Poniżej znajdzecie opisy prelekcji na tegorocznej Zjavie.
Sala P1
Warhammer fantasy – 4 ed. i co dalej
Piątek, 17:00-17:50
Sala: P2
Prowadzący: Copernicus Corporation (Copernicus Corporation)
Typ: Prelekcja
Opis: Chwała niech będzie Sigmarowi! Polskie wydania WFRP pozostają obecnie w pewnych rękach Copernicus Corporation. Większość z Was pewnie jest ciekawa, jakie są plany co do dalszych losów obydwu wydawanych obecnie edycji. Na tej prelekcji postaramy się wyczerpująco odpowiedzieć na wszystkie Wasze pytania. Mamy nadzieję, że ucieszy Was to, co obmyśliliśmy na nadchodzące lata. Wspomnimy też co nieco o powiązanych z tym serii literackich i Age of Sigmar. Do zobaczenia na szlakach Starego Świata.
Międzykonwentowy Poczet Władców – Konrad I Mazowiecki
Piątek, 18:00-18:50
Sala: P1
Prowadzący: Piotr „Voynar” Wojnarowicz
Typ: Prelekcja
Opis: 8 edycja MPW! Konrad I Mazowiecki to władca, który w świadomości powszechnej znany jest głównie ze sprowadzenia zakonu krzyżackiego na polskie ziemie. Tymczasem to nietuzinkowa postać, która przez kilkadziesiąt lat brała udział w życiu politycznym rozbitej dzielnicowo Polski w roli wiodącej. Co naprawdę osiągnął? Co mu się nie udało? Co po sobie zostawił? Takich wiadomości, przy muzyce z epoki, okraszonych anegdotami, a także poradami dla rekonstruktorów i LARPowców możesz się spodziewać na tej prelekcji.
Sztuka Wyboru – Decyzje i Dylematy w RPG
Piątek, 19:00-19:50
Sala: P1
Prowadzący: Bartosz Matusiak
Typ: Prelekcja
Opis: Jak konstruować decyzje na sesji tak, aby dać graczom satysfakcję i poczucie wpływu na fabułę? Jak odpowiednio budować stawki w scenie? Jak efektywnie tworzyć zapadające w pamięć dylematy moralne?
Yak rozmawiać o RPG
Piątek, 20:00-20:50
Sala: P1
Prowadzący: Zbigniew „Zed” Zych, Paweł „Skała” Jurgiel, Wojtek Rzadek (Lans Macabre)
Typ: Spotkanie
Opis: Jak policzyć ile mamy wspólnie doświadczenia w graniu w RPGi to wyjdzie prawie 80 lat. Ale czy ma to jakiś znaczenie? To się okaże, jeśli przyjdziesz i porozmawiasz z ekipą od “erpegowego Yaka!” Chcemy porozmawiać o naszym hobby, odpowiedzieć na wasze pytania, ale i zadać kilka swoich. To może być owocne 50 min w naszym życiu!
Satanic panic, czyli diabeł tkwi w RPG
Piątek, 21:00-21:50
Sala: P1
Prowadzący: Marcin ‚Seji’ Segit
Typ: Prelekcja
Opis: Opowieści z dreszczykiem z lat 80. ubiegłego wieku o tym, jak gry fabularne zaliczono do wszechobecnego okultystycznego spisku ZŁA i co z tego wynikło. UWAGA! To jest powtórka z zeszłego roku, lecz tym razem na prelekcję dotrze sprawny rzutnik i będzie można pooglądać bluźniercze obrazki. Organizatorzy Obiecali. Organizatorzy dotrzymają słowa, prawda? 😉
Gry muzyczne
Piątek, 22:00-22:50
Sala: P1
Prowadzący: Izaak (musicgames.wikidot.com / Gry muzyczne w Chacie)
Typ: Warsztat
Opis: Akustyczne jam session z utworami-grami. Wykonywać będziemy „awangardowe kompozycje otwarte”… ale takie, do których wyjątkowo nie potrzeba żadnych umiejętności technicznych. Zaczniemy od muzycznego Dixitu, gdzie opis karty nie będzie słowny, ale przy pomocy instrumentów muzycznych, a dalej możemy przejść do innych gier według ochoty i skłonności uczestników (jest duży zapas tytułów na różne gusta i umiejętności). Będzie trochę instrumentów na miejscu do dyspozycji, ale warto przyjść z własnymi.
Warto przygotować się na to, że muzyka może nie wpisywać się w istniejące dotąd gatunki.
Jak nie doprowadzić do katastrofy podczas sesji RPG?
Sobota, 10:00-11:50
Sala: P1
Prowadzący: Frejtag (Gryfrejtaga)
Typ: Warsztat
Opis: Trudne sytuacje, trudni gracze lub graczki, niewypowiedziane animozje, problemy z komunikacją, różne oczekiwania. Skąd to znamy? Jako osoby prowadzące i grające nie raz doświadczaliśmy różnych trudności związanych ze wspólną rozgrywką, a może nie raz też poróżniliśmy się na amen. Pogadajmy o tym, ale przede wszystkim spróbujmy wspólnie zastanowić się co możemy zrobić, aby podobne sytuacje nie odbijały się nam czkawką przez kolejne lata. Spotkanie będzie złożone z trzech elementów: warsztatu, dyskusji oraz omówienia, a wnioski wypracowane w trakcie zostaną później przesłane do jej uczestniczek i uczestników.
Opowiem Wam o tym z perspektywy mistrza gry, facylitatora i trenera komunikacji miękkich.
Życie i czasy Walta Disneya
Sobota, 12:00-12:50
Sala: P1
Prowadzący: Joanna Król
Typ: Prelekcja
Opis: Walt Disney bez wątpienia był jednym z największych wizjonerów i marzycieli XX wieku (a może wciąż jest?). Czy jednak jego wyobraźnia pozwalała mu sądzić, że stworzona przez niego firma w niecałe 100 lat będzie warta ponad 130 miliardów dolarów i będzie dostarczać rozrywki ludziom w absolutnie każdym wieku?
Zapraszam na krótką historię życia Walta Disneya i przegląd największych osiągnięć jego oraz stworzonego przez niego globalnego przedsiębiorstwa.
Tajemna historia Tworek
Sobota, 13:00-13:50
Sala: P1
Prowadzący: Rzędzian
Typ: Prelekcja
Opis: Chcesz wiedzieć ilu architektów zmarło w tajemniczych okolicznościach w trakcie budowy jednego z największych szpitali psychiatrycznych w Polsce? Jaka tajna organizacja spotykała się w jego murach? Jak za Cara przywracało się punkty poczytalności? Dowiesz się tego i jeszcze paru rzeczy, których pewnie wolałbyś nie wiedzieć. Mroczne inspiracje gwarantowane!
Katastrofa klimatyczna naukowo
Sobota, 14:00-14:50
Sala: P1
Prowadzący: Konrad „Biały” Klepacki
Typ: Prelekcja
Opis: Jak to jest z tym ociepleniem? Skąd tyle szumu o CO2?
Wszystko o cyklu węglowym, zmianach temperatury i prognozach dla planety, o czym zawsze chciałeś wiedzieć, ale bałeś się zapytać.
Rzeczowo, przystępnie i na podstawie badań naukowych.
CSI Arkham
Sobota, 15:00-15:50
Sala: P1
Prowadzący: Niedźwiedź
Typ: Prelekcja
Opis: Jakie tajemnice kryją w sobie zwłoki ludzkie? Co można znaleźć na miejscu zdarzenia? Co wprawne oko wyczyta z układu plam krwi a co z wciąż gorącej łuski znalezionej obok zwłok szeryfa?
W trakcie tej prelekcji obalimy kilka najpopularniejszych mitów związanych z kryminalistyką i zastanowimy się, jak dokonania tej nauki można wykorzystać w kilku systemach RPG. Detektywi w Zewie Cthulhu? A może dociekliwy strażnik miejski w Wiedźminie albo yoriki badający tajemnice Rokuganu?
Medycyna w słuzbie gier RPG
Sobota, 16:00-16:50
Sala: P1
Prowadzący: Hafa
Typ: Prelekcja
Opis: …Czyli rozmaite metody ranienia oraz uśmiercania wyimaginowanych adwersarzy. Jak ciekawie opisać potyczkę uwzględniając rodzaj obrażeń w zależności od stosowanego oręża oraz miejsca trafienia? Parestezje, odmy płucne i trafienia krytyczne w trzustkę.
Co możemy zrobić z katastrofą klimatyczną?
Sobota, 17:00-17:50
Sala: P1
Prowadzący: Konrad „Biały” Klepacki
Typ: Prelekcja
Opis: Katastrofa jest realna.
Możemy w związku z tym usiąść i płakać w oczekiwaniu na wydarzenia, przy których II Wojna Światowa będzie wydawała się piknikiem.
Albo spróbować zrobić coś, by zmienić kurs kolizyjny, którym zmierzamy.
Podyskutujemy pozytywnie o możliwych scenariuszach wyjścia z dołka, który sobie wykopaliśmy.
I zdecydowanie nie będzie o segregacji śmieci.
Niezapomniany klimat cyberpunku lat 80./90.
Sobota, 18:00-18:50
Sala: P1
Prowadzący: Tomek Kreczmar
Typ: Prelekcja
Opis: Za sprawą nadchodzącej wielkimi krokami gry CD Projekt RED tematyka cyberpunkowa powróciła z przytupem. Produkcja polskiego studia przetwarza klimat końca XX wieku, dając nam nową, przetworzoną przez współczesność wizję tego nurtu. Warto jednak przypomnieć sobie niezapomnianą atmosferę i jakość filmów, gier i literatury, które opisywały naszą teraźniejszość, a które powstały przed 20-30 laty.
Role, roll or run – co jest najważniejsze podczas prowadzenia sesji RPG?
Sobota, 19:00-19:50
Sala: P1
Prowadzący: Tomek Kreczmar
Typ: Prelekcja
Opis: Rzucanie kości? Narracja? Wcielanie się w role? Improwizowanie? Fabuła? Dobra zabawa? Co jest – albo co może być najważniejsze podczas prowadzenia sesji narracyjnych gier fabularnych. Przemyślenia poparte latami doświadczeń.
Haker nie magik
Sobota, 20:00-20:50
Sala: P1
Prowadzący: Magdalena Kucenty
Typ: Prelekcja
Opis: O przekłamanym wizerunku hakera w znanych filmach i serialach. Jak oderwane od rzeczywistości są sceny hakerskie serwowane nam przez twórców filmowych? Które z popełnianych przez nich błędów powtarzają się najczęściej? Jakie przekłamania były najbardziej absurdalne? I czy coś jednak udało im się zrobić dobrze?
Seks w wielkiej wyobraźni – czyli jak nie skrzywdzić gracza na sesji
Sobota, 21:00-21:50
Sala: P1
Prowadzący: Noemi (Avangarda, Niezwykłe przygody Fydlyp i Gusa)
Typ: Prelekcja
Opis: Chcesz czegoś więcej od swoich sesji? Może poruszyć jakieś „trudne tematy”, wprowadzić nieco „dirty talk”, sprawdzić jak bardzo erpegowo kinky są Twoi gracze? Z pomocą przyjdzie Ci BHS – Bezpieczeństwo i Higiena Sesji. Przyjdź, a dowiesz się, czym na sesji jest consent, jakie są bezpieczne słowa, jak używać wyobraźni tak, by wszyscy czuli się komfortowo i bezpiecznie!
Jak poprowadzić larpa cyklicznego, aby się nie wyniszczyć
Sobota, 22:00-22:50
Sala: P1
Prowadzący: Andrzej Skuza, Kaja „Nela” Pilecka, Aleksandra „Arame” Martyna (LARP Warsaw By Night – Resurrection)
Typ: Panel
Opis: Organizowanie larpów to już duże wyzwanie. Regularne doglądanie do larpa o jednej linii fabularnej, który odbywa się co kilka miesięcy, może brzmieć dla niektórych jak niewykonalne zadanie. Jako organizatorzy warszawskiego larpa cyklicznego z kilkuletnim doświadczeniem, doradzimy jaka strategia działa najlepiej w wypadku naszego projektu oraz odpowiemy na wszelkie pytania lub wątpliwości jakie możecie mieć na ten temat. Bardzo chętnie również powymieniamy się pomysłami co do tego, jak wygląda gra na innych larpach cyklicznych i z jakimi wyzwaniami ścierają się inni twórcy.
Wiedźmińskie opowieści: rzecz o Witcher RPG
Niedziela, 10:00-10:50
Sala: P1
Prowadzący: Adrian Gojdź (Copernicus Corporation)
Typ: Prelekcja
Opis: Polska edycja Witcher RPG, najnowszej gry w świecie wiedźmińskim, jest już z nami od jakiegoś czasu. Czwartki z wiedźminem przyniosły systemowi sporą bibliotekę materiałów oficjalnych i fanowskich. Na każdym większym konwencie możecie rozegrać sesje w tym systemie, a nasza kampania w Angrenie rozwija się o kolejne przygody.
Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o tej grze oraz naszych planach wydawniczych, koniecznie odwiedźcie naszą prelekcję!
Uczmy się od Japonii, czyli cyberpunkowa estetyka na sesjach RPG
Niedziela, 11:00-11:50
Sala: P1
Prowadzący: Airis i Bart (Lans Macabre)
Typ: Prelekcja
Opis: Bez Japonii nie byłoby portu, nad którym niebo miało barwę ekranu…, Gibson nie nuciłby Chiba City Blues, a w Night City nie dałoby się spotkać ulicznych samurajów. Pomysły, patenty i smaczki z realnego świata, ale na sterydach, dodadzą cyberpunkowym sesjom orientalnego klimatu. (Prelekcja-warsztat)
Warsztaty erpegowej improwizacji
Niedziela, 12:00-13:50
Sala: P1
Prowadzący: Radosław Ganczarek (Radowit)
Typ: Warsztat
Opis: Gry RPG są dla mnie nieodmiennie związane z improwizacją. Po piętnastu latach oszukiwania się, że „dobra, do następnej sesji to już się przygotuję” zaakceptowałem fakt, że improwizacja jest moim żywiołem. Czy czujesz, że Twoim też? Jeśli lubisz grać albo prowadzić sesje, w których gracze nie są tylko widzami widowiska jednego aktora, ale uczestniczą w tworzeniu fabuły i świata, to te warsztaty są właśnie dla Ciebie! Dowiesz się w nich, jak w szybki sposób improwizować – miejsca, postacie, a nawet całe questy! Improwizacja to moc, a z wielką mocą wiąże się wielka odpowiedzialność, więc nie marnuj czasu, przyjdź na moje warsztaty i naucz się robić to dobrze!
Europejskie średniowiecze a różnorodność społeczna
Niedziela, 14:00-14:50
Sala: P1
Prowadzący: Tibert
Typ: Prelekcja
Opis: Wieki ciemne – tak kiedyś często określane było średniowiecze i termin ten nadal pokutuje w postrzeganiu tego okresu. Średniowieczem potocznie określamy zacofanie, brak otwartości na świat i brak ogłady. Czy słusznie? Jak wyglądało życie w prawdziwych wiekach średnich? Kogo można było spotkać na ulicach Krakowa, a kogo na Sycylii? Porozmawiajmy o różnorodności wśród społeczeństw europejskiego średniowiecza i o naszym postrzeganiu tego długiego i, tak, zdecydowanie barwnego okresu.
Sala P2
Zoom out: strategiczne gry fabularne
Piątek, 17:00-17:50
Sala: P2
Prowadzący: Aleksandr „Paladaddy” Ramaniuk
Typ: Prelekcja
Opis: Czy chcieliście w RPGu poczuć się admirałem, królem albo prezydentem? Mieć w swoich rękach ogromną władzę? Kiedy mieliście takie doświadczenie w grze RPG?
Gry RPG i gry strategiczne na pierwszy rzut oka słabo się łączą, gdyż działają w zupełnie innej skali. Tym niemniej, ludzie próbują grać w strategie fabularne coraz częściej. Na tej prelekcji opowiem wam czemu strategie fabularne są fajne, jakie problemy pojawiają się podczas grania, jakie systemy i jak wspierają granie strategiczne, i na koniec przedstawię swoją strategię fabularną „Cosmic Dust” (facebook.com/cosmicdustrpgpl).
Skrzynka narzędziowa Mistrza Gry, czyli Game Design na sesji
Piątek, 18:00-18:50
Sala: P2
Prowadzący: Bartosz „Baldwin” Król (Dobre Rzuty)
Typ: Prelekcja
Opis: Chcesz rozegrać napad na bank, ale nie do końca wiesz jak się za to zabrać? A może gracz wyzwał kogoś na pojedynek i nie wiesz jak to rozegrać? Co jeżeli gracze rozpoczęli pościg, a system nie daje Ci do tego narzędzi? A uczta u króla? Podróż? Wyścig ścigaczy? Zwykle wymyślenie tego spoczywa na barkach MG, ale od czego zacząć? W czasie prelekcji dowiecie się w jaki sposób projektować takie systemy, przeanalizujemy narzędzia zapożyczone z przeróżnych systemów i porozmawiamy o tym dlaczego ta wiedza pozwoli Wam prowadzić lepsze sesje!
W górach jest to, co kocham
Piątek, 19:00-19:50
Sala: P2
Prowadzący: Niedźwiedź
Typ: Prelekcja
Opis: Góry mają to do siebie, że ciężko ich nie zauważyć. Dlatego też, od niepamiętnych czasów, ludzkość patrzy na nie z nieskrywanym zainteresowaniem.
Traktuje je jak siedziby bogów, miejsce ukrycia skarbów, miejsce próby albo, od niedawna, wyzwanie sportowe.
Na tej prelekcji opowiemy sobie o tym co ludzie widzą w tych, wystających ponad chmury i zupełnie nieprzydatnych dla rolnictwa kawałkach skały. Opowiemy o legendach, mitach, ale też o historii podboju. A przede wszystkim, o niesamowitych historiach, które miały miejsce tam, bliżej nieba.
Dungeon Crawling ekscytujący, czyli jak zrobić ciekawy loch
Piątek, 20:00-21:50
Sala: P2
Prowadzący: Jacek Duch (Graj! Kolektyw) / Seji / Bartek Kubiak
Typ: Prelekcja
Opis: Lochy potrafią zmęczyć niejednego gracza. „Co? Kolejna komnata? Znowu potwór? Nacisnąłem podłogę i w moją stronę ze ściany lecą strzałki… serio?” Na tej prelekcji dowiesz się jak skonstruować loch niebanalny, oryginalny, trzymający graczy przy stole! Plus tradycyjnie, jak to u Ducha, konkurs: do wygrania wizyta w lochu.
Ewolucja spekulatywna, wyjaśnienie oraz przykłady
Piątek, 22:00-22:50
Sala: P2
Prowadzący: Adrian Niks
Typ: Prelekcja
Opis: Ewolucja spekulatywna jest trudnym do rozgryzienia zagadnieniem dla kogoś, kto nigdy nie miał z nim styczności, można rzec, że to przekombinowane naukowe „co by było gdyby” w przełożeniu na teorię ewolucji. Na mej prelekcji przedstawię o co chodzi w tym gdybaniu oraz kilka ciekawych przykładów owego gdybania.
Prowadzenie sesji RPG z „trudną” młodzieżą
Sobota, 10:00-10:50
Sala: P2
Prowadzący: Jakub „Liskowic” Rutkowski (LiskowicStudios)
Typ: Prelekcja
Opis: Witam. Jako wolontariusz nieraz krzewiłem nasze piękne hobby w ośrodkach kuratorskich i domach dziecka. Chciałbym Wam o tym opowiedzieć. Jeżeli jesteście ciekawi, jakie systemy podobały się takowej młodzieży, jak na taką sesję się przygotować, poznać parę złotych zasad postępowania oraz posłuchać paru ciekawych i zabawnych anegdot z naszych sesji oraz jak Gry Fabularne potrafią pomóc w życiu, to serdecznie Was wszystkich zapraszam.
Nagrywaj swoje sesje! Dlaczego?
Sobota, 11:00-11:50
Sala: P2
Prowadzący: Władysław „Włodi” Kasicki (Niezwykłe Przygody Fydlyp i Gusa, Graj Kolektyw)
Typ: Prelekcja
Opis: O tym, jak nagrywanie sesji wpływa na rozwój naszego warsztatu (Niezwykłe Przygody Fydlyp i Gusa). O tym dlaczego warto to robić i jak poprawić jakość sesji. Na przykładach oraz zdobytym doświadczeniu podzielę się z Wami tym, co zaobserwowałem w ciągu minionego roku. Będzie o pracy głosem, odpowiednim prowadzeniu narracji, budowaniu charakterystycznych bohaterów niezależnych, jak również o bardziej technicznych aspektach!
Porozmawiajmy o RPG
Sobota, 12:00-13:50
Sala: P2
Prowadzący: Jakub ‚Arathi’ Nowosad, Marcin ‚Seji’ Segit
Typ: Spotkanie
Opis: Otwarta dla wszystkich dyskusja o polskim rynku RPG, grach, fandomie; naszych potrzebach, obawach i marzeniach. Każdy może zabrać głos. Zapraszamy wszystkich niezależnie od stażu i zaangażowania w środowisku. Przyjdź, pogadaj w miłej atmosferze, nawiąż kontakty, podziel się pomysłami i posłuchaj, co inni mają do powiedzenia.
Inkwizycja i jej struktura, Przewodnik Akolity
Sobota, 14:00-14:50
Sala: P2
Prowadzący: Artur Kurowski (Copernicus Corporation)
Typ: Prelekcja
Opis: Przeprowadzenie przez historię oraz strukturę organizacji, jaką jest Inkwizycja świata Warhammera 40 000. Poznamy również stopnie wewnętrzne i frakcje. Poznamy znane osobistości jak i cytaty. Porozmawiamy o pomysłach na fabułę w kampaniach, jak i sesjach.
Lasy Starego Świata
Sobota, 15:00-15:50
Sala: P2
Prowadzący: Aleks (Grupa Lans Macabre)
Typ: Prelekcja
Opis: Dla mieszkańców Starego Świata lasy nie są tylko miejscem, w którym rosną drzewa i mieszkają Zwierzoludzie. Gęste bory i puszcze porastają całe bretońskie księstwa i imperialne prowincje. Wielu ludzi rodzi się w nich i umiera, nigdy ich nie opuszczając. Dla pozostałych, lasy są stałym i kluczowym elementem życia i otoczenia. Zapraszam na krótki spacer.
Jak zmieniało się piekło?
Sobota, 16:00-16:50
Sala: P2
Prowadzący: Jacek Radzymiński (Mówi Wieko)
Typ: Prelekcja
Opis: Krótka historia wyobrażeń piekła. Dlaczego wiele wyobrażeń zapożyczono z „Eneidy” Wergiliusza? Jak rozwój średniowiecznego prawa miejskiego wpłynął na etat diabła? Czy Szatan zawsze był przedstawiany jako bezwzględny przeciwnik Boga?
Szybki scenariusz do gry z dziećmi
Sobota, 17:00-17:50
Sala: P2
Prowadzący: Kamila „Favi” Zalewska-Firus (Fajerbol Junior)
Typ: Prelekcja
Opis: Autorka Jagodowego Lasu opowie, jak sprawnie wymyśleć scenariusz na sesję rpg dla dzieci.
Graj! Handoutem – o rekwizytach w RPG
Sobota, 18:00-18:50
Sala: P2
Prowadzący: Agnieszka ‚As’ Krupińska (Graj! Kolektyw)
Typ: Prelekcja
Opis: Prelekcja dla wszystkich, którzy chcą ubarwić swoje sesje handoutami różnego rodzaju – zarówno dla osób doświadczonych, jak i dopiero zaczynających przygodę z RPG. Porozmawiamy o rodzajach i formach handoutów oraz o ich przykładach w zależności od settingu.
Pokażę, jak zacząć z robieniem rekwizytów, jak zrobić te już „zaawansowane” oraz jak je wprowadzać, by osiągnąć zamierzony efekt – skupić uwagę, wciągnąć w klimat, czy wręcz odwrotnie – rozluźnić napiętą atmosferę czy wprowadzić nieco pulpu.
Wprowadzenie do larpowania
Sobota, 19:00-19:50
Sala: P2
Prowadzący: Zofia Skowrońska
Typ: Prelekcja
Opis: Jak zacząć? Gdzie jechać? Ile to kosztuje? Co zabrać? Jak się ubrać? I czy w ogóle można, skoro wcześniej się nie próbowało? Praktycznie o larpowaniu dla tych, którzy chcieliby, ale nie wiedzą, jak i tych, którzy jeszcze nie są pewni, czy w ogóle chcą.
Obcy Gra fabularna od wydawnictwa Galakta – prezentacja
Sobota, 20:00-20:50
Sala: P2
Prowadzący: Marek Mydel (Galakta), Paweł „Wolv” Awdejuk
Typ: Prelekcja
Opis:Witajcie w miejscu, gdzie nikt nie usłyszy Waszego krzyku… Może poza prowadzącymi, którzy w kilku żołnierskich słowach opowiedzą Wam, jak przetrwać w brutalnym uniwersum Obcego i czego spodziewać się po polskiej edycji najnowszego systemu wydawnictwa Fria Ligan. Będziecie też mogli zapytać, czemu u licha Galakta to wydaje i jakie są statystyczne szanse przetrwania ataku ksenomorfa.
Quentin Jam
Sobota, 21:00-09:50
Sala: P2
Prowadzący: Kapituła Quentina (Konkurs Quentin)
Typ: Warsztat
Opis: Napisz przygodę, o której dawno marzyłeś albo po prostu przygotuj sesję na następny weekend!
Wydarzenie oparte na konwencji game jamu, czyli maratonu projektowania gier – zazwyczaj cyfrowych, ale w tym wypadku fabularnych. A zarazem miniaturowa wersja Quentinarium, quentinowych warsztatów scenopisarskich – przez całą noc projektujemy grywalne scenariusze!
Spotykamy się w sobotni wieczór. Najpierw członkowie kapituły Quentina podzielą się radami o tym, jak pisać scenariusze i jak zorganizować sobie pracę w tak krótkim czasie. Potem siadamy indywidualnie albo w grupach i projektujemy, projektujemy, projektujemy! Tworzymy swoje scenariusze, opowiadamy sobie o nich i dzielimy uwagami, a także testujemy.
Obiecujemy życzliwe wsparcie i kreatywną atmosferę pomagającą w rozwinięciu projektów, które od zbyt dawna czekają w Waszych szufladach.
Pisanie scenariuszy do Zewu Cthulhu
Niedziela, 10:00-11:50
Sala: P2
Prowadzący: Marek Golonka (Zgrozy – dodatki do Zewu Cthulhu RPG)
Typ: Warsztat
Opis: Na tej prelekcji pragnę podzielić się swoim doświadczeniem w pisaniu lovecraftowskich scenariszy. W jej pierwszej części pokażę Wam moje sposoby na pisanie takich tekstów i podam ćwiczenia, które pobudzają wyobraźnię do tworzenia lovecraftowskiej grozy. W drugiej zaś zaproszę Was do wspólnej pracy – pokażę schemat, według którego można zaprojektować szkic scenariusza w pół godziny, i każde z Was stworzy taki konspekt.
O konstrukcji opowieści
Niedziela, 12:00-12:50
Sala: P2
Prowadzący: Konrad ‚Harry’ Mrozik (Graj! Kolektyw)
Typ: Prelekcja
Opis: Opowieść towarzyszy nam od zarania dziejów. Był, jest i będzie to nieodłączny element cywilizacji. Jakimi zasadami się ona kieruje i jakie zasady zostały wytworzone setki lat temu, które po dziś dzień są aktualne i wzruszają, radują i straszą równie potężnie? Opowiem o ewolucji i konstrukcji opowieści, bazując na przykładach znanych i lubianych oraz o tym, jak wykorzystać to w grach fabularnych.
Przygoda z sensem: jak projektować scenariusze pełne znaczeń
Niedziela, 13:00-13:50
Sala: P2
Prowadzący: Bart (Lans Macabre)
Typ: Prelekcja
Opis: Nie chodzi o to, żeby na sesji coś się działo, tylko żeby rozumieć, co się dzieje. Mistrz Gry, orientując się, o czym jest przygoda, może łatwiej nią pokierować, a Gracze wiedzą, jaką chcą snuć opowieść o swoich Bohaterach. Zastanówmy się, w jaki sposób nadać sens historii toczącej się na sesji. (Prelekcja-warsztat).
RPG w świecie renesansowych dworów i wielkich odkryć
Niedziela, 14:00-14:50
Sala: P2
Prowadzący: Jakub Zapała (Copernicus Corporation)
Typ: Prelekcja
Opis: Nowe Dwory Końca Świata nadchodzą! Fantasy w renesansowych dekoracjach, pełne dworskich intryg, śmiałych podróżników i niebezpiecznych romansów. Gra skierowana do dojrzałego odbiorcy, nastawiona na dłuższe kampanie. System i świat bardzo otwarte na inwencję graczy.
Na tej prelekcji będziemy mieli przyjemność zaprezentowania pierwszych pewnych informacji o najnowszej polskiej grze od Copernicus Corporation, a jednocześnie nowego otwarcia i trzeciej generacji znanej i posiadającej wielu fanów serii Dziedzictwa Imperium. Na konwencie będziecie mogli zagrać w pierwsze sesje w ramach otwartej bety.
Sala P3
Najmniej znane oraz najbardziej ekscentryczne wymarłe zwierzęta
Piątek, 17:00-17:50
Sala: P3
Prowadzący: Adrian Niks
Typ: Prelekcja
Opis: Czyli przegląd najnowszych odkryć acheologicznych jak i najnowszych interpretacji nieco wcześniejszych odkryć.
Będzie o archeologicznych „wtopach”, o teoriach anatomii zwierząt, których budowa jest zaiste ekscentryczna oraz o zwierzakach, które pomimo swojej niezwykłości zostały pominięte w popkulturze.
Funkcja edukacyjna gier RPG
Piątek, 18:00-18:50
Sala: P3
Prowadzący: Andrzej Skuza (Tell Me – Language School)
Typ: Prelekcja
Opis: RPG – bawią i uczą. Dla niektórych pusty frazes, mający uzasadnić czas i pieniądze zainwestowany w rozrywkę. Czy jednak da się zastosować gry RPG jako właściwą metodę nauczania? Jako nauczyciel w szkole językowej Tell Me, opowiem o moich doświadczeniach związanych z nauczaniem języka angielskiego przez gry fabularne oraz podzielę się moimi pomysłami, w jaki sposób archaiczne, szkolne metody nauczania mogą zostać zrewolucjonizowane przez owe gry.
Jak napisać swój pierwszy scenariusz?
Piątek, 19:00-19:50
Sala: P3
Prowadzący: Kapituła Quentina (Konkurs Quentin)
Typ: Warsztat
Opis: Godzinne warsztaty, na których opowiemy, na co zwrócić uwagę przy pisaniu swojego pierwszego scenariusza. Czego oczekuje osoba sięgająca po cudzy scenariusz? Jak sprawić, że naprawdę pomoże on w sesji? Jakich błędów unikać? I najważniejsze – jak przekazać to, co najcenniejsze i najciekawsze w Twoich pomysłach? Kapituła Quentina, konkursu na najlepszy scenariusz do gry fabularnej, służy poradami!
Od zera do bohatera, czyli każdy kiedyś zaczynał
Piątek, 20:00-20:50
Sala: P3
Prowadzący: Noemi (Avangarda, Niezwykłe przygody Fydlyp i Gusa)
Typ: Prelekcja
Opis: Jak grać w RPG? Czy w ogóle grać? Jak zacząć, gdy podręczników i systemów jest tak wiele. Ta prelekcja przeznaczona jest dla osób, które z erpegami styczności nie miały albo miały bardzo niewielką. Dowiesz się jak zacząć, dlaczego warto zaczynać, jak uniknąć błędów, które mogą Cię odstraszyć. Całe szczęście, miałam szanse popełnić ich całkiem sporo, pośmiejemy się z tego razem.
Improwizowanie spójnej sesji
Piątek, 21:00-22:50
Sala: P3
Prowadzący: Maciej Litwin, Mateusz Tondera (Dobre Rzuty)
Typ: Warsztat
Opis: Czy zdarza Ci się, że gdy improwizujesz na sesji, to fabuła wychodzi nudno albo chaotycznie? Przygotowane sesje lepsze, ale ciężko wtedy brać pod uwagę decyzje graczy?
Przyjdź do nas a poćwiczymy wymyślanie spójnej opowieści bez przygotowania!
Skuteczna komunikacja między organizatorami wydarzeń i konwentów w Polsce
Sobota, 10:00-10:20
Sala: P3
Prowadzący: Katarzyna Karcz (Flamberg)
Typ: Prelekcja
Opis: Podczas prelekcji zaprezentujemy podejście Flambergu do tematu komunikacji w środowisku LARPowym pomiędzy organizacjami wydarzeń i konwentów w Polsce. Propozycja dla wszystkich zainteresowanych poznaniem zasad kultury tworzenia nowych eventów LARPowych i nie tylko, z uwzględnieniem dbałości o sprawdzenie kalendarza LARPowego, kontakt z osobami odpowiedzialnymi za inne wydarzenia zbiegające się w czasie. Chętnie podzielimy się własnymi doświadczeniami i wypracowanymi zasadami, jednocześnie zapraszając do dyskusji „Jak pogodzić pojawiające się nowe punkty w kalendarzu z tymi, które mają tam swoje stałe (lub nie) miejsce”.
Zgrozy – eksperymenty z Zewem Cthulhu
Sobota, 10:30-10:50
Sala: P3
Prowadzący: Marek Golonka (Zgrozy – dodatki do Zewu Cthulhu RPG)
Typ: Prelekcja
Opis: Zgrozy to polska seria dodatków do Zewu Cthulhu RPG, która eksperymentuje z lovecraftowską konwencją i daje fanom Zewu coraz to nowe wariacje na temat kosmicznej grozy. Na prelekcji opowiem o serii, niektórych opublikowanych w niej tekstach i jej przyszłości.
Dlaczego bycie tylko graczem Ci szkodzi
Sobota, 11:00-11:20
Sala: P3
Prowadzący: Zbigniew „Zed” Zych (Lans Macabre)
Typ: Prelekcja
Opis: Nie wszyscy lubią być mistrzem gry. To trudne, trzeba znać zasady i się przygotowywać do sesji. A bycie graczem? Wystarczy mieć postać i przyjść na sesję czyż nie? Nie! I właśnie o tym chciałbym porozmawiać. Dlaczego, jeśli każdy z was spróbowanie sił w roli mistrza gry, to wyjdzie waszej drużynie na dobre.
„The Way We Play” – organizacja czasu dzieci na konwencie LARP-owym.
Sobota, 11:30-11:50
Sala: P3
Prowadzący: Julia Karcz, Michał Guzik (Flamberg)
Typ: Prelekcja
Opis: Chcesz wziąć udział w konwencie LARP-owym, ale nie wiesz co zrobić z pociechą? Have no fear, Flamberg is here! Zabawy i gry terenowe dla dzieci to stały i obowiązkowy punkt programu naszego Konwentu. Podczas prelekcji zaprezentujemy jak organizujemy czas dla najmłodszych uczestników, podzielimy się naszym know-how oraz przedstawimy jak to wyglądało w 2019 roku, jakie mamy plany na rok 2020 oraz jakiego wsparcia i pomocy możemy udzielić jako organizacja osobom pragnącym odwiedzić nas wraz z dziećmi w tym roku.
Startuje XXII edycja Quentina!
Sobota, 12:00-12:20
Sala: P3
Prowadzący: Kapituła Quentina (Konkurs Quentin)
Typ: Prelekcja
Opis: W weekend Zjavy rozpoczyna się kolejna edycja Quentina, konkursu na najlepszy scenariusz do gry fabularnej z ponaddwudziestoletnią tradycją. Jak wziąć udział? Gdzie szukać porad? Co zdobywa zwycięzca? Opowiemy krótko o naszym konkursie.
Quentin – w poszukiwaniu inspiracji
Sobota, 12:30-12:50
Sala: P3
Prowadzący: Kapituła Quentina (Konkurs Quentin)
Typ: Prelekcja
Opis: Nie każdy lubi prowadzić gotowe scenariusze, ale każdy może wyciągnąć z nich cenne pomysły. Na prelekcji pokażemy, jak polować na świetne pomysły w spisanych przygodach, na przykładzie dwóch tekstów z ostatniej edycji Quentina: zwycięskiego Odkupienia oraz wyróżnionych Czystych Kart.
A może Freddy Kruger?
Sobota, 13:00-13:20
Sala: P3
Prowadzący: Merry (Graj! Kolektyw)
Typ: Prelekcja
Opis: Garść prostych wskazówek na temat adaptacji scenariusza filmowego na potrzeby sesji. O czym pamiętać, jak sprawić, by gracze nie czuli się prowadzeni za rękę, na jakie elementy zwracać uwagę? Porozmawiamy o inspiracjach i sposobach przeniesienia ulubionego horroru na scenariusz RPG. Przygoda w Hill House? Senne starcie z Freddym Krugerem? Proszę bardzo! Rozłożymy scenariusz na czynniki pierwsze.
Gotowe scenariusze RPG – jak pisać, żeby działały
Sobota, 13:30-13:50
Sala: P3
Prowadzący: Airis & Zed (Lans Macabre)
Typ: Prelekcja
Opis: W fandomie coraz większą popularność zyskują gotowe przygody, a wiadomo, że wśród RPGowców kreatywnych ludzi z pomysłami na sesję nie brakuje. Tylko jak zmienić swój genialny zamysł w funkcjonalny i zrozumiały dla innych homo sapiens tekst? W ostatnim roku pisaliśmy sporo scenariuszy, zbieraliśmy feedback i chętnie podzielimy się swoimi przemyśleniami oraz gotowymi rozwiązaniami. Uczcie się na naszych błędach! 😉
Drzwi na sesji mają być zamknięte!
Sobota, 14:00-14:20
Sala: P3
Prowadzący: Airis (Lans Macabre)
Typ: Prelekcja
Opis: Porozmawiajmy o metaforze zamkniętych drzwi, czyli między innymi o konstruowaniu wyzwań stawianych przed graczami, nieodzownej możliwości wyboru, niebezpieczeństwie związanym ze zbyt dużą ilością opcji oraz fabularnych materiałach wybuchowych. Brzmi skomplikowanie? A będzie bardzo prosto!
Play & replay, czyli o muzyce na sesji
Sobota, 14:20-14:50
Sala: P3
Prowadzący: Airis (Lans Macabre)
Typ: Prelekcja
Opis: Osobiste przemyślenia (a nawet zwierzenia!) na temat roli muzyki na sesji RPG poparte gdzieniegdzie naukowymi wywodami na temat funkcjonowania ludzkiego mózgu. Tak, będę puszczać utwory muzyczne i z nadmiernym entuzjazmem opowiadać historie z sesji, czujcie się ostrzeżeni!
Ekspresowy scenariusz do RPG
Sobota, 15:00-15:20
Sala: P3
Prowadzący: Karol „Dzik” Olchowy (Graj Kolektyw)
Typ: Prelekcja
Opis: Kilka sprawdzonych sposobów na zaplanowanie solidnej sesji, która zaangażuje graczy i nie będzie jedynie pustym wypełniaczem kampanii.
W poszukiwaniu formy – czyli jak przygotować tekst?
Sobota, 15:30-15:50
Sala: P3
Prowadzący: Kapituła Quentina (Konkurs Quentin)
Typ: Prelekcja
Opis: Treść układa się lepiej, gdy wiesz, jaką formę masz nią wypełnić. Na prelekcji opowiemy o tym, jakie formy stosowanie w projektowaniu gier przydadzą się autorom erpegowych scenariuszy.
Przemycamy edukację w RPG!
Sobota, 16:00-16:20
Sala: P3
Prowadzący: Kamila ‚Favi’ Zalewska-Firus (Fajerbol Junior)
Typ: Prelekcja
Opis: Autorka Jagodowego Lasu opowie, jak grając z dziećmi w RPG można przemycić wątki edukacyjne z różnych dziedzin.
Szalone zabawy z czasem Christophera Nolana w RPG
Sobota, 16:30-16:50
Sala: P3
Prowadzący: Tomek Kreczmar
Typ: Prelekcja
Opis: Christophera Nolana zasłynął dość niezwykłym podejściem do wykorzystywania linii czasowej w kinie. Oczywiście nie tylko on, ale jego szalone zabawy z czasem przez wielu są uznawane wyjątkowo ciekawe. Czy w narracyjnych grach fabularnych da się korzystać z podobnych sztuczek? A jeśli tak – to w jaki sposób?
Jak improwizować na sesji
Sobota, 17:00-17:20
Sala: P3
Prowadzący: Paweł „Skała” Jurgiel (Lans Macabre)
Typ: Prelekcja
Opis: Improwizowanie jest jedną z ważniejszych umiejętności MG. Trzeba zaimprowizować scenę, bohatera niezależnego, opis, a czasem całą sesję. Opowiem co zrobić, by być na to gotowym.
Graj! Smakołykiem – o jedzeniu na sesjach
Sobota, 17:30-17:50
Sala: P3
Prowadzący: Agnieszka ‚As’ Krupińska (Graj! Kolektyw)
Typ: Prelekcja
Opis: Chcesz zaskoczyć graczy jadalnymi rekwizytami? Szukasz inspiracji do gotowania potraw na sesję? Znudziły Ci się już chipsy i cola?
Ta prelekcja jest dla Ciebie! Opowiem o tym, jak wykorzystać „niestandardowe” jedzenie na sesji będąc Mistrzem Gry – zarówno w formie handoutów, przekąsek jak i pełnoprawnych dań, które zaspokoją wymagające brzuszki graczy.
Mapy fantasy
Sobota, 18:00-18:20
Sala: P3
Prowadzący: Kamila ‚Favi’ Zalewska-Firus (Fajerbol Junior)
Typ: Prelekcja
Opis: Krok po kroku omówię, jak stworzyć mapę świata fantasy, która będzie aż kipieć od wątków! To też świetny pomysł na zabawę z dzieckiem w ramach przygody z rpg.
Star Trek Adventures – prezentacja systemu
Sobota, 18:30-18:50
Sala: P3
Prowadzący: Karol „Dzik” Olchowy (Graj Kolektyw)
Typ: Prelekcja
Opis: Prezentacja systemu Star Trek Adventures wydawanego przed wyd. Modiphius opartego na systemie 2D20. Pokrótce opowiem o tym, jak oddaje świat Star Treka, o jego zaletach i wadach i, przede wszystkim, czy warto w to zagrać.
„Wypalenie zawodowe” u Mistrzów Gry
Sobota, 19:00-19:20
Sala: P3
Prowadzący: Agnieszka ‚As’ Krupińska (Graj! Kolektyw)
Typ: Prelekcja
Opis: Czujesz spadek motywacji do przygotowywania sesji? Nie masz już w sobie ekscytacji myśląc o fabule? Szukasz wymówek od prowadzenia erpegów? Chyba wiem, dlaczego!
Przyjdź, a opowiem Ci o „wypaleniu zawodowym” u Mistrzów Gry i jak sobie z nim radzić.
Jak stworzyć fajną postać?
Sobota, 19:30-19:50
Sala: P3
Prowadzący: Paweł „Skała” Jurgiel (Lans Macabre)
Typ: Prelekcja
Opis: Chcesz się dobrze bawić na sesji? Chcesz mieć co robić na sesji? Podpowiem jak to sobie ułatwić.
Sesje RPG na konwencie LARP-owym, czyli co? jak? gdzie?
Sobota, 20:00-20:20
Sala: P3
Prowadzący: Michał Guzik (Flamberg)
Typ: Prelekcja
Opis: Co? Zorganizowane Sesje RPG na konwencie LARP-owym. Jak? Epicko i z rozmachem. Gdzie? Czatachowa, Polska, sierpień 2020. Wychodząc naprzeciw rosnącemu zainteresowaniu uczestników konwentu LARPowego tą formą zabawy poszukujemy MG-ów i zapalonych graczy do rozbudowania tego elementu programu. Podczas prelekcji zaprezentujemy jak to wyglądało w 2019 roku, jakie mamy plany na rok 2020 oraz jakiego wsparcia i pomocy możemy udzielić jako organizacja osobom chętnym na tę formę rozrywki, jako przerwy pomiędzy LARPami.
Percepcja koloru, czyli jak oszukuje Cię wzrok!
Sobota, 20:30-20:50
Sala: P3
Prowadzący: Anna „Levy” Zewar
Typ: Prelekcja
Opis: Czy barwy podstawowe faktycznie istnieją? Dlaczego nie zawsze czerwony z niebieskim daje fiolet? Czym są kolory dopełniające, a czym przeciwstawne? Dlaczego prace początkujących artystów często są takie płaskie? I jak marketingowcy wykorzystują to wszystko, by nami manipulować?
Metafora i porównanie: klucz do udanego opisu na sesji
Sobota, 21:00-21:20
Sala: P3
Prowadzący: Bart (Lans Macabre)
Typ: Prelekcja
Opis: Na sesji nie trzeba bawić się w poezję, warto jednak używać najstarszego znanego ludzkości sposobu na opisywanie i wyjaśnianie rzeczy. Trafna metafora zaoszczędzi Ci czasu i wysiłku. Tylko skąd ją wziąć?
Co tak harczy? Język klingoński dla początkujących
Sobota, 21:30-21:50
Sala: P3
Prowadzący: fluor (stowarzyszenie TrekSfera)
Typ: Prelekcja
Opis: Skąd się wziął i dlaczego jest taki wyjątkowy? Czy i gdzie można się nauczyć mówić po klingońsku?
Jak być dobrym graczem?
Sobota, 22:00-22:20
Sala: P3
Prowadzący: Paweł „Skała” Jurgiel (Lans Macabre)
Typ: Prelekcja
Opis: Jak być osobą pożądaną na sesji, zapraszaną do drużyn i to nie tylko przez MG ale i przez innych graczy? Mam na to swój pomysł.
Odgrywanie postaci okiem studenta aktorstwa
Sobota, 22:30-22:50
Sala: P3
Prowadzący: Szymek Głażewski (Wyrollowani)
Typ: Prelekcja
Opis: Fajne sposoby i wskazówki pomocne w odgrywaniu swojej postaci w grach RPG korzystając z wiedzy aktorskiej.
Ekstremalne Bajkowe Nostalgie edycja specjalna
Niedziela, 10:00-11:50
Sala: P3
Prowadzący: edi, Voynar (Stowarzyszenie Mistrzów Gry „Tempus”)
Typ: Konkurs
Opis: Konkurs dla miłośników i wiernych fanów wszelkiego rodzajów bajek. Od polskiej Pyzy na polnych dróżkach, przez Polonię 1, Cartoon Network aż po te współczesne.
Chcesz sprawdzić ile w Tobie zostało dziecka? Czy pewne melodie i obrazy pobudzą w Tobie tę strunę, która sprawia, że robi się błogo na sercu?
Sprawdź się.
Ostrzegamy jedynie, że to nie jest prosty konkurs, ale naprawdę nostalgiczny i ekstremalny.
Zajdel – z czym się go je?
Niedziela, 12:00-12:50
Sala: P3
Prowadzący: Julianna (Śląski Klub Fantastyki)
Typ: Prelekcja
Opis: Nagroda Fandomu Polskiego im. Janusza A. Zajdla to jedyna taka nagroda naszego narodowego fanfomu, przy której każdy może decydować, komu ma ochotę ją dać. Kim jednak był jej pierwszy laureat i obecny patron? O co chodzi w metodzie australijskiej? Dlaczego trzeba z jej powodu jechać na Polcon? Odpowiem Wam na te i wszystkie możliwe pytania!
Fantasy Anty-Tolkienowskie
Niedziela, 13:00-13:50
Sala: P3
Prowadzący: Paweł Ładna
Typ: Prelekcja
Opis: Prelekcja pokazująca obraz współczesnego fantasy, ukształtowanego przez twórczość Tolkiena oraz wizje fantasy stojące w opozycji do niego, oparte na innych założeniach i realiach. Prelekcja wskaże utwory skupiające się na fantasy opartym na mitologiach innych niż te znane Tolkienowi.
O tym jak grać w RPG, żeby nie przegrać
Niedziela, 14:00-14:50
Sala: P3
Prowadzący: Konrad ‚Harry’ Mrozik (Graj! Kolektyw)
Typ: Prelekcja
Opis: Prelekcja poświęcona metagrze na sesjach, skierowana głównie do graczy, ale mistrzowie gry również znajdą coś dla siebie. Jakie możliwości daje nam metagra przed, w czasie i po sesjach RPG i jak z tego umiejętnie korzystać.
Sala Macki i Lochy
Ucieczka do przodu. Nietypowe scenerie do Zewu Cthulhu
Piątek, 17:00-17:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Adam Wieczorek (Black Monk Games)
Typ: Prelekcja
Opis: Przez prawie 4 dekady Zew Cthulhu doczekał się mnóstwa fantastycznych dodatków i światów. Opowiemy sobie o najbardziej interesujących sceneriach, w jakich mogą rozgrywać się scenariusze. Czy jest jakieś miejsce, gdzie jeszcze nie pojawiły się macki?
Wspólny panel wydawniczy Black Monk i Rebel
Piątek, 18:00-18:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Daria Pilarczyk i Maciej Jesionowski (Black Monk Games i Rebel)
Typ: Panel
Opis: Zapraszamy na wspólny panel dwoch wydawców – Black Monk Games i Rebel. Będzie o zapowiedziach na 2020 rok i tego, czego możemy się spodziewać w przyszłości.
Q&A z wydawcami polskich gier fabularnych – Black Monk i Rebel
Piątek, 19:00-19:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Daria Pilarczyk i Maciej Jesionowski (Black Monk Games i Rebel)
Typ: Panel
Opis: Przedłużenie panelu wydawców, podczas którego mikrofon trafia do rąk gości! Liczymy na dużo pytań i sugestii 😉
Warsztat Mechaniczny: budujemy epickiego potwora
Piątek, 20:00-20:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Szymon Lasko (Rebel)
Typ: Prelekcja
Opis: Oficjalna księga potworów to dla Ciebie za mało? Chciałbyś zbudować swój własny bestiariusz, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Przyjdź na prelekcję, pomożemy!
Maski Nyarlathotepa – jak ogarnąć 666+ stron kampanii !
Piątek, 21:00-21:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Coen (CoensCave/Avangarda)
Typ: Panel
Opis: Maski w najnowszej odsłonie mają 666+ stron. Zabierają graczy w wędrówkę po wszystkich kontynentach, w czasach nam obcych i często medialnie niedostępnych. Jak ugryźć tak duży kawałek ciasta, jak nie rozwalić kampanii na etapie złego przygotowania, jak zbudować odpowiedni klimat i tempo by wytrzymać ten fabularny i emocjonalny maraton.
SPOILEROWE spotkanie dotykające struktury i mechanik stosowanych w Maskach Nyarlathotepa. Jest to panel więc spodziewajcie się sporej dawki nerdowskiego gadania z widownią.
O grozie słów kilka, czyli od boskiej epilepsji do Lovecrafta
Piątek, 22:00-22:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Hafa
Typ: Prelekcja
Opis: Strach, lęk, groza – różnice i zastosowania. W jaki sposób straszy Lovecraft? Czy to faktycznie działa w erpegach czy tylko w książce?
Od przygody do kampanii
Sobota, 10:00-10:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Szymon Lasko (Rebel)
Typ: Prelekcja
Opis: Prelekcja o tym, jak zbudować kampanię w klimatach heroic fantasy, jak efektywnie korzystać z gotowych przygód wydanych do 5e i o tym, jak udało mi się poprowadzić dwuletnią kampanie w DnD mając małe dziecko, prace i inne obowiązki prawie 40-latka na karku.
Groza w grze o herosach
Sobota, 11:00-11:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Bartłomiej Kubiak (ABC Gier Fabularnych, Rebel)
Typ: Prelekcja
Opis: Dungeons & Dragons to bardzo elastyczny system kojarzony z przygodą i epickimi bitwami. A co, gdy najdzie nas ochota na poprowadzenie horroru na tej mechanice?
Którędy do R’lyeh? Czy Zew potrzebuje Cthulhu?
Sobota, 12:00-12:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Adam Wieczorek (Black Monk Games)
Typ: Prelekcja
Opis: Czy naprawdę w każdym scenariuszu do Zewu Cthulhu musi korzystać z bogactwa paskudnych potworów z otchłani czasu? Poszukamy sposobu na zbudowanie grozy bez macek i omszałej bluźnierczości dwuspadowych dachów.
Mgły Ravenloftu
Sobota, 13:00-13:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Jacek Duch (Graj! Kolektyw, Rebel)
Typ: Prelekcja
Opis: Przewodnik po horrorze w Dungeons & Dragons. O tym, jak straszyć pod wampirzym okiem Strahda von Zarovicha. Wstęp do niesławnego Ravenloftu, który odwiedzimy przy okazji premiery Klątwy Strahda.
Czy istnieje życie po Stranger Things? Czyli o świecie Tajemnic Pętli i inspiracjach do prowadzenia przygód w tym uniwersum.
Sobota, 14:00-14:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Klimaty RPG (Black Monk Games)
Typ: Prelekcja
Opis: Do kolejnego sezonu Stranger Things jeszcze daleko, a wy jesteście żądni przygód w fascynujących latach 80 tych?Sięgnijcie więc po Tajemnice Pętli, a my wam pomożemy stworzyć niesamowite historię przesiąknięte kulturą lat 80 i zaawansowanych technologii znanych z filmów sci-fi w tej niesamowitej wizji alternatywnej rzeczywistości.
Twoja pierwsza postać w Dungeons & Dragons
Sobota, 15:00-15:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Jakub Bańka (Rebel)
Typ: Prelekcja
Opis: Prelekcja\warsztat o tworzeniu postaci w oparciu o Podręcznik Gracza do 5 edycji D&D. Wspólnie z uczestnikami stworzymy postać na 1 poziomie, a po drodze postaram się tłumaczyć co oznaczają wszystkie te cyferki.
Equestria: Puść Wodze Fantazji i zacznij przygodę z kopytka!
Sobota, 16:00-16:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Patrycja “Dziczka” Olchowy
(Graj! Kolektyw, Black Monk Games)
Typ: Prelekcja
Opis: Witajcie w Equestrii, niesamowitej krainie pełnej magii, tajemnic i – oczywiście – przyjaźni! To właśnie tu możecie wcielić się w Kucyki o odważnych sercach, które stawią czoła niezwykłym przygodom. Jeśli jeszcze nie znacie tego systemu lub szukacie źródeł inspiracji do tworzenia własnych scenariuszy, ta prelekcja jest właśnie dla Was!
Umiejętności postaci na pierwszym planie – inspiracje dla graczy RPG wyciągnięte z Disco Elysium.
Sobota, 17:00-17:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Kompania Czterech (Rebel)
Typ: Prelekcja
Opis: Dwóch miłośników Dungeons & Dragons zagrało w grę nagrodzoną tytułami najlepszej komputerowej gry RPG i najlepszej narracji. Wyciągnęliśmy stamtąd jeden główny wniosek. Umiejętności postaci zasługują na więcej miłości i uwagi – zarówno od graczy gier fabularnych, jak i od mistrzów gry. Podsuwamy kilka pomysłów, które wpadły nam do głowy, by osiągnąć ten efekt. Pokażemy je wam na przykładzie grania w D&D.
Strażnik nie strzeże, ale Badacz musi badać
Sobota, 18:00-18:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Airis i Zed
(Lans Macabre, Black Monk Games)
Typ: Prelekcja
Opis: Zarówno Strażników, jak i Badaczy zapraszamy na prelekcję o specyfice grania w Zew Cthulhu, czyli o tym, czego wymaga od wszystkich uczestników rozgrywki konwencja lovecraftiańskiego horroru. Będzie trochę o oczekiwaniach, trochę o konstrukcjach fabularnych i dużo o komunikacji oraz wzajemnym zrozumieniu.
Co oferuje Gildia Mistrzów Podziemi?
Sobota, 19:00-19:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Janek Sielicki, Janek Sielicki Publishing (Rebel)
Typ: Prelekcja
Opis: Przegląd najlepszych materiałów w rodzimym języku z największego sklepu z materiałami do Dungeons & Dragons a także to, co oferuje współpraca z Gildią.
DnD Beyond – idealne narzędzie do D&D
Sobota, 20:00-20:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Szymek Głażewski (Wyrollowani)
Typ: Warsztat
Opis: Poradnik i przedstawienie aplikacji jaką jest DnDBeyond. Tworzenie karty postaci.
Jak grać narracyjnie w D&D
Sobota, 21:00-21:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Radosław Ganczarek (Radowit)
Typ: Prelekcja
Opis: Ostatnie kilka lat spędziłem prowadząc Fate Core. Dopóki znów nie porwała mnie wielka fala D&D 5. Nikt już nie chce grać w postmodernistyczne wymysły na narracyjnych metamechanikach. Za to na ogłoszenie prowadzenia D&D zgłasza się średnio 20 osób. Któż by powstrzymał się przed użyciem takiej koniunktury do własnych celów i spaczania trybikowych mechanicznych mózgów narracyjną grą? Dla mnie w D&D nigdy nie chodziło o hack’n’slash i chociaż na sesjach używamy pełnej mechaniki i zasadniczo nie mieszam w niej za dużo, to prowadzę raczej historie niż dandżynkraulowe ekspedycje. Jeśli chcecie się dowiedzieć, jak można na D&D poprowadzić sesje bez napinki na ciągłe walki, ale za to z ciekawą fabułą i większym zaangażowaniem graczy, to zapraszam!
Lata 20te w USA. Główne problemy społeczne, polityczne i prawne a ich wykorzystanie w Zewie Cthulhu.
Sobota, 22:00-22:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Robert Siwek
Typ: Prelekcja
Opis: Prowadzisz Zew Cthulhu w USA w latach 20-tych? A może chciałbyś poprowadzić ale się boisz, że za mało wiesz o epoce? Co się stanie jak gracz będzie złapany pijąc alkohol? Czy faktycznie gracze mogą posiadać broń a jeżeli tak to jaką? Jako amerykanista – postaram się wyjaśnić wiele tematów istotnych dla lat 20-tych, które mogą mieć istotne znaczenie dla gry w ZC takich jak: prohibicja, broń, rasizm, czy mniejszości narodowe są grywalne w ZC, Red Scare, imigracja, Nowy Jork – kto tu rządzi. Na mojej prelekcji postaram się z grubsza omówić powyższe tematy oraz wyjaśnić w jaki sposób można wykorzystać je w sesji w ZC.
Bermuda Cthulhu
Niedziela, 10:00-10:20
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Merry (Graj! Kolektyw)
Typ: Prelekcja
Opis: Jedziemy na Bermudy badać słynny tajemniczy Trójkąt. Jak bóg-Dagon da, to może nawet wrócimy.
Szybki przewodnik po settingu „Call of Cthulhu – Bermuda Triangle”.
Jak zacząć sesję grozy?
Niedziela, 10:30-10:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Jan ‚Silver’ Drachal [RPGrozy]
Typ: Prelekcja
Opis: Krótka prelekcja mówiąca jak powinno się rozpoczynać sesję grozy, kiedy się ona zaczyna, co należy przygotować oraz jak dostosować początek do nastawienia ekipy. Będziemy również mówili o tym jak nie zaczynać sesji horrorowych.
Tajemnice Pętli – świat oczyma dziecka
Niedziela, 11:00-11:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Władysław „Włodi” Kasicki (Graj! Kolektyw, Black Monk Games)
Typ: Prelekcja
Opis:Prowadzenie przygód dla bohaterów – dzieciaków z Boulder City (lub Rembertowa!) jest czymś zupełnie innym niż dla grupy awanturników z dowolnego świata fantasy. Podczas prelekcji dowiecie się w jaki sposób konstruować narrację, jak tworzyć wyzwania w sposób interesujący i wyjątkowy oraz jak korzystać ze strachów i lęków, które czają się w świecie widzianym przez nastoletnie oczy młodych bohaterów.
Warsztaty tworzenia scenariuszy do Zewu Cthulhu
Niedziela, 12:00-13:50
Sala: Macki i Lochy
Prowadzący: Adam Wieczorek (Black Monk Games)
Typ: Warsztaty
Opis: Spróbujemy stworzyć scenariusz do Zewu Cthulhu, który będzie można rozegrać w ciągu jednej sesji. Będziemy zwracać uwagę na najczęstsze błędy i postaramy się uniknąć pułapek czyhających na twórców.
Sala Topory
Vampire: The Masquerade – Plany wydawnicze
Piątek, 17:00-17:50
Sala: Topory
Prowadzący: Rafał Pośnik (Stowarzyszenie Avangarda)
Typ: Prelekcja
Opis: Wszyscy wiemy, że Polski wydawca ogłosił swój preorder 10.02. Ale to nie znaczy że nie wiemy co nas czeka w przyszłości. Opowiemy wam jakie podręcznik zostały już wydane. Kto za co odpowiada w świecie V5 oraz na co warto czekać.
Zaprezentujemy założenia kolejnych angielskich dodatków, zbierzemy dla was informacje od Modiphiusa czy Onyx Path. Przybliżymy wam skomplikowaną sytuacje wydawniczą, opowiemy kilka historyjek z frontu.
Damy wam przedsmak tego w co będziecie mogli wgryźć zęby! Widzimy się tuż po zmroku!
Aniołowie w Biblii, czyli co o nich napisano, a co wydaje nam się, że zostało napisane
Piątek, 18:00-18:50
Sala: Topory
Prowadzący: Rafał Babraj
Typ: Prelekcja
Opis: Co wiemy o aniołach z Biblii? Czy to, jak je sobie wyobrażamy, ma jakiekolwiek pokrycie w Starym i Nowym Testamencie? Podczas prelekcji zobaczymy, jak zmieniało się postrzeganie aniołów na kartach Biblii. Nie zabraknie również odpowiedzi na pytanie: jak to było z tym Lucyferem?
Toporiada 2020
Piątek, 19:00-19:20
Sala: Topory
Prowadzący: Hunter (Topory)
Typ:
Opis: Toporiada to konwent RPG, organizowany przez graczy dla graczy. Dzieją się na nim nierzadko rzeczy wykraczające poza tematykę związaną z grami fabularnymi, jednakowoż RPG jest na Toporiadzie najważniejsze. Toporiada to także konwent plenerowy, który odbywa się w środku urokliwego lasu. Toporiada wreszcie, to konwent na luzie, gdzie w wakacje, przy ognisku, na świeżym powietrzu i pod kalifornijskim w swym charakterze słońcem, spotykają się co roku znajomi i przyjaciele, aby przez cztery bez mała dni, robić to co lubią najbardziej.
Azur
Piątek, 19:30-19:50
Sala: Topory
Prowadzący: Azur (Topory)
Typ:
Opis: Mechanika jako wsparcie, przyjaciółka i powierniczka systemów.
Konkurs narracyjny
Sobota, 14:00-15:50
Sala: Topory
Prowadzący: Mruczek / Jankoś (Topory)
Typ:
Opis: Chcesz się sprawdzić i zmierzyć w roli odgrywania postaci, w wielu różnych miejscach lub różnych sytuacjach ? Jeśli tak, ten konkurs narracyjny jest dla Ciebie ! Zapraszamy Cię już bardzo serdecznie !
Orichalcum
Niedziela, 10:00-10:50
Sala: Topory
Prowadzący: Kabira (Topory)
Typ:
Opis: Prelekcja dotyczy zaprezenowania konwentu Orichalcum organizowanego w Głuchowie pod Rawą Mazowiecką. Sam konwent poświęcony jest systemowi fantasy Earthdawn. Zapraszamy
Konkurs wiedzy o Harrym Potterze
Niedziela, 11:00-11:50
Sala: Topory
Prowadzący: Mruczek / Kabira (Topory)
Typ:
Opis: Wszystkich czarodziejów czystej krwi, półkrwi oraz mugoli zapraszamy na konkurs wiedzy z cyklu Harrego Pottera. Sprawdźmy kto swoją wiedzą pobije samą Hermionę.
Do zobaczenia na miejscu !
Kids Zone
Zbuduj sobie przyjaciela – PaperCraft
Piątek, 18:00-19:50
Sala: Kids Zone
Prowadzący: Katarzyna „Szczot” Jurczyk
Typ: Warsztaty
Opis: Zawsze chcieliście swojego smoka, dinozaura lub jednorożca? A może marzyliście o częściej spotykanym towarzyszu: piesku, kocie lub koniku? Zapraszam więc na zajęcia, gdzie przy pomocy nożyczek i kleju każdy stworzy z szablonu swojego własnego, fantastycznego przyjaciela! Wstęp bez ograniczeń wiekowych, lecz pierwszeństwo mają najmłodsi!
Fantastyczne zadania dla młodych Kucyków.
Sobota, 10:00-10:50
Sala: Kids Zone
Prowadzący: Patrycja “Dziczka” Olchowy (Graj! Kolektyw, Black Monk Games)
Typ: Warsztaty
Opis: Jesteście Kucykami, które lubią szarady słowne? A może Wasze bystre oczka wypatrzą każdy szczegół? Zapraszam do wspólnej zabawy przy łamigłówkach ze świata Equestrii.
Pokaz psich sztuczek
Sobota, 11:00 – 11:50
Sala: Kids Zone
Prowadzący: Marta i Thorin (Fundacja ANIKAR)
Typ: Pokaz
Opis: Marta i Thorin są członkami Cywilnej Grupy Poszukiwawczej “Tropiciele”. Mają zdany egzamin terenowy PSP klasy 1, uprawniający do udziału w poszukiwaniach. W wolnych chwilach uczestniczą w pokazach sztuczek, wspólnie podróżują i pracują nad kondycją na wyprawach pieszych, rowerowych i kajakowych. Thorin to Cairn Terrier, który uwielbia poznawać nowych ludzi, kocha dzieci, ceni sobie też znajomości z innymi czworonogami (nie tylko własnego gatunku).
Od pegazów po parasprajty, czyli warsztaty z tworzenia fantastycznych mieszkańców Equestrii.
Sobota, 12:00-13:50
Sala: Kids Zone
Prowadzący: Patrycja “Dziczka” Olchowy (Graj! Kolektyw, Black Monk Games)
Typ: Warsztaty
Opis: Equestria pełna jest stworzeń, które urzekają swoim urokiem i niesamowitymi zdolnościami. Stwórzmy więc razem kolejne istoty, które w niej zamieszkają! Zapraszam dużych i małych na warsztaty, podczas których porozmawiamy o procesie wymyślania postaci oraz przelewania myśli na papier – tak, będziemy rysować!
Spotkanie z psim terapeutą
Sobota, 14:00 – 14:50
Sala: Kids Zone
Prowadzący: Karolina i Enzo (Fundacja ANIKAR)
Typ: Warsztaty
Opis: Karolina i Enzo to zespół certyfikowany przez Stowarzyszenie Zwierzęta Ludziom, Dyrebar OMSORG i Open University. Opowiedzą nam o dogoterapii i pokażą jak wiele można dzięki niej osiągnąć. Często bliski kontakt z psem okazuje się najlepszą pomocą.
Moja fantastyczna tarcza
Sobota, 15:00-15:50
Sala: Kids Zone
Prowadzący: Katarzyna „Szczot” Jurczyk
Typ: Warsztaty
Opis: Czy kiedykolwiek marzyło Ci się, aby zostać walecznym rycerzem lub odważną rycerką? Oprócz konia, zbroi i miecza, potrzebujesz wielkiej odwagi oraz… tarczy z własnym herbem. Jeśli chcesz zaprojektować dla siebie unikalną tarczę, weź udział w naszym warsztacie i puść wodze fantazji! Ale pamiętaj, tylko fantazji! Konia radzimy jednak uwiązać na postronku. 😉
Mój własny dungeon! [z kartonu]
Sobota, 16:00-16:50
Sala: Kids Zone
Prowadzący: Erpegowy Matecznik (Nexus, Avangarda)
Typ: Warsztaty
Opis: Młody Mistrzu Gry, Miłośniku Lochów i Smoków, Graczu! Jeśli zawsze chciałeś zbudować własny loch, teraz nadszedł na to czas. Przyjdź, a my wyposażymy Cię w wiedzę i umiejętności pozwalające na to, by Twoje lochy zyskały bardziej… przestrzenny wymiar.
Tl;dr – będziemy robić kafelki lochów, z kartonu. Przy użyciu kleju i nożyczek.
Zbuduj sobie przyjaciela – PaperCraft
Sobota, 17:00-18:50
Sala: Kids Zone
Prowadzący: Katarzyna „Szczot” Jurczyk
Typ: Warsztaty
Opis: Zawsze chcieliście swojego smoka, dinozaura lub jednorożca? A może marzyliście o częściej spotykanym towarzyszu: piesku, kocie lub koniku? Zapraszam więc na zajęcia, gdzie przy pomocy nożyczek i kleju każdy stworzy z szablonu swojego własnego, fantastycznego przyjaciela! Wstęp bez ograniczeń wiekowych, lecz pierwszeństwo maja najmłodsi!
Kolorujemy świat na tęczowo!
Niedziela, 10:00-10:50
Sala: Kids Zone
Prowadzący: Patrycja “Dziczka” Olchowy (Graj! Kolektyw, Black Monk Games)
Typ: Warsztaty
Opis: Lubicie kolorowanki? Uwielbiacie główne bohaterki My Little Pony? Świetnie się składa! Zapraszam do wspólnej zabawy z kredkami!
Slime’owy golem
Niedziela, 11:00-11:50
Sala: Kids Zone
Prowadzący: Katarzyna „Szczot” Jurczyk
Typ: Warsztaty
Opis: Jeśli masz ochotę stworzyć własnego glutowatego golema, pokażemy Ci, jak to zrobić. Zapewniamy barwniki, olejki zapachowe i różne akcesoria, które uczynią go unikalnym. Mamy wszystko. Jedyne, co musisz zrobić, to uważnie słuchać, dokładnie mieszać, a na końcu wypowiedzieć odpowiednie zaklęcie i nadać golemowi imię. Przy okazji dowiesz się, jak to naprawdę było z tymi golemami – czy to postaci historyczne, legendarne, a może czysta fikcja?
Turnieje
Targowisko bitzów
Sobota, 13:00-18:50
Sala: Turnieje
Prowadzący: Adrian Niks
Typ: Spotkanie
Opis: Bitzy to określenie na plastikowe części służące do budowania figurek, rączki, nóżki, boltery, główki, boltery, miecze,
końce udźce oraz cała masa innych elementów w tym bolterów! Na targowisku wymienisz się z innymi swoją kolekcję
cennych elementów i będzie miał szansę zbudować swoją własną figurkę! Zgubiłeś figurkę do talizmana lub innej
planszówki, szukasz figurki swojej postaci z rpg’a a może szukasz potwora którym chciałbyś poszczuć graczy,
wszystko znajdziesz tu.
Horror na Zjavie
Sobota, 19:00-22:00
Sala: Turnieje
Prowadzący: Tomasz Rutkowski
Typ: Turniej
Opis: Spotkanie w fanów gry Horror w Arkham LCG połączone z rozegraniem scenariusza/-y w trybie samodzielnej rozgrywki.
Proponowany scenariusz do rozegrania to „Morderstwo w Hotelu Excelsior” i jeżeli chcesz wziąć udział i posiadasz ten scenariusz to weź go ze sobą. Zachęcam również do wzięcia „Karnawału koszmarów”.
Zapraszamy również osoby chcące lepiej poznać zasady gry – myślę, że wszyscy chętnie pomogą oddać kolejnych niewinnych w służbę Przedwiecznym 😉
O czym warto pamiętać?
1) zbudowanie talii badacza (najlepiej dwóch) wg standardowych reguł trybu samodzielnej rozgrywki (Kompletna Księga Zasad, s. 14)
2) wyróżniające się koszulki na karty (w jakikolwiek sposób) lub dobra pamięć, ponieważ być może będziecie chcieli komuś pożyczyć lub od kogoś pożyczyć karty na czas scenariusza.
Stolik Toporów
Kalambury drużynowe ‚Idziemy Expić’
Sobota, 10:00-10:50
Sala: Stolik Topory
Prowadzący: Dżuls (Topory)
Typ:
Opis: Chcesz spróbować swoich sił w drużynowych kalamburach tematycznych i oglądałeś parodie pt. ‚Idziemy expić’? Albo może jesteś ich fanem i znasz wszystkie dialogi na pamięć, a w dodatku nauczyłeś się mówić głosem syntezatora mowy Ivona? ( Bo ja owszem 😀 ) Zapraszam zatem na przecudowną zabawę i niezapomniane wspomnienia. A i jeszcze jedno: Party może być maks 8 osób. No chyba że jesteś turkiem, to i tak za nimi pójdziesz.
Jak być OP w D&D w 20min.
Niedziela, 10:00-11:50
Sala: Stolik Topory
Prowadzący: Puszek (Topory)
Typ:
Opis: D&D 5ed od niedawna gości pod strzechami w naszym ojczystym języku. Coraz więcej ludzi zaczyna się brać za stare dobre klasyczne dedeczki i coraz więcej ludzi wita się ze śmiercią swoich postaci. Co zrobić żeby z balansować drużynę i jak stworzyć postać, która będzie zabijała i sama zbyt szybko nie zostanie zabita? Na to i więcej pytań postaram się odpowiedzieć podczas krótkiej prelekcji.