SALA PRELEKCYJNA 1
PIĄTEK

Tytuł: Międzykonwentowy poczet władców – Karol Wielki
Prowadzący: Piotr „Voynar” Wojnarowicz
Godzina: 18:00-18:50

Opis: Karol, jak wiadomo, był wielki – ale dlaczego? Od jego imienia wywodzi się polskie słowo „król”. Co tak naprawdę osiągnął, żeby zasłużyć na ten przydomek? Które z legend o nim są prawdziwe, a które są tylko uroczymi mitami? Co z wiedzy o jego czasach i panowaniu może przydać się do rekonstrukcji, RPG czy larpów? To wszystko plus odrobina humoru na tej prelekcji, będącej kolejną odsłoną cyklu.

Tytuł: Political fantasy, czyli królestwa teoretyczne
Prowadzący: Brzosti
Godzina: 19:00-19:50

Opis: Ile podatku płacili chłopi w Westeros? Kto tworzył i egzekwował prawo w Śródziemiu? Czy Ministerstwo Magii miało jakikolwiek sens?
Prawie każdy świat fantasy tworzy swoją wersję państw, królestw i instytucji. Jednak mało który autor zadaje sobie więcej trudu niż krzyknięcie „magia”, gdy przychodzi do opisywania wewnętrznych mechanik działania. Przyjrzymy się temu jakże uroczemu tematowi i zestawimy go z prawdziwymi teoriami.

Tytuł: Co ciekawego w 4. edycji Warhammera
Prowadzący: Beamhit
Godzina: 20:00 – 20:50

Opis: Nadchodzi polska premiera 4. edycji Warhammera. Co ma ona ciekawego do zaoferowania tym, którzy grają w pierwszą lub drugą edycję? Czy warto się przerzucić na nową? O tym możecie dowiedzieć się na tej prelekcji.

Tytuł: Wszystkie światy D&D
Prowadzący: Jacek Duch
Godzina: 21:00-21:50

Opis: Dungeons & Dragons, nazywane matką gier RPG, obrosło w ciągu 40 lat najróżniejszymi fantastycznymi światami. Na naszym spotkaniu dostaniesz pigułę ciekawie podanej wiedzy na temat wszystkich liczących się settingów D&D. Dowiesz się, co je łączy (oprócz mechaniki D&D), a co dzieli. Grayhawk, DragonLance, Forgotten Realms, Dark Sun, Al-Qadim, Spelljammer i parę innych światów: poznasz je wszystkie, zobaczysz jak wyglądały kiedyś i jak wyglądają dziś (lub też w jaki sposób zostały uśmiercone), weźmiesz udział w konkursie i może wygrasz podręcznik do jednego ze światów D&D.

Tytuł: Voodoo w PRL – pokaz filmu „Sztuka znikania”
Prowadzący: Kacper z podcastu MojeCthulhu.pl
Godzina: 22:00-23:50

Opis: Czy voodoo jest przykrywką dla kultu Wielkich Przedwiecznych? A może jest sposobem, by się im przeciwstawić? Czy upadek komuny był możliwy dzięki potężnej magii haitańskiego houngana? Jakkolwiek by nie było, warto zrozumieć lepiej motywy voodoo, które wspaniale wzbogacą Wasze sesje w cthulhowych, pulpowych i horrorowych uniwersach. Po projekcji filmu „Sztuka znikania” (2013, reż. B. Konopka, P. Rosołowski) porozmawiamy o różnych obliczach voodoo w kulturze popularnej oraz o wykorzystaniu tych motywów w przygodach RPG.

SOBOTA

Tytuł: „A gdyby tak…”, czyli o historii alternatywnej słów kilka
Prowadzący: Brzosti
Godzina: 10:00-10:50

Opis: Historia to zbiór przypadków, planów i rzeczy, które po prostu „były”. Z naszej perspektywy wszystko pasuje na swoim miejscu. Gdyby jednak zaburzyć kolejność, przestawić kilka mniej znaczących faktów, moglibyśmy wylądować w kompletnie innej rzeczywistości. Ale żeby zrobić to dobrze, musimy wziąć pod uwagę pewne czynniki.

Tytuł: Fantastyczne Uniwersa
Prowadzący: Tomasz Misterka
Godzina: 11:00-11:50

Opis: Tworzenie i prowadzenie światów gry w locie.

Tytuł: Z własnego doświadczenia: wydajemy erpega
Prowadzący: Aleksandra Sontowska
Godzina: 12:00-12:50

Opis: Podobno każdy erpegowiec ma jakiegoś erpega w szufladzie. Otrzepcie Wasze dzieło z kurzu i przyjrzyjcie mu się raz jeszcze. Sprawdźmy, czy jest gotowe i o co jeszcze musicie zadbać przed publikacją.

Tytuł: Przedwojenna Warszawa w mitologii Cthulhu
Prowadzący: Frejtag
Godzina: 13:00-13:50

Opis: Mit przedwojennej Warszawy jest wciąż żywy. Opowiem Wam o tym, jak fascynującą przygodą było dla mnie zgłębianie woluminów i starych ksiąg w poszukiwaniu inspiracji do autorskiej kampanii w uniwersum Wielkich Przedwiecznych. Dlaczego Lovecraft pokochał stolicę naszego kraju i skąd tu obecność dr. Ernesta McTavisha z Uniwersytetu Miskatonic? Skąd konkretnie czerpać pomysły i dlaczego prawdziwa groza to taka, której oddech czuć na szyi? Zapraszam Was do posłuchania.

Tytuł: Jak wydać swoją przygodę do “Dungeons&Dragons”
Prowadzący: Janek Sielicki
Godzina: 14:00-14:50

Opis: Janek Sielicki jest autorem dziesięciu bardzo dobrze przyjętych dodatków do systemów takich jak “Dungeons&Dragons”, “Cypher System” czy “7th Sea” 2ed, których łączna sprzedaż liczy się w tysiącach egzemplarzy. Niemal wszystkie wydał za pomocą programów partnerskich, takich jak np. Dungeons Master’s Guild. W czasie prelekcji Janek wyjaśni, jak to działa, jakie są ograniczenia i zalety takich programów oraz co właściwie trzeba zrobić, by zacząć. Nadciąga polskie wydanie D&D i to Twoje przygody i pomysły mogą wesprzeć polskich graczy.

Tytuł: Obyś został królem i inne klątwy
Prowadzący: Grzegorz “Driden” Lewandowski
Godzina: 15:00-16:50

Opis: Nie ma wielu lepszych rzeczy niż postacie graczy, które mają nad czymś władzę. Niestety nie zdarza się to często. Są oczywiście mechaniki, które zakładają, że gracze mogą zarządzać jakimś fragmentem świata, przewodzić organizacji, posiadają ziemię albo tytuły. Ale nawet w systemie, gdzie nie ma takich rozwiązań, postacie mogą dojść na szczyty pewnych struktur lub założyć coś własnego. Nie wszystkim przychodzi to do głowy – a szkoda.
Trzeba sprawić, żeby siedzenie z boku i wydawanie rozkazów było ciekawym elementem sesji – i tym się zajmiemy. Będą przykłady, jak zawrzeć wysoką pozycję postaci w mechanice, nawet jeżeli system nie zawiera dedykowanych rozwiązań.

Tytuł: Różne wizje postapokalipsy
Prowadzący: Skorban
Godzina: 17:00-17:50

Opis: Jak widziany jest koniec świata? Przedstawienie różnych form apokalipsy pojawiających się w kulturze.

Tytuł: Spotkanie z redakcją
Prowadzący: Black Monk
Godzina: 18:00-18:50

Opis: Macie pytania do Black Monka? Chcecie wiedzieć więcej o Zewie Cthulhu? Potrzebujecie podpytać o zasady rozgrywek? Ciekawi Was, kto kryje się za oszczędnym, czarno-białym logotypem? Przyjdźcie ich spotkać.

Tytuł: Psychologia w RPG: teoria wielkiej piątki a odgrywanie postaci
Prowadzący: Albert „Alan” Andrzejewski
Godzina: 19:00-19:50

Opis: Weź entuzjastę RPG, wyślij go na studia psychologiczne, dodaj związek X… i tak powstał pomysł tej prelekcji. Opiszę jedną z najbardziej uznanych teorii osobowości – teorię wielkiej piątki – i to, jak widzę jej zastosowanie w RPG, aby stworzyć ciekawsze, bardziej zróżnicowane i wyraziste postacie o spójnym portrecie psychologicznym.

Tytuł: Najmroczniejsze sekrety inkwizycji na przestrzeni wieków
Prowadzący: Damian „Haka” Drozdowski
Godzina: 20:00-20:50

Opis: Czy zastanawiało Cię, dlaczego Inkwizycja ma taki, a nie inny wizerunek? Czy wiesz, skąd wziął się współczesny obraz jej działań i jak historia zakłamała przekaz za pośrednictwem jednej osoby? Przyjdź i posłuchaj, jak najwierniejsza instytucja Kościoła funkcjonowała naprawdę i dlaczego została (niesłusznie) znienawidzona.

Tytuł: Kino nieme z muzyką na żywo!
Prowadzący: Błażej Grygiel
Godzina: 21:00-22:50

Opis: Seans niesamowitych filmów niemych z wykonywaną na żywo muzyką. Będzie mrocznie, dziwacznie, niesamowicie i eksperymentalnie. Błażej Grygiel z grupy GOREktyw ma doświadczenie w oprawach dźwiękowych słuchowisk, grał także do filmów podczas Festiwalu Niemego Kina w 2008 r. w Warszawie. Tego seansu nie zobaczycie na YouTube ani gdziekolwiek indziej – to jednorazowe i wyjątkowe wydarzenie. Dziwne instrumenty, tajemnicze brzmienia i wyjątkowe filmy – wszystko w jednym miejscu.

NIEDZIELA

Tytuł: Wykorzystanie psychologii w grach fabularnych
Prowadzący: Damian „Haka” Drozdowski
Godzina: 10:00-10:50

Opis: Co łączy psychologię i gry fabularne? Czy jedno może korzystać z dokonań drugiego? W tej prelekcji prowadzący przedstawi tajniki wykorzystania wiedzy psychologicznej w larpach i RPG oraz opowie, jak proste elementy mogą wzbogacić sesję.

Tytuł: Od sznurówki do ostu – o wiązadłach podszyjnych słów kilka
Prowadzący: Michał “Najmniejszy” Smycz
Godzina: 11:00-11:50

Opis: Co nosi na szyi Doktor (i który)? Czym różni się jego mucha od tych Jamesa Bonda czy Janusza Korwin-Mikkego? A czym są “skarpetki”, które widzimy u Beatlesów? Skąd wzięły się muchy, krawaty i inne szmatki, które na ludzkich szyjach znajdujemy? Jak odnieść to do cosplayu, larpów, opisów na sesjach etc.? O ile nie zarzucicie mnie własnymi, mam nadzieję zdążyć na te pytania odpowiedzieć.

Tytuł: Poczytaj mi Zjavo – edycja konwentowa
Prowadzący: Mikołaj Kowalewski, stowarzyszenie “Avangarda”
Godzina: 12:00-12:50

Opis: Zapraszamy na trzecią odsłonę naszych cyklicznych spotkań literackich. Tym razem na Zjavie, a nie zwyczajowo w siedzibie Avangardy. Chcielibyśmy z Wami pomówić o nowym opowiadaniu Jakuba Małeckiego, “Utraconych światach Niño Sandovala”. Opowiadanie jest dostępne za darmo w antologii Fantastycznie nieobliczalni wydawnictwa SQN. Jeśli chcesz merytorycznie porozmawiać o dobrych tekstach fantastycznych i posłuchać opinii i polecajek innych, jest to miejsce dla Ciebie!

Tytuł: Bajki o Żelaznym Wilku, czyli luźne, subiektywne wspominki o tym, jak się grało w RPG w latach ‘93-’98
Prowadzący: Bartek „Pan Anatol”
Godzina: 13:00-13:50

Opis: Pogadanka – luźne, SUBIEKTYWNE wspominki o tym, jak się grało w RPG w latach 1993-1998 (z naciskiem na pierwszą część tego okresu).
Lata 90. to czas, gdy nie wszyscy mieli telefony (te stacjonarne), komputery były luksusem, a dookoła panowała szarość. USA i Europa Zachodnia wydawały się krainami z marzeń i dużo trzeba było nadrabiać wyobraźnią. Może stąd wziął się wysyp subkultur, książek tłumaczonych bez licencji i… popularność RPG. Kiedy wyszła pierwsza “Magia i Miecz”, grało się bardzo inaczej niż obecnie. Ja sam zacząłem grać jeszcze trochę wcześniej, popełniając przy tym masę przeróżnych błędów (i chętnie się nimi podzielę). Zdradzę też, jak zdobyłem tytuł Arcymistrza RPG na Polconie w 1993, co to były Kryształy Czasu i czy dziewczyny grały w RPG w tych czasach.

Tytuł: Konkurs wiedzy o istotach z mitologii słowiańskiej
Prowadzący: Olga Malzahn
Godzina: 14:00-15:50

Opis: Czy uważasz, że znasz mitologię słowiańską i wszystkie istoty, jakie się w niej kryją? Przyjdź i sprawdź swoją wiedzę! (Nie gwarantuję, że dotarłam do tych samych źródeł co uczestnicy 😉 ).

SALA PRELEKCYJNA 2
PIĄTEK

Tytuł: Witcher znaczy Wiedźmin
Prowadzący: Copernicus Corporation
Godzina: 18:00-18:50

Opis: Wiedźmina przedstawiać może nie trzeba, ale porozmawiać o nim zawsze warto!
Polska edycja gry R. Talsorian Games „The Witcher” coraz bliżej. Na tej prelekcji opowiemy Wam o samym systemie, poznacie szczegóły na temat naszego wydania, dowiecie się o kolejnych dodatkach przygotowywanych przez Pondsmithów i Copernicus Corporation. Odpowiemy też na wszystkie pytania, jakie macie na temat nowej RPG-owej adaptacji świata wiedźmina.

Tytuł: Piraci: postrach mórz i popkultury
Prowadzący: Marcin „Kaczor” Baryłka oraz Jerzy i Husaria
Godzina: 19:00-20:50

Opis: Piraci w popkulturze. Kim był Czarnobrody, a kto był Januszem piractwa? Czy wśród piratów były kobiety? Kto stworzył romantyczny mit pirata? Dlaczego morscy zbóje z Karaibów podbili popkulturę?

Tytuł: Muzyka pisze historię – o inspiracjach muzycznych do Cthulhu
Prowadzący: Błażej Grygiel
Godzina: 21:00-21:50

Opis: Słuchamy muzyki i tworzymy opowieści. Niektóre inspiracje naprawdę Was zaskoczą!

Tytuł: Fantastyczne kino weimarskie
Prowadzący: Theran
Godzina: 22:00-22:50

Opis: Co mają wspólnego wampiry, golemy, władcy umysłów, cienie, śmierć, futurystyczne budowle, loty w kosmos, roboty i… faszyści? Oczywiście, że kino! Ale nie amerykańskie, tylko niemieckie – i to na dodatek przedwojenne!
By dowiedzieć się więcej o fantastyce, horrorze i SF w międzywojennym kinie niemieckim, koniecznie przyjdź na tę prelekcję!

SOBOTA

Tytuł: Lovecraft od podstaw – Zew Cthulhu 1920 dla początkujących
Prowadzący: Marysia „Merry” Piątkowska
Godzina: 10:00-10:50

Opis: Krótki poradnik tworzenia przygód w settingu amerykańskich lat dwudziestych. Przygotowanie sesji detektywistycznej w historycznym settingu wcale nie musi być trudne i skomplikowane. Garść patentów na dobrą zabawę w Lovecraftowskim świecie mitów.

Tytuł: „Satanic panic”, czyli diabeł tkwi w RPG
Prowadzący: Marcin Segit
Godzina: 11:00-11:50

Opis: Opowieści z dreszczykiem z lat 80. ubiegłego wieku: jak gry fabularne zaliczono do wszechobecnego okultystycznego spisku ZŁA i co z tego wynikło.

Tytuł: W 80 minut dookoła Cthulhu
Prowadzący: Marysia „Merry” Piątkowska
Godzina: 12:00-12:50

Opis: No dobra, może trochę mniej niż 80 minut. Klasyczny Lovecraftowski setting to USA w latach dwudziestych, ewentualnie lata 90. XIX wieku lub sto lat później. Ale w związku z tym, że świat idzie naprzód, to wyznawcy Przedwiecznych nie mogą pozostać w tyle. Porozmawiamy o innych, równie ciekawych, choć mało znanych (zwłaszcza na polskim rynku) settingach do Zewu Cthulhu. Wycieczkę zaczniemy wcześnie, bo już w średniowieczu; potem zajrzymy do wiktoriańskiej Anglii, przejedziemy przez europejską scenę drugiej wojny światowej i skończymy, czillując się na Bermudach.

Tytuł: Porozmawiajmy o RPG – otwarta dyskusja
Prowadzący: Jakub Nowosad, Marcin Segit
Godzina: 13:00-14:50

Opis: Otwarta dla wszystkich dyskusja o polskim rynku RPG, grach i graczach, fandomie, naszych potrzebach, obawach i marzeniach. Każdy może zabrać głos. Zapraszamy!

Tytuł: Terapia narracyjna, czyli gry fabularne w służbie rozwoju dzieci i młodzieży
Prowadzący: Damian „Haka” Drozdowski
Godzina: 15:00-15:50

Opis: Czy zastanawiało Cię kiedyś, jak gry fabularne mogą wpłynąć na rozwój dzieci i młodzieży? Grałeś/aś kiedyś z dziećmi? Przyjdź i dowiedz się, dlaczego RPG i larpy są idealnym narzędziem do pracy i rozwoju.

Tytuł: Muzyka i efekty dźwiękowe na sesjach (głównie) grozy
Prowadzący: Dee Em
Godzina: 16:00-17:50

Opis: Omówimy następujące tematy: muzyka jako pomoc, a nie przeszkoda – dostosowanie podkładu do nastroju sceny – motyw czy utwór – rola leitmotivu przy powracających scenach – pojęcie dynamiki – wyjątkowe handouty muzyczne – odtwarzacze programowe i programy do obróbki dźwięku.

Tytuł: Ekspresem przez gry, czyli moja topka RPG-ów
Prowadzący: Krzyś
Godzina: 18:00-18:50

Opis: Szybko, szybko, nie mamy czasu, gier tak wiele do zaprezentowania, a tak wiele o każdej do opowiedzenia! Chcę Ci pokazać moje ulubione gry fabularne… ale które wybrać? Wiem! Wszystkie! Przyjdź, a zaprezentuję Ci moje top erpegów. Powiem, w które warto zagrać, w które mniej, a wszystkie moje opinie przedstawię z prędkością pędzącego parowozu!

Tytuł: Copernicus Corporation w 2019 roku
Prowadzący: Copernicus Corporation
Godzina: 19:00-19:50

Opis: Od ćwierć wieku Copernicus Corporation wydaje RPG po polsku – w tym roku nie będzie inaczej. Przed nami premiery dwóch wspaniałych gier: czwartej edycji Warhammera i Witcher TRPG, w polskich edycjach. Czekają nas też liczne dodatki do Warhammera, Dark Heresy i nie tylko. A to dopiero wierzchołek góry lodowej. Szykujemy dla Was sporo niespodzianek, a na tym spotkaniu jako pierwsi dowiecie się o większości z nich.

Tytuł: Dziedzictwo Imperium: drugi sezon, druga edycja
Prowadzący: Ekipa Dziedzictwa Imperium
Godzina: 20:00-20:50

Opis: W zeszłym roku na konwentach w całej Polsce odbyło się przeszło sto sesji w Dziedzictwo Imperium: Dwory Końca Świata. Zamierzamy to przebić. Za nami już ponad tysiąc stron dodatków do systemu i spore sukcesy.
W ten rok wchodzimy z nową odsłoną zasad, jeszcze bardziej ambitnymi planami i nowym sezonem ogólnopolskiej kampanii! Na tej prelekcji dowiecie się więcej o naszej grze, planach na ten rok i nowej historii, w której będziecie mogli wziąć udział w ramach organised play.

Tytuł: Biblia a fantastyka
Prowadzący: Sarameda
Godzina: 21:00-22:50

Opis: Motywy biblijne w fantastyce. Dlaczego historie zawarte w Biblii są częstym motywem wielu filmów fantasy i czemu budzą kontrowersje?

NIEDZIELA

Tytuł: Panel polskich twórców RPG: małe projekty wobec wielkich wydań
Prowadzący: Aleksandra Sontowska, Jakub Zapała
Godzina: 10:00-11:50

Opis: W nadchodzącym roku ukażą się po polsku trzy duże gry, za którymi stoją potężne budżety i dla których planowane są liczne dodatki: D&D 5, Warhammer 4 i Zew Cthulhu 7. Do tego możemy oczekiwać przynajmniej kilku gier „wagi średniej”. Mówi się o renesansie RPG w Polsce.
Drogę do niego utorowały projekty drobniejsze, rodzime lub będące przekładami, operujące na dużo mniejszych budżetach, ale potrafiące przyciągnąć uwagę graczy. Czy na rynku zdominowanym przez wielkie systemy, wydawane w sposób sprawdzony na świecie, jest miejsce dla mniejszych projektów? Jak przyszłe losy swoich dawnych i obecnych gier widzą polscy twórcy RPG? O tym i wielu innych sprawach porozmawiamy na tym panelu.

Tytuł: Conan Barbarzyńca – życie i twórczość
Prowadzący: Jacek Duch
Godzina: 12:00-12:50

Opis: Na Croma! Przyjdź i dowiedz się wszystkiego o Conanie: jak wyhodował swój biceps (odżywki, ćwiczenia czy po prostu geny?), dlaczego przez całe życie wolał towarzystwo brunetek oraz jak wyglądała jego kariera znana powszechnie jako „od barbarzyńskiego złodzieja do barbarzyńskiego króla cywilizowanego królestwa”. Po naszym spotkaniu będziesz miał wiedzę na temat Conana w małym paluszku (a poziom testosteronu w górnych granicach).

Tytuł: Sun Wukong w fantastyce
Prowadzący: Sarameda
Godzina: 13:00-14:50

Opis: Sun Wukong to krnąbrna małpa z mitologii chińskiej, która spowodowała niezły chaos w Niebiosach. Jaki naprawdę był Sun Wukong? Jaka jest różnica między prawdziwym Sun Wukongiem a tym z gier, książek, filmów oraz bajek? Odkrywamy tajemnice słynnego psotnika, kawalarza i pożeracza bananów oraz brzoskwiń… no, głównie brzoskwiń.

Tytuł: Komunikacja w drużynie, czyli o trudnej sztuce dogadywania terminów
Prowadzący: Kornelia
Godzina: 15:00-15:50

Opis: Jak dogadać termin kolejnej sesji? Jak załagodzić spory pomiędzy graczami? Co zrobić, żeby MG spał spokojnie? Rzeczowo i profesjonalnie, choć nie bez humoru i polotu o podstawach komunikacji międzyludzkiej. Dowiesz się, czy kompromis to zawsze najlepsze wyjście, a także co zrobić z własnymi trudnymi emocjami po sesji.

TO JA GO TNĘ
PIĄTEK

Tytuł: Konflikty w drużynie
Prowadzący: Amanda „Czarna” Olszówka, Damian „Requel” Pęszor
Godzina: 18:00-18:50

Opis: Konflikty w drużynie powodują jej rozpad, negatywne relacje pomiędzy graczami i problemy dla MG. Czy musi tak być? Czy konflikty mogą owocować nową fabułą osadzoną w relacjach pomiędzy postaciami? Jak za pomocą konfliktów skłonić graczy do pogłębienia psychologii postaci? Jak budować narrację w sposób, który pozwoli na odgrywanie konfliktów, jednocześnie nie niszcząc drużyny i nie tworząc negatywnych emocji pomiędzy graczami?

Tytuł: Prawdziwa wiara vs tradycja wiary mieszkańców światów RPG
Prowadzący: Amanda „Czarna” Olszówka, Damian „Requel” Pęszor
Godzina: 19:00-19:50

Opis: Czym różni się podejście do wiary wynikające z naszych indywidualnych potrzeb od wpajanej nam od dzieciństwa tradycji? Gdzie leży granica pomiędzy jednym a drugim? Jak powszechna jest wiara wśród mieszkańców światów fantastycznych w stosunku do tradycji społeczeństw, do których należą? Jaki wpływ mają moce objawione na powszechność wiary w danym świecie?

Tytuł: Wizerunek Asmodeusza na przestrzeni wieków: od Biblii po D&D 5
Prowadzący: Amanda „Czarna” Olszówka, Damian „Requel” Pęszor
Godzina: 20:00-20:50

Opis: Perski Aeszma-Dewa, Diabeł Kulawy, Zgniły Chłopiec, jeden z książąt Piekieł, Najwyższy Władca Dziewięciu Piekieł. Jakie były oblicza Arcydiabła na przestrzeni dziejów, jakie są jego korzenie w kulturze i jak popkultura wpłynęła na jego wizerunek? Od bóstwa uciech wszelakich po najwyższego boga diabelstw Zapomnianych Krain: historia Asmodeusza widziana oczyma miłośniczki fantastyki i demonologii.

Tytuł: Historia kina cyberpunkowego
Prowadzący: Michał „Selekos” Selke
Godzina: 21:00-22:50

Opis: Szybki przegląd historii gatunku cyberpunk w filmografii. Okazuje się, że jest
tego więcej niż tylko “Robocop” i “Blade Runner”… O wiele, wiele, wiele więcej.

SOBOTA

Tytuł: Adventurers’ League z To Ja Go Tnę
Prowadzący: To Ja Go Tnę i Przyjaciele
Godzina: 12:00-20:00

Opis: Adventurers’ League – zorganizowana forma gry w D&D obejmującą swoim zasięgiem cały świat i zyskująca popularność w Polsce. Zapraszamy na sesje w formacie przygód trwających po 1-2 godziny, zorganizowanych przez To Ja Go Tnę i przyjaciół.

Tytuł: Warsztaty Mistrza Gry
Prowadzący: Michał „Selekos” Selke
Godzina: 20:00-21:50

Opis: Zbiór praktycznych porad, zaleceń i rozwiązań, które możecie stosować na swoich sesjach. Zapraszamy zarówno początkujących MG, jak i tych zaawansowanych, którzy napotkali jakieś pomniejsze problemy na swoich sesjach.

NIEDZIELA

Tytuł: Handout albo rekwizytu opisanie
Prowadzący: Miłosz „Złołosz” Koenig
Godzina: 11:00-11:50

Opis: Znajdujesz sakiewkę, a w niej: magiczne mikstury, tajemne zwoje, różdżki, talizmany. Czyli słów kilka na temat bibelotów na sesji.

WARSZTATY


PIĄTEK

Tytuł: Warsztaty larpowe dla początkujących
Prowadzący: Julia Kowalska
Godzina: 19:00-20:50

Opis: Chcesz zacząć grać w larpy? A może już masz za sobą pierwsze gry, jednak dalej nie umiesz się odnaleźć? Czujesz, że Twoje postacie są za mało widoczne, przytłacza Cię to, co dzieje się na sali? Boisz się, że „zjedzą” Cię bardziej doświadczeni gracze? Jeśli na któreś z tych pytań odpowiadasz twierdząco, koniecznie przyjdź na warsztaty i dowiedz się, jak zacząć larpować.

SOBOTA

Tytuł: Krwawy rytuał (pokaz taneczny)
Prowadzący: Judka
Godzina: 18:00-18:50

Opis: Czy kiedykolwiek byliście świadkami krwawego rytuału? Widzieliście cierpienie elfa, gdy ciernie przebijają jego skórę? Widzieliście oszalały od bólu wyraz twarzy tych przepięknych istot? To nie jest widok, który zniesie każdy Dawca Imion…

Tytuł: Warsztaty tańca średniowiecznego
Prowadzący: Olżunia
Godzina: 19:00-20:50

Opis: Warsztaty mają na celu zaznajomić uczestników z prostymi, lecz efektownymi tańcami średniowiecznymi bądź układami stylizowanymi na historyczne. Towarzyszyć im będzie krótka opowieść o tym, jak w średniowieczu postrzegano taniec, czemu potępiał go Kościół i czy można było tańczyć, nie grzesząc.

SALA EARTHDAWN

PIĄTEK

Tytuł: Dlaczego czwarta edycja?
Prowadzący: Kosmit
Godzina: 18:00-19:50

Opis: Od czasów polskiego wydania Przebudzenia Ziemi w latach dziewięćdziesiątych, zagranicą powstało 6 edycji systemu (wliczając Classic i 3.5 Revised) + konwersje na systemy FU, Savage Worlds i Pathfinder. Wśród fanów obytych z językiem angielskim zapewne nadal na stołach króluje Trzecia Edycja. Na swojej prelekcji postaram się przedstawić zmiany w nowej wersji, a także opowiem o kompletnie nowych podręcznikach (Travar, Questors i Elven Nations), które już trafiły w moje łapki.

Tytuł: Konkurs narracyjny
Prowadzący: Maciek „Hunter” Piech
Godzina: 20:00-21:50

Opis: Ponoć Zjava mocno RPG-ami stoi. A czymże jest RPG, jeśli nie tworzeniem własnej opowieści? Skoro jesteś na konwencie, nie może Cię zabraknąć na tym konkursie! Stwórzmy wspólnie przeróżne, fantastyczne historie w świecie Earthdawna. Inspiracje zapewnia Stowarzyszenie Topory.

SOBOTA

Tytuł: Niezwykłe historie mieszkańców Barsawii
Prowadzący: Stowarzyszenie Topory
Godzina: 10:00-11:50

Opis: Jedynie wiedza i tradycje przekazywane z pokolenia na pokolenie pozwoliły nam stawić czoła plugawym Horrorom. Nasza wiedza o rasach, dyscyplinach i wydarzeniach z roku na rok wzrasta. Dzięki niej w końcu wygramy i przebudzimy ziemię. Stań się jednym z powierników niesamowitej historii Barsawii!

Tytuł: Wiedzówka Earthdawna (dla początkujących)
Prowadzący: Klaudia “Jeziora” Jeziorska (Stowarzyszenie Topory)
Godzina: 16:00-16:50

Opis: Konkurs dla tych, którzy chcą sprawdzić swoją wiedzę o Earthdawnie – i oczywiście ją pogłębić. Uwaga! Spotykamy się przy tzw. Stoliku Earthdawna, czyli przed salą.

Tytuł: Shadowdawn: spotkanie dwóch światów
Prowadzący: Kosmit
Godzina: 16:00-16:50

Opis: Każdy, kto odpowiednio długo miał styczność z Shadowrunem lub Earthdawnem, wie, że pomiędzy systemami pojawiały się powiązania osadzające ich akcję w jednym uniwersum. Oczywiście twórcy i licencjobiorcy się zmieniają, więc ostatecznie gry podążyły w różnych kierunkach, ale… Co archeologowie i historycy Szóstego Świata mogliby znaleźć, studiując Wiek Legend? Pomysły na sesje i kampanie!

Tytuł: Duch Orichalku – pod namiot z Earthdawnem
Prowadzący: Stowarzyszenie Topory
Godzina: 17:00-17:50

Opis: Orichalcum to konwent poświęcony systemowi Earthdawn. Jego uczestnicy mają okazję lepiej poznać świat Barsawii, jak również odkryć jej tajemnice. Chcesz dołączyć do nas i spędzić wspaniały czas w barsawiańskim klimacie oraz dowiedzieć się więcej o Duchu Orichalku? Serdecznie zapraszamy na prezentację konwentu Orichalcum!

Tytuł: Wiedzówka Earthdawna (dla zaawansowanych)
Prowadzący: Klaudia “Jeziora” Jeziorska (Stowarzyszenie Topory)
Godzina: 19:00-19:50

Opis: Konkurs dla naprawdę znających Earthdawna. Naprawdę, naprawdę znających. Czujesz się ekspertem w temacie? Rzucam Ci wyzwanie.

NIEDZIELA

Tytuł: Kalambury
Prowadzący: Klaudia “Jeziora” Jeziorska (Stowarzyszenie Topory)
Godzina: 10:00-11:50

Opis: Serdecznie zapraszamy na kalambury w klimacie Earthdawna. Przyjdźcie nawet, jeśli nie znacie systemu! Gwarantujemy dobrą zabawę, dużo śmiechu i pozytywnej energii. Dajcie się ponieść wyobraźni! I zabierzcie znajomych – najlepiej gra się w drużynach 3- i 4-osobowych.

Tytuł: Earthdawnliada
Prowadzący: Koniu, Hunter
Godzina: 12:00-13:50

Opis: Familiada, jaką znacie z telewizji. Tylko pytania konkursowe będą dotyczyły świata Earthdawna… I Karol trochę inny. Zapraszamy.

Tytuł: Taboo
Prowadzący: Klaudia “Jeziora” Jeziorska (Stowarzyszenie Topory)
Godzina: 14:00-15:50

Opis: Gorąco zapraszamy trzyosobowe drużyny do wzięcia udziału w konkursie Taboo w konwencji Earthdawna. Na czym polega zabawa? Przyjdźcie, to się przekonacie! Czekamy!

SALA PLANSZOWA

SOBOTA


Tytuł: Fox Games – plany i niespodzianki wydawnicze
Prowadzący: Michał Herman, Fox Games
Godzina: 12:00-12:50

Opis: Słuchacze prelekcji jako pierwsi w Polsce poznają niektóre z nadchodzących hitów! Fox Games to jedno z prężniej rozwijających się wydawnictw. Ich znakiem firmowym jest nadawanie nowych motywów istniejącym już grom. W ostatnich latach postawili także na doskonałe gry w ich oryginalnym kształcie – Manhattan, Kingdomino, London, jak również na komiksy paragrafowe. Poznaj niezapowiedziane jeszcze tytuły i dowiedz się, jak wygląda wydawnictwo od kulis!

Tytuł: Jak ilustracje wspomagają mechanikę i odczucia podczas rozgrywki
Prowadzący: Krzysztof Głośnicki, Elekt
Godzina: 13:00-13:50

Podróż przez niezwykłe grafiki z komentarzem twórców. Elekt to jedna z najciekawiej zilustrowanych gier, jakie można znaleźć na rynku. Co ciekawe, zarówno sama gra, jak i jej oprawa są polskiego autorstwa. Przekonaj się na własne oczy, jak ważna jest oprawa graficzna gry, jak domyka i dopowiada snutą przez mechanikę opowieść i odkryj tajemnice zawarte w ilustracjach, które pomagają zrozumieć świat gry!

Tytuł: Spotkanie z wydawnictwem i prezentacja planów wydawniczych
Prowadzący: Piotr Żuchowski, Hexy Studio
Godzina: 14:00-14:50

Opis: Hexy Studio to młode wydawnictwo, które zdążyło już wydać dwie gry za pośrednictwem Kickstartera (Łowcy Kryształów, Hard City) i które pełnymi garściami czerpie z talentu takich polskich autorów i ilustratorów, jak Adam Kwapiński, Jan Zalewski czy Tomasz Larek. Kolejne propozycje wydawnictwa możecie poznać jako pierwsi na Zjavie 10!

Tytuł: Od pomysłu do wydania gry planszowej – jak zadebiutować na rynku?
Prowadzący: Mariusz Milewski, Quantum Games
Godzina: 15:00-15:50

Opis: Od zawsze marzysz o wydaniu własnej gry? To prelekcja dla Ciebie! Mariusz i Paulina Milewscy znają każdy szczegół i każdy krok na drodze do samodzielnego wydania gry planszowej. Są autorami gier Top Kitchen i Elementum, które pojawiły się na rynku nakładem założonego przez nich wydawnictwa Quantum Games.

Tytuł: Porządek musi być, czyli jak uporządkować i skatalogować swoją kolekcję gier
Prowadzący: Ignacy Mościcki, Stowarzyszenie “Avangarda”
Godzina: 16:00-16:50

Opis: Alfabetycznie? Kolorami? Wielkością pudełek? A może mechaniką, autorami lub po liczbie graczy? Jakich narzędzi używać i po co to w ogóle robić? Jak uporządkować swoją kolekcję, jak ją skatalogować, jak ustawić na półce, jak upewnić się, czy wszystko jest we właściwym porządku – na te i inne pytania odpowie Ignacy Mościcki, koordynator główny Planszówek na PGE Narodowym i osoba, która wie, że ład jest ważny. Bardzo ważny.

Tytuł: Na wariackich papierach – jak naprawdę wygląda praca w wydawnictwie planszówkowym
Prowadzący: Agata Alicja Syc, Lacerta
Godzina: 17:00-17:50

Opis: Chcesz dostać pracę w wydawnictwie z planszówkami… Ach, tak? Może najpierw przyjdź i posłuchaj Agaty, która przeszła przez chyba wszystkie możliwe stanowiska w kilku polskich wydawnictwach i chętnie opowie Wam, jak to wszystko wygląda od kuchni. Anegdoty, sekreciki, tajemnice – ale i bardzo ciekawa opowieść o tym, jak powstają Wasze ukochane gry.