Program 1

sobota 10:00 – 10:50

Task Force Interregnum – system inny niż reszta!

Axer-jay

Czy Ciebie też cholera bierze, kiedy gracz nie przyjdzie na sesję i znowu wyciągacie planszówkę? Lub ważną postać gracza szlag trafia i wszystkie wątki stoją? Zapraszam do zapoznania się z autorskim systemem Task Force Interregnum, w którym powyższe problemy nie istnieją! Pokażę, że opierając się o istniejące rozwiązania można stworzyć system inny niż wszystkie!

 

sobota 11:00 – 11:50

Konkurs wiedzy o wrogach ludzkości

Adrian Niks

Będą pytania o trzech największych wrogów ludzkości w uniwersach sci-fi i niektórych fantasy, sztuczną inteligencję, mutantów oraz obcych, będą pytania z gier, RPGów, książek i filmów. Przygotowałem ponad dwieście pytań z czterdziestu uniwersów, więc każdy, kto chociaż liznął sci-fi, znajdzie pytania dla siebie.

 

sobota 12:00 – 12:50

Afterglow RPG – prezentacja systemu

Jakub „Liskowic” Rutkowski

Niech rzeczywistość po wybuchu Cię pochłonie! Wsiąknij w mroczną atmosferę świata zniszczonego magicznym kataklizmem. Odwiedź Miasta Kuźnie, gdzie dumna niegdyś rasa krasnoludów stara się odbudować dawną chwałę cywilizacji, walcząc z chorobą, która powoli ich wyniszcza. Pustkowia nie są bezpieczne i przetrwają na nich tylko najtwardsze skurczybyki. Naym’Vael są żądni zemsty na ludziach. Delaryjczycy spalą Cię na stosie, jeżeli nie przyjmiesz Jedynego do swego serca. Mutanci zarażeni Chorobą Czarnych Ust pożrą Cię przy najbliższej okazji. Ale najgorsze są Konstrukty… Splugawione ciała wbite w bezduszne maszyny. Pytasz, skąd się wzięły? Na niektóre pytania lepiej nie znać odpowiedzi…

 

sobota 13:00 – 13:50

Podróże do piekieł

Mikołaj Kołyszko, Małgorzata „Rangda” Saramonowicz

Na całym świecie niezależnie od siebie pojawiają się ludzie, którzy głoszą, że posiadają moc i zdobyli ją przechodząc do podziemnego, wrogiego świata, w którym musieli umrzeć i narodzić się na nowo. Opisy ich wędrówek są do siebie niezwykle podobne – a jednocześnie możemy z całą pewnością stwierdzić, że wielu z tych ludzi pochodzi z drastycznie różnych kultur, które nie mogły mieć ze sobą kontaktu.

O szamanistycznych podróżach do piekieł i wykorzystaniu ich opisów w tworzeniu opowieści i gier opowiedzą Małgorzata Saramonowicz, uznana pisarka dark fantasy, horrorów i scenarzystka filmowa, oraz Mikołaj Kołyszko, religioznawca i autor gier.

 

sobota 14:00 – 14:50

Zorganizuj swój własny event erpegowy

Michał „Leniwy Gracz” Kuras

Po co organizować event erpegowy? Dobrze jest zagrać z kimś nowym, wymienić się doświadczeniami, a po sesji posiedzieć i pogadać o wspólnym hobby. Od kilku miesięcy w Toruniu organizujemy takie spotkania. Regularnie uczestniczy w nich kilkadziesiąt osób. Na przykładzie HipeRPeG’a zaprezentuję, jak zorganizować taki mały event i jakie wynikają z niego korzyści dla lokalnej społeczności erpegowej.

 

sobota 15:00 – 15:50

PTBA i Apocalypse World, czyli najlepsze co spotkało gry RPG w tym tysiącleciu

Maciej “Zefir” Starzycki

Masz dość tracenia całej sesji na stworzenie postaci do kampanii która nigdy nie wystartuje? Mechaniki która najlepiej działa, kiedy się jej nie używa – albo takiej, która w najlepszym wypadku nie przeszkadza w fajnej sesji (ale na pewno w niej nie pomaga)? Dowiedz się, jak Apocalypse World omija te pułapki – prelekcja o grze która zainspirowała dziesiątki naśladowców (PTBA: Powered by The Apocalypse) i mimo pozornej prostoty świetnie rozwiązuje bardzo trudne erpegowe problemy.

 

sobota 16:00 – 16:50

Larpy konwentowe nie gryzą

Ktulu i Dragon Warrior

Szybkie i bezbolesne wprowadzenie do larpów. Opowiemy, czemu warto na nie chodzić i czego można się na nich spodziewać. Pokrótce wytłumaczymy, jakich błędów unikać i co należy robić, żeby dobrze się bawić. W końcu larpy są fajne. To nie tak, że ktoś będzie próbował Was zabić… Oh, wait…

 

sobota 17:00 – 17:50

Tworzenie postaci niezależnych – inspiracje z Dragon Age

Staszek „Scobin” Krawczyk

Kompetentni, wielowymiarowi, dążący do celu, z życiem osobistym i własnym zdaniem – to bohaterowie gier z cyklu „Dragon Age”. Skąd dokładnie bierze się ich urok? Jakie wnioski możemy z tego wyciągnąć, tworząc postacie niezależne na potrzeby własnych sesji RPG?

Zapraszam na prelekcję i warsztaty, podczas których zaprojektujemy przykładowe postacie. Do udziału zachęcam nie tylko prowadzących, ale też graczy, którzy chcieliby wymyślić dla swoich BG np. ciekawą mentorkę lub interesującego towarzysza broni. Przykłady w prelekcji będą dotyczyły głównie fantasy, ale od czasu do czasu odniesiemy się również do innych konwencji („zleceniodawca w cyberpunku” etc.).

 

sobota 19:00 – 19:50

Krwawe show na arenie

Kamila „Favi” Zalewska-Firus

Prelekcja o prowadzeniu sesji na arenie medialnego show w stylu Igrzysk Śmierci. Jak stworzyć arenę, przeciwników i showbiznesową otoczkę.

 

sobota 20:00 – 20:50

Szybkie warsztaty larpopisarskie

Ktulu i Dragon Warrior

Na temat trudności pisania larpów krąży tyleż samo plotek, co opinii. Wszystko zależy od skali gry i jej wyjściowych założeń. W trakcie prelekcji spróbujemy przybliżyć kilka podejść do tworzenia larpów konwentowych oraz zasad, których warto się trzymać. Wspomnimy też o najczęstszych problemach, mogących pojawić się tak w trakcie pisania, jak i prowadzenia.

 

sobota 21:00 – 21:50

Antywarsztaty: Jak napisać najgorszy horror świata

Grzegorz Gajek i Wojtek Redzicki

Chcesz pisać horrory? Przyjdź na nasze antywarsztaty. Powiemy Ci, jakich rad nie słuchać, w jakie obietnice wydawców nie wierzyć, czym się nie przejmować, jakich błędów nie unikać. Życie to nie film, Polska to nie Ameryka i nikt nie potrzebuje kolejnego polskiego Stephena Kinga.

 

sobota 22:00 – 22:50

Fantastyczna „biologia”

Halszka „Dracia” Wysocka-Korzun

Nowy poziom ewolucji, Gen X, dziesięć procent użycia mózgu. Podobnie jak w przypadku technobabble nawet nie mrugamy okiem, widząc takie terminy. Niestety autorzy fantastyki mają tyle samo pojęcia o biologii, co o fizyce (i często nauce ogólnie). Przyjdź i przekonaj się, czemu mam ochotę walić głową w ścianę na każdym kolejnym filmie z Marvela czy czytając popularne książki. Zapraszam na przegląd największych biologicznych głupot w fantastyce wraz z krótkimi wyjaśnieniami, czemu to tak nie działa.

 

niedziela 11:00 – 11:50

Jeden by wszystkich zjednoczyć i zwycięzcę wyłonić, czyli hardy konkurs Tolkienowski

Anna „Asirra” Pisarek

Kto nosił miano Pani Gwiazd? Jakim alfabetem i w jakim języku napisane były ogniste litery na Jedynym Pierścieniu? Co to były lembasy? Kto powołał do istnienia Siedmiu Ojców plemienia krasnoludów? Znasz odpowiedź na te pytania? To świetnie! Zapraszam do wzięcia udziału w konkursie wiedzy o dziełach Mistrza Tolkiena. W grę wchodzą nie tylko „Hobbit” i „Władca Pierścieni”, ale również opowiadania oraz „Silmarillion”. Sprawdź swoją wiedzę i udowodnij, że znasz Śródziemie na wylot.

 

niedziela 12:00 – 12:50

Bohater o tysiącu twarzy, czyli jak stworzyć żywą postać w grach fabularnych

Konrad „Harry” Mrozik [Grupa Kreatywna Aksolotl]

Każdy kiedyś, grając w gry fabularne, miał ten moment nostalgii i zadał sobie pytanie: czy zostawiłem żelazko na gazie? Wbrew pozorom to nie jest pytanie od czapy. Porozmawiamy o tym na prelekcji dotyczącej tworzenia realistycznych postaci w RPG.

 

niedziela 13:00 – 13:50

Trudne początki, o tym jak zacząć prowadzić RPG

Konrad „Harry” Mrozik [Grupa Kreatywna Aksolotl]

Zbiór porad dla początkujących Mistrzów Gry, którzy chcą pojawić się po drugiej stronie barykady i marzą o zabijaniu swoich graczy… Przepraszam: bohaterów graczy.

 

niedziela 14:00 – 14:50

Konkurs filmowy

Mateusz Krakowiak

Filmy, filmy i jeszcze raz filmy. Sceny, aktorzy, aktorki, reżyserzy, muzyka, słynne cytaty, a wszystko to na konkursie filmowym, gdzie możecie sprawdzić jak dobrze znacie dziesiątą muzę. Zabawa gwarantowana.

Program 2

sobota 10:00 – 10:50

Ziemia przebudziła się po raz czwarty – prezentacja RPG Earthdawn 4ed.

Kosmit

Kiedy magia wypełniająca nasz świat osiągnęła szczyt, Dawcy Imion musieli skryć się w kaerach przed Horrorami, które miały pojawić się wraz z nadejściem Pogromu. Potężne Imperium Therańskie opracowało Rytuały Ochrony i Przetrwania, ale mimo to nie wszyscy przeżyli Długą Noc. Inni, jak Krwawe Elfy z puszczy niegdyś zwanej Smoczą, musiały zapłacić wysoką cenę za przetrwanie. Teraz adepci przy pomocy magicznych talentów starają się odbudować świat. Jeżeli nie masz pojęcia, co właśnie przeczytałeś, a mimo to czujesz się zaintrygowany, to zapraszam na prelekcję, podczas której przedstawię system RPG Earthdawn!

 

sobota 11:00 – 11:50

RPG w zaświatach świata fantasy – prezentacja systemu „Władcy Otchłani”

Andrzej „Andre” Ryski

We „Władcach Otchłani” postać budzi się w zaświatach i odkrywa, że po śmierci dzieje się bardzo wiele, lecz nie przypomina to nauk żadnej ze znanych religii. Świat Pływu się skończył, dusze są uwięzione w karmicznym cyklu, śmierć jest obecnie tylko chwilową ucieczką. Demoniczne potęgi walczą o dominację nad krainami uformowanymi ze wspomnień różnorodnych ras i cywilizacji, a dusze, takie jak postacie graczy, są dla nich surowcem i walutą. Gracze mogą próbować zrzucić kajdany i poprowadzić rewolucję lub też służyć władcom otchłani i wypełniać ich wolę. Jeśli fascynowały cię fabularne koncepcje stojące za systemami takimi jak Upiór i Kult, a także serie komiksowe „Requiem: Vampire Knight” bądź „Lady Death” – przyjdź koniecznie. UWAGA: prelekcja tylko dla uczestników pełnoletnich.

 

sobota 12:00 – 12:50

Konkurs wiedzy o kinie grozy

Aina Linn Radena

Lubisz oglądać horrory? Przekonaj się, jak wiele o nich wiesz! Czekają na Ciebie trzy kategorie: pytania, zdjęcia oraz zwiastuny. Znajdziesz tu zarówno filmy nowe, jak i stare, hity i kity.

 

sobota 13:00 – 13:50

Metamorphosis Alpha – premiera konwentowa

k6 trolli

„Metamorphosis Alpha” to pierwsza fantastyczno-naukowa gra fabularna na świecie. Po 40 latach od premiery została wydana po polsku. Z tej okazji ekipa k6 trolli zaprasza na okolicznościowe spotkanie. Pogadajmy o MA i innych erpegowych starociach, problemach związanych z wydawaniem tak leciwych pozycji i o czym tylko chcecie. Jest szansa, że będziemy mieć gotowy podręcznik (jeśli nie, to tradycyjnie zawiniła drukarnia) i ciasto.

 

sobota 14:00 – 14:50

Urok starych gier fabularnych

Marcin „Seji” Segit, Witold „Squid” Krawczyk

Czy RPG jest jak wino – im starsze, tym lepsze? A może im dalej w przeszłość, tym gorzej? Co można znaleźć w zakurzonych podręcznikach i czy wciąż są one przydatne? O czytaniu, prowadzeniu, tłumaczeniu i redagowaniu starych gier fabularnych opowie k6 trolli.

 

sobota 15:00 – 15:50

Dyskusja – Tworzenie świata fantasy od podstaw

Naru, Tsu

Czy wydaje Ci się, że krainom opisanym w książkach czegoś brakuje? Czy wizje przedstawione w filmach są nie takie, jakie według Ciebie być powinny? Kolejne uniwersa nie spełniają Twoich oczekiwań? Czy więc nie lepiej stworzyć własny świat? Przyjdź i podziel się nim z nami!

 

sobota 17:00 – 17:50

Nawiedzony teatr Michaela Kunze

Marek „Planetourist” Golonka

Jeśli robisz spektakl o nawiedzonym domu – względnie zamku – zadbaj o to, by był naprawdę nawiedzony. Jeśli robisz spektakl o czym innym, zadbaj, by owo „coś innego” stało się nawiedzonym domem. Tak właśnie można streścić filozofię artystyczną Michaela Kunze, słynnego niemieckiego dramaturga i librecisty.

Kunze pisze spektakle reklamowane zazwyczaj jako musicale, ale daleko im do obiegowych wyobrażeń o pogodnym, zarażającym optymizmem amerykańskim gatunku – jego fabuły opowiadają o ludziach tragicznie skonfliktowanych z otaczającym ich społeczeństwem i samymi sobą, a konflikty te Kunze przedstawia w sposób mocno nawiązujący do tradycji powieści gotyckiej. W jego „Elisabeth” Sisi jest nieustannie namawiana do samobójstwa przez spersonifikowaną Śmierć – ni to osobną istotę, ni to wcielenie jej depresji – a w „Mozarcie!” talent tytułowego kompozytora okazuje się demonem piszącym jego własną krwią. Jeśli chcesz posłuchać o tym, jak takie nawiedzenia działają na scenie, serdecznie zapraszam na prelekcję!

 

sobota 18:00 – 18:50

I want to believe – motyw obcych w RPG

Aleksander „Złotówa” Kowaliński

Kosmici są nieodłącznym elementem science-fiction – pojawiają się w filmach, książkach, grach (w tym w RPG). Stanowią bardzo popularny motyw, jeden z bodaj najbardziej charakterystycznych. W czasie prelekcji skupimy się na ich obecności w realiach nam współczesnych. „Z Archiwum X”, „Bliskie spotkania trzeciego stopnia”, kilka innych filmów oraz trochę literatury i materiałów internetowych będą nam towarzyszyć w próbie przełożenia tych motywów na wątki fabularne, które można wykorzystywać na sesjach.

 

sobota 19:00 – 19:50

Przerażająca wiara dawnych Słowian

Mikołaj Kołyszko, Małgorzata „Rangda” Saramonowicz

Wbrew obiegowej opinii, przedchrześcijańskie wierzenia dawnych Słowian wcale nie odnosiły się do istot spokojnych i łagodnych, lecz mrocznych, żywiołowych, fascynujących i nierzadko brutalnych – podobnie jak ich wyznawcy. Ta część naszej pradawnej kultury jest zdecydowanie zbyt rzadko opisywana. Małgorzata Saramonowicz, przedstawiając na kartach swej powieści słowiańską rdzenną religię, potrafi ukazać zarówno jej jasne, jak i ciemne oblicze. Co więcej, to właśnie ta mroczna i magiczna część naszego dziedzictwa zdaje się mieć największy potencjał literacki i budzić zainteresowanie na świecie.

 

sobota 20:00 – 21:50

Kurs rysunku My Little Pony – tworzymy własne OC

Naru

Equestria tu Equestria tam, księżniczka Luna czy Celestia i do tego Twilight Sparkle. Wszystko ładnie pięknie, ale może by tak coś nowego? Co by było, gdyby do ponville zawitał nowy kucyk? Jaki by był? Radosny czy smutny? Kolorowy czy szary? Jakie byłyby jego moce? Sprawdźcie sami – kurs tworzenia własnego OC do uniwersum My Little Pony!

 

sobota 22:00 – 22:50

Mocne Lektury Nocne

Grupa Aktorska Antr-Act

Opowiadania grozy czytane na żywo z podziałem na role. Audioteatr w wykonaniu grupy aktorskiej Antr-Act we współpracy z grupą Graj!Kolektyw. Przedstawimy opowiadania znanych mistrzów horroru oraz wypromujemy tych, o których w środowisku słychać nieco mniej, choć talentu im z pewnością nie brakuje.

 

niedziela 10:00 – 10:50

W co StarWarsowego by tu zagrać?..

Jedi Nadiru Radena

Odkąd Fantasy Flight Games przejęło licencję na tworzenie gier towarzyskich Star Wars, doczekaliśmy się wielu bardzo udanych i fajnych pozycji – oto ich pełen i dogłębny przegląd, od karcianek, przez bitewniaki, po typowe planszówki i erpegi.

 

niedziela 11:00 – 11:50

Panel gry Undertale

Aleksander

Zapraszam na panel o „Undertale” – prowadzonym wespół w zespół z publicznością. Chcesz się dowiedzieć czegoś nowego? Chcesz wymienić opinie? Chcesz posłuchać, co mamy do powiedzenia? Przychodź!

 

niedziela 12:00 – 12:50

Kurs tworzenia mangi/komiksu

Naru

Tworzenie mangi lub komiksu to wcale nie jest taka prosta sprawa! Nie, nie wcale nie chodzi o rysowanie ramek, tylko o… historię i bohaterów, a także ich wzajemne relacje, przygody oraz wzloty i upadki. Kurs tworzenia mangi i komiksu, czyli jak krok po kroku stworzyć historię obrazkową.

 

niedziela 14:00 – 14:50

Nie tylko seryjni mordercy, czyli różnorodność kina grozy

Aina Linn Radena

Wydaje Ci się, że wszystkie horrory są takie same? Myślisz, że żaden Cię już nie zaskoczy? Pokażę Ci, że się mylisz. Seryjni mordercy, zombie, nawiedzone domy i wampiry to tylko początek długiej listy.

 

niedziela 15:00 – 15:50

Wydałem książkę, będę bogaty

Grzegorz Gajek i Wojtek Redzicki

Żeby pisać, trzeba mieć wrażliwą duszę, żeby wydawać, trzeba mieć twardą dupę. Opowiemy Wam co nieco, jak wygląda rynek wydawniczy od kuchni, jak rozmawiać z wydawcami, w co wierzyć, a w co nie, jak podejść do promocji i handlu obwoźnego.

I Am Zombie

piątek 20:00 – 20:50

Konferencja z Markiem Rein-Hagenem i ekipą z Make Believe Games

Paula Mackiewicz

Mark Rein-Hagen, autor uniwersum Świata Mroku (m.in. Wampir, Wilkołak) razem ze współpracownikami z Make Believe Games (m.in. Mark Kelly, Cristiano Bruzzo, C. A. Suleiman) nie mógł niestety dotrzeć do Polski osobiście. Z pomocą technologii przywołamy ich jednak na wideokonferencję, w trakcie której odpowiedzą na wiele pytań dotyczących zarówno grania w RPG/larp, jak i tworzenia takich systemów. Spytamy też o ich najnowsze uniwersum, odwracające role w walce między ludzkością a popularnym gatunkiem nieumarłych: I AM ZOMBIE!

 

sobota 12:00 – 12:50

Teleapokalipsa zombie

Paula „Trivia” Mackiewicz

Od czasu Nocy Żywych Trupów Georga Romero, filmowe zombie cieszą się długą historią. Jednak dopiero niedawno żywe trupy pojawiły się na ekranach telewizorów. Boom na seriale zombie zaczął się od „The Walking Dead”, a potem… no właśnie. Ta prelekcja przybliży Wam kilka produkcji, które podjęły tę tematykę. W czym są podobne i czym się różnią. Być może uda nam się również znaleźć kilka inspiracji do wykorzystania w pewnym systemie. I Am Zombie, może słyszeliście. Zapraszam!

 

sobota 13:00 – 13:50

Zombie, obcy, Cthulhu i teorie spiskowe – nowe projekty twórcy „Wampira: Maskarady” i „I Am Zombie”

Andrzej Skuza

Mark Rein-Hagen, który 26 lat temu zapoczątkował Świat Mroku legendarnym Wampirem: Maskaradą, na długi czas zniknął ze sceny rpgowej. Teraz wraca z nowym wydawnictwem Make Believe Games, nową grą o potworach we współczesnym świecie pod tytułem „I Am Zombie” (właśnie tłumaczoną na język polski przez Lynx Games) oraz planami na całą serię wydawniczą w uniwersum Anomaly – nowym settingu w konwencji horroru science-fiction. Jeśli interesują Cię klimaty współczesnego horroru, pradawnych tajnych stowarzyszeń oraz obrzydliwego gore przyprawionego nutką wisielczego humoru, przyjdź i posłuchaj o takich grach jak „I Am Zombie”, „Xenofactor”, „Black Sun” czy „Hail Cthulhu”.

 

sobota 14:00 – 14:50

Literacka Archeologia Zombie – czyli o najstarszych tekstach o zombie

Marysia „Merry” Piątkowska

Zjawisko zombie od prawie wieku stanowi nieodłączną część popkulturowego krajobrazu. Fenomen powracających zza grobu ludzi, którzy wskrzeszani przez czarowników wykonują ich rozkazy, rozrósł się na cały Zachód i przeszedł liczne modyfikacje na potrzeby twórców filmów, książek i innych tekstów kultury. Dla wielu odbiorców kultury popularnej dzieje zombie rozpoczynają się dopiero w latach 60. XX wieku po premierze wielkiego tytułu G. Romero „Noc Żywych Trupów”. Nieco bardziej wnikliwi cofają się do lat 30. i zapomnianego już dzisiaj „White Zombie”. A jak było wcześniej? Na prelekcji pojedziemy jeszcze dalej w przeszłość i porozmawiamy o genezie gatunku zombie w literaturze oraz przekujemy niektóre pomysły na typowe sesyjno-rpgowe inspiracje.

 

sobota 15:00 – 15:50

Zombie Naziści – czyli jak Zombie SS stali się elementem popkultury.

Marysia „Merry” Piątkowska

Idea nazistów powracających zza grobu i próbujących przywrócić porządek III Rzeszy pojawiła się już w kinematografii lat 40. XX wieku. Czarna komedia Jeana Yarbrougha „King of the Zombies” z 1941 roku doczekała się nawet nominacji do Nagrody Akademii Filmowej za najlepszą ścieżkę dźwiękową. Lata 70. i 80. obfitowały w kiczowate przedstawienie zombie-nazistów, którzy złaknieni krwi dążyli do odrestaurowania Wielkiej Rzeszy pod wodzą führera. Wystarczy wspomnieć chociażby słynne „Shock Waves” z 1977 roku czy „Oasis of Zombies” z 1981. Kinematografia XXI wieku również może pochwalić się takimi produkcjami o nazistach-zombie, jak: „Dead Snow”, „Horrors of War” czy „War of the Dead”. Skąd tak wielka popularność nazistów-zombie w kulturze masowej? Podczas prelekcji odpowiemy na wyżej postawione pytanie oraz znajdziemy sposób na wykorzystanie zombie-nazisty na potrzeby sesji RPG.

 

sobota 16:00 – 16:50

Wgryź się w I AM ZOMBIE!

Kacper „Kapa” Syguła

„I Am Zombie” to najnowszy system legendy gatunku RPG – Marka Rein-Hagena. W tym świecie zamiast walczyć z hordami nieumarłych sam stajesz w ich szeregach jako obdarzony nadludzkimi możliwościami Toksyk. Poznaj ukryte przed oczami żywych podziemne miasta, zamieszkane przez wiecznie zawieszonych między życiem a śmiercią Zrodzonych z Plagi. Poznaj ich starożytne rytuały, język, politykę oraz życie codzienne – jak żyją, gdzie pracują, gdzie szukają najlepszego sushi.

Dowiedz się też o trwającej kampanii crowdfundingowej, której celem jest stworzenie polskiej edycji „I Am Zombie”. Jest ona czymś więcej niż tylko tłumaczeniem!

 

sobota 17:00 – 17:50

Zombie – co było, jest i będzie

Łukasz Rzadkowski

Prelekcja dotyczy przedstawienia zombie w popkulturze. Będę omawiał, od czego się wszystko zaczęło i na czym stoi obecnie.

 

sobota 18:00 – 18:50

Konferencja z Markiem Rein-Hagenem i ekipą z Make Believe Games

Paula „Trivia” Mackiewicz

Mark Rein-Hagen, autor uniwersum Świata Mroku (m.in. Wampir, Wilkołak) razem ze współpracownikami z Make Believe Games (m.in. Mark Kelly, Cristiano Bruzzo, C. A. Suleiman) nie mógł niestety dotrzeć do Polski osobiście. Z pomocą technologii przywołamy ich jednak na wideokonferencję, w trakcie której odpowiedzą na wiele pytań dotyczących zarówno grania w RPG/larp, jak i tworzenia takich systemów. Spytamy też o ich najnowsze uniwersum, odwracające role w walce między ludzkością a popularnym gatunkiem nieumarłych: I AM ZOMBIE!

 

niedziela 11:00 – 11:50

Jaka kultura, takie zombie – czyli różne ujęcia tego samego tematu

Marysia „Merry” Piątkowska

Zjawisko zombie zrodziło się z karaibskich legend i rozprzestrzeniło na całą zachodnią kulturę. Jednak zależnie od regionu świata, pojęcie nieumarłego lub powracającego zza grobu funkcjonowało pod różnymi nazwami i określało go często różnymi właściwościami. Na prelekcji porozmawiamy o różnym ujęciu tego samego tematu oraz „prawdziwych” przypadkach zombifikacji. Nie zabraknie też rodzimych akcentów. Polska może stosami nie stała, ale legendami o wygrzebańcach jak najbardziej! Czy nie jest to również idealna podkładka do sesji RPG? Na rpgowe inspiracje w tym temacie również znajdzie się czas.

 

niedziela 12:00 – 12:50

Konkurs wiedzy o One World of Darkness & Chronicles of Darkness (vel. stary i nowy Świat Mroku):

Andrzej Skuza

Który Przedpotopowiec śpi pod Nowym Jorkiem? Ile było pierwotnie plemion Garou? Jak Cheiron Group zyskuje dla siebie nadnaturalne moce? Jeśli wiesz, masz szansę wygrać w quizie sprawdzającym wiedzę dotyczącej 26 lat istnienia Świata Mroku. Możesz wybrać, czy wolisz odpowiadać na pytania z klasycznego WoDa, zainicjowanego przez Marka Rein-Hagena i publikowanego przez wydawnictwo White Wolf, czy z Chronicles of Darkness wydawanych przez Onyx Path Publishing. Zapraszam więc na konkurs pełen mroku i tajemnic.

 

niedziela 14:00 – 14:50

Dark Eras – settingi historyczne do Chronicles of Darkness/Nowego Świata Mroku

Andrzej Skuza

Dark Eras to ogromny podręcznik wydany do Chronicles of Darkness (lub Nowego Świata Mroku) opisujący różne settingi historyczne dla ras nadnaturalnych zamieszkujących cienie świata. Na tej prelekcji zostaną wymienione i opisane zarówno epoki historyczne już istniejące w podręczniku, jak i te, które zostaną dodane w Dark Eras Companion oraz pomysły, które nigdy nie zostały wykorzystane. Jeśli zastanawialiście się, jak poprowadzić huntera w czasach procesów czarownic w Salem, wilkołaka w czasach wikingów, demona w Imperium Azteckim czy maga w Neolicie, przyjdźcie i posłuchajcie.

 

Liga Złych Mistrzów Gry

sobota 10:00 – 10:50

Warsztaty opisu bohaterów

#LigaZłychMistrzówGry

Gracie już piątą sesję, a koledzy nie wiedzą, jak wyglądasz? Mistrz Gry dalej nie wie, czy nosisz katanę, czy topór? Dziwisz się, gdy mag bitewny wyciąga wytrychy i otwiera zamki? Swoje kontakty widujesz tylko przez telefon?

Skończ z tym! Przyjdź na warsztaty i uczyń z opisu postaci sztukę. Warsztaty dla MG i graczy.

 

sobota 12:00 – 12:50

Konwenty są jak biedronki

#LigaZłychMistrzówGry

Czy zastanawialiście się, co łączy konwent ze sklepem spożywczym? Na pierwszy rzut oka nic albo niewiele. Chciałbym pokazać, że punktów styku jest całkiem sporo. Zarówno w odniesieniu do konkretnych marek konwentów, jak i sklepów, oraz tak ogólnie.

 

sobota 13:00 – 13:50

Warsztaty opisu walki

#LigaZłychMistrzówGry

To ja go tnę! Ostrze mojej partyzany przebija się przez napierśnik i zanurza się w brzuch wroga, zanim bydlak eksploduje kipielą krwi, skrawków pancerza i wnętrzności.

Bełt ze świstem trafia mężczyznę w osłoniętą misiurką głowę. Iskrząc niczym zamek broni ognistej, rykoszetuje i wbija się w drewno zajezdnych wrót.

Orkowy mag tkał arkana skrwawionymi rękoma. Z błyskiem węgorza elektrycznego, skry ruszyły na oślep przed siebie. Piszczały w euforii, wypalając się wśród strug deszczu. Ocean mroku przeobraził się w kurtynę błękitnych ogników, skaczących od kropli do kropli.

Umiałbyś ich pokonać? Dowiedz się, jak pięknie to opisać.

 

sobota 15:00 – 15:50

Jestem graczem. Złym Graczem.

Samael

Odkryj w sobie mroczną stronę. Stań się skuteczniejszym niszczycielem klimatu, prawdziwie najgorszym graczem, jakiego zna Twoja drużyna. Takich ludzie nazywają Złymi Graczami – bo na swojej ścieżce życia zostawili tylko niedokończone kampanie.

Bycie złym graczem jest stanem dla profesjonalistów. Nie próbuj tego w domu!

 

sobota 16:00 – 16:50

Dobre gry i jak je rozpoznać

#LigaZłychMistrzówGry

System ma znaczenie! Jeśli się z tym nie zgadzasz, to prawdopodobnie grasz w grę, która nie pasuje do Twojego stylu, klimatu sesji i potrzeb graczy. Męczysz siebie i innych, próbując wbijać gwoździe deską. A można tego łatwo uniknąć, wybierając odpowiednią do sytuacji grę. Przyjdź, a opowiem Ci, jak oddzielić ziarna od plew, odróżnić dobro od zła, jak wybrać system pod sesję i osobiste widzimisię – jeżeli oczywiście nie boisz się subiektywnych opinii prowadzącego, licytowania się na ilość poznanych mechanik i rubasznego pokrzykiwania „moja gra jest najmojsza!”.

 

sobota 17:00 – 17:50

Powrót do RPG (po długiej przerwie)

Michał „kuglarz” Dzidt

Nie oszukujmy się. Najlepsze lata na granie w RPG to okres szkoły średniej i studiów. Potem prawie każdy z nas trafia do czarnej dziury codziennych obowiązków, kariery, potomstwa, małżeństwa i innych superważnych spraw. Zaczynamy coraz rzadziej grać. Czasem mijają miesiące między sesjami, a bywa, że i lata. Forma mistrzowania spada, granie jednostrzałów szybko się nudzi, aż wreszcie łapiemy się na tym, że kupujemy więcej podręczników do RPG niż gramy sesji. Też przez to przeszedłem. Na szczęście czarna dziura jednak ma horyzont. Zwłaszcza w dobie Internetu i ciekawych narzędzi do grania online. Co prawda sam wirtualny stół to tylko narzędzie, które nie zastąpi pewnych zasad grania „po trzydziestce”, które gwarantują sesję tydzień w tydzień. Będzie dużo o dyscyplinie, twardych regułach, sztywnych ramach czasowych i nie oglądaniu się na „stare dobre czasy”. Przyjdźcie i dowiedzcie się, jak wrócić do RPGowej formy w ciągu jednego kwartału.

 

sobota 18:00 – 18:50

A u mnie na sesji to…

#LigaZłychMistrzówGry

Na konwentowych prelekcjach bardzo często padają przykłady rozwiązań i pomysłów z naszych doświadczeń. Zazwyczaj zaczynamy od „A u mnie na sesji to…” .

Nie ukrywajmy: uwielbiamy opowiadać te najbardziej miodne historyjki z naszych sesji. Przechowujemy w pamięci wyjątkowe sceny jak skarby i z radością się nimi chwalimy. Dlatego niecierpliwie wyciągamy ręce w górę, by dodać swoje trzy grosze do dyskusji.

To będzie prelekcja zrobiona na trzech groszach od każdego z Was, a wyjdzie z tego pewnie pokaźny trzos.

 

sobota 19:00 – 19:50

Jak prowadzić przeciwko drużynie?

Samael

Jeżeli Twoja kampania toczy się dobrze jedynie do momentu rozpoczęcia pierwszej sesji, i masz już dość pierwszej zasady Mistrza Gry, przyjdź na tę prelekcję. Nauczę Cię, jak sprawić, by nikt więcej nie wymagał od Ciebie prowadzenia sesji, a tym bardziej przychodzenia na nią.

Granie przeciw graczom jest tylko dla profesjonalistów. Nie próbuj tego w domu!

 

niedziela 10:00 – 10:50

Tworzenie nieliniowych fabuł w grach RPG

kuglarz

Od wczesnych lat 80. ubiegłego wieku jesteśmy przyzwyczajeni do myślenia o sesjach RPG przez pryzmat scenariusza. Gotowe publikacji oraz własne projekty liniowych fabuł zdominowały nasze hobby – lecz nie jest to jedyne podejście do RPG. Początki gier fabularnych to swobodna eksploracja, spotkania losowe i wolne wybory graczy. Modne w ostatnich latach „sandboxy” wracają do tego stylu. Problem pojawia się, gdy „nieliniowość” trzeba przenieść na settingi bardziej współczesne: sci-fi, cyberpunka, horror czy fantasy z mocno rozbudowaną polityką. Zapraszam więc do zapoznania się z szeregiem narzędzi, postaw i pryncypiów, w jakie może się uzbroić „nieliniowy” Mistrz Gry. Opowiem o własnej praktyce, o pułapkach niektórych narzędzi, o tym, po co te śmieszne hexy na mapie i dlaczego warto brutalnie zamordować swojego ulubionego bohatera niezależnego.

 

niedziela 12:00 – 12:50

5 tricków Złego Mistrza Gry

#LigaZłychMistrzówGry

Na tej prelekcji omówimy pięć prostych tricków, które sprawią, że Twoi gracze na samą myśl o sesji z Tobą będą drżeć ze strachu. A imię Twoje wśród lokalnej społeczności RPG będzie wzbudzać grozę. Prowadzisz dobrze? Czas to zmienić. Join the evil side!

 

niedziela 13:00 – 13:50

Scenariusz w 5 minut, czyli parę tricków dla zapracowanego Mistrza Gry

#LigaZłychMistrzówGry

Jesteś Mistrzem Gry z naręczem przeróżnych zobowiązań? Zdarzyło Ci się kiedyś pół godziny przed sesją kopać w notatkach i kleić na poczekaniu cokolwiek dla swoich podopiecznych? Chcesz w szybki i łatwy sposób przygotowywać przygody? Jeżeli chociaż jedna odpowiedź brzmiała tak, moja prelekcja jest dla Ciebie! Przedstawię parę prostych metod szybkiego robienia scenariuszy i przygód różnej długości. Nie tylko Mistrzów zapraszam, ale także i graczy – na prelekcję i warsztaty.

 

Planszowa

sobota 11:00 – 11:50

Jak stracić przyjaciół przy planszówkach?

Maciej „mat_eyo” Matejko

Każdy z nas reaguje inaczej na sytuacje, które zachodzą w trakcie gry. Niektórzy dobrze znoszą zdradę w „Grze o Tron”, inni ronią łzy, gdy ktoś zabierze im upatrzone cegły w „Epoce kamienia”. Jak ludzie zachowują się przy planszy i z jakimi zachowaniami społecznymi musimy się zmierzyć, wyciągając na stół „Spartacusa”? Na te i inne pytania postaram się odpowiedzieć podczas tej prelekcji. I nie stracić przy tym zbyt wielu przyjaciół.

 

sobota 12:00 – 12:50

O planszówkach w radio – czyli jak zrobić audycję?

Agata Muszyńska, Mateusz Borowski, Łukasz Juszczak

Chcesz wiedzieć, jak zabrać się za robienie audycji radiowej? Jak zacząć, czego się nauczyć, z kim rozmawiać, jak zostać szefem planszowego Radia Zet? Na przynajmniej część z tych pytań odpowie ekipa audycji „Przystanek Planszówka” z bydgoskiego Radia Uniwersytet.

 

sobota 13:00 – 13:50

Franczyzy w grach planszowych

Rafał „Powermilk” Kociniewski

Kojarzycie taką grę jak „Wsiąść do pociągu”? Ma wiele odmian: USA, Europa, Indie itp. Możemy mówić już tutaj o pewnej serii lub – jak się przyjęło ostatnio mówić – franczyzie. W tej prelekcji przedstawię popularne serie gier oraz tytuły tworzące wspólne uniwersum.

 

sobota 14:00 – 14:50

Czy magazyn drukowany o grach planszowych ma rację bytu?

Redakcja „Kuriera Planszowego”

Spotkanie z redakcją „Kuriera Planszowego” – pytania, odpowiedzi, plany, dylematy.

 

sobota 15:00 – 15:50

Historia w grach planszowych

Bartłomiej Rudzki

Autor gry planszowej „Historia” opowie o wykorzystaniu motywów historycznych w grach planszowych.

 

sobota 16:00 – 16:50

Zanurz się w opowieść, czyli jak wydobyć klimat z kilku kawałków kartonu

Błażej Kubacki

Klimat w grach planszowych to element, który jest bardzo ważny dla wielu graczy. Jak grać i w co grać, by naprawdę zanurzyć się w niezwykłe światy, wymyślone dla nas przez autorów gier? O tym opowie Błażej Kubacki, twórca świata „Mistfall”.

Planszowa

sobota 17:00 – 17:50

Rebel.pl – plany wydawnicze 2017

Paweł „Pablo” Kurnatowski

Posłuchaj, jakie niespodzianki w tym roku szykuje dla nas największy polski wydawca!