w puszce? A może nie wiecie co Wasz bohater mógłby tam robić? Trochę o realiach więzień dzisiejszych i dawnych, oraz trochę pomysłów na przygody w takich okolicznościach.

Scroll to top